B2b marketing in 8 stappen

Goed uitgevoerde b2b marketing zet producten en diensten in de schijnwerpers, trekt nieuwe klanten aan en zorgt voor meer omzet. Maar hoe doe je dat? B2b marketing in 8 stappen.

Wat is b2b marketing?

Business to business (b2b) marketing is de marketing van bedrijf tot bedrijf. Marketing staat voor alle activiteiten die ervoor moeten zorgen dat producten of diensten bekend worden bij zoveel mogelijk klanten en daardoor, uiteindelijk, omzet genereren. In het geval van b2b marketing zijn organisaties de klanten. Business to Consumer (b2c) marketing is de marketing van bedrijf tot consument. Hierbij is de consument de klant.

En wat is content marketing ook alweer?

Content marketing is het maken en distribueren van geloofwaardige content die naadloos aansluit op de behoefte van de doelgroep. Uitgekiende content marketing verandert klanten in actieve ambassadeurs.

Content marketing: b2c versus b2b

Omdat organisaties diverse doelgroepen hebben – consumenten of bedrijven – verschilt ook de aanpak van content marketing. Zo gebruikt 90% van de b2c-marketeers Facebook om content te distribueren, maar zetten b2b-marketeers vaker LinkedIn in. Uiteraard lopen ook de doelstellingen van de content marketing uiteen. B2c-marketeers hechten, naast direct sales, de meeste waarde aan klantbehoud en -loyaliteit. Bij b2b marketing ligt de nadruk op de kwaliteit en kwantiteit van de sales leads.

Grote orders binnenhalen

B2b marketing speelt een belangrijke rol bij het binnenhalen van grote orders en heeft zijn eigen kenmerken. Zo is b2b, veel meer dan b2c, een traject van de lange adem. In de wereld van b2b gaan grote bedragen om en moeten vaak meerdere mensen fiatteren tijdens het beslissingstraject. Mede daardoor duurt het aankoopproces vaak veel langer dan bij b2c.

B2b marketing in 8 stappen

  1. Bepaal het doel
  2. Analyseer je doelgroep
  3. Verzamel data over de doelgroep
  4. Bepaal je contentstrategie
  5. Integreer de contentstrategie in b2b marketing
  6. Maak content
  7. Zorg voor conversie
  8. Meet de resultaten en optimaliseer

Strategie en doel

Het bepalen van je strategie voor b2b marketing begint met het formuleren van je doel. Wat wil je precies bereiken: leadgeneratie, branding, thought leadership, loyaliteit of harde sales? Hoe dan ook wil je vrijwel zeker dat je resultaten meet-, aantoon- en aanpasbaar zijn.

Analyseer je doelgroep met data

Om resultaten te halen, kun je niet zomaar ergens beginnen. Je vertrekpunt is: data. Je hebt bijvoorbeeld specifieke informatie nodig over het zoekgedrag van je doelgroep. Waar hebben ze echt behoefte aan? Op welke vraag zoeken ze een loepzuiver antwoord? Welke zoektrends volgen ze?

Om data op te halen ontwikkelde Contenture een tool die grondig en accuraat informatie genereert. Met de output van deze applicatie kunnen we een zoekgedraganalyse doen en zakelijke beslissers op maat adviseren welke stappen in content marketing ze moeten zetten. Op basis hiervan stellen we een gedetailleerde strategie voor online marketing op.

Inzicht achteraf

Waar data vooraf onmisbaar is in een b2b marketing strategie is inzicht achteraf al net zo essentieel. Daarom maken we uitgebreide analyses van het effect van de content. Het is daarnaast belangrijk om de zoekbehoefte en -trends voortdurend te monitoren zodat je op tijd kunt bijsturen. Mooie bijvangst daarbij is dat er soms data opduikt die niet meteen in de lijn van je searches ligt, maar die razend interessant kan zijn. Bijvoorbeeld dat je tijdens een data search een communicatieprobleem ontdekt bij een van je concurrenten.

Distributieportfolio

Na het integreren van de contentstrategie in de aanpak voor b2b marketing komen de contentkalender en kanalen aan bod. Contenture zet hierbij het gehele distributieportfolio in: van bijlagen tot social media, van e-zines tot online contentplatforms, van events tot communities en van animaties tot video’s.