Case a.s.r.: data als drijvende kracht achter thought leadership

a.s.r. wil zich als thought leader positioneren met duurzaam leven. Samen met Contenture ontwikkelde a.s.r. daarom een data-driven contentstrategie.

Gebruik de outside-in methode

Steeds meer mensen zijn zich bewust van het belang van duurzaam leven, blijkt uit onze data-analyses. a.s.r. had content over duurzaam leven, alleen bereikte die de doelgroep niet. De oorzaak: de content van a.s.r. was zendergedreven, en vertelde vooral over de duurzaamheidsinspanningen van de organisatie zelf. Daarmee ging a.s.r. voorbij aan wat de doelgroep zelf wil weten over duurzaam leven. Aan vragen als:

  • Wat is duurzaam leven precies?
  • Waarom is duurzaam leven belangrijk?
  • Hoe kun je duurzaam leven? Geef me praktische tips en adviezen. Variërend van duurzaam consumeren, duurzaam eten en duurzaam wonen tot duurzaam vervoer, duurzaam werken en duurzaam je vakantie doorbrengen.

Analyseer met data wat je doelgroep wil

Met onze data-analyses kunnen we precies meten wat leeft bij de doelroep. Outside-in, in plaats van inside-out. In dit geval over duurzaam leven. Met die onderzoeksresultaten maken we inhoudelijke content die de vragen van de doelgroep precies beantwoordt. En we geven de doelgroep de mogelijkheid zich meteen te verdiepen in gerelateerde zaken.

Koppel je strategie aan de informatiebehoefte 

Alleen vragen beantwoorden werkt niet. De kunst is jouw visie, jouw kennis en expertise op relevante wijze in de content te verwerken. De verhalen moeten relevant, betrouwbaar en geloofwaardig zijn. Vertel alleen iets als de doelgroep er echt wat aan heeft. Zo niet, dan word je afgestraft. Hoe? De doelgroep laat je links liggen en gaat op zoek naar betere alternatieven.

Ontworpen om de doelgroep echt te helpen

De landingspagina’s van a.s.r. zijn afgestemd op de informatiebehoefte van de doelgroep. Samengesteld om de doelgroep écht verder te helpen met zijn zoektocht. En ontworpen om goed te scoren in zoekmachines. Contenture heeft samen met a.s.r. landingspagina’s ontwikkeld voor thought leadership, zoals:

Datzelfde traject pasten we toe op het thema ‘geldzaken’. Met inzicchten uit onze analyses ontwikkelden we daarvoor de volgende landingspagina’s:

Contentstrategie als fundament voor kennisleiderschap

Om thought leader te worden, is het noodzaak je doelgroep over langere periode te bereiken. Met relevante en betrouwbare content waar ze echt iets aan hebben. Dat kan alleen met een contentstrategie.

Analyse van alle kanalen, middelen en content

Daarvoor analyseren we eerst alle kanalen én middelen. Welke kanalen – van socials en YouTube tot organisch, paid en nieuwsbrief – werken het beste om je doelgroep te activeren? Welke niet? Welke content doet het het best? In welke vorm?

Meer impact hebben, meer tijd overhouden

Vaak zien we dat organisaties veel tijd en moeite stoppen in kanalen waarmee ze de doelgroep vrijwel niet bereiken. Dat is zonde. Met een gerichte contentstrategie communiceer je voortaan alleen nog via de kanalen én de juiste content die wél impact hebben. Meer impact hebben en meer tijd overhouden. Daar gaat het om.

 

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.