De 4 valkuilen van sponsored content en brand journalism

Met een goed journalistiek ingestoken verhaal de reputatie van een merk versterken. Dat is de essentie van sponsored content en brand journalism. Vooral voor merken in de b2b-markt is dit een interessante manier om autoriteit op te bouwen bij klanten. Maar er zijn ook risico’s. De vier valkuilen van sponsored content en brand journalism.

 
Zilveren Kruis
Brand journalism
Bekijk de case

Meer weten?

Advies nodig over brand journalism? Neem dan contact op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

De resultaten


  • Pageviews: 27.151

  • Unieke bezoekers: 20.592

  • Gemiddelde leestijd: 3:16

  • Shares: 2.543

 

Wat is brand journalism?

Eerst even een stap terug, want wat is brand journalism nou eigenlijk? Het is in ieder geval niet roeptoeteren hoe goed je merk is. Brand journalism is investeren in het delen van zuivere, feitelijke en attractieve informatie over een industrie, branche of maatschappelijk relevant thema. Gemaakt volgens journalistieke principes, bedoeld om discussies aan te jagen en geënt op het claimen van een autoriteitspositie binnen een specifiek domein.

 

1. Wij van WC Eend...

Sponsored content is geen reclame. Als je als merk echte autoriteit wilt opbouwen, dan moet je met een relevant en geloofwaardig verhaal komen. Een verhaal waar je doelgroep echt iets aan heeft. Die verhalen kun je prachtig vertellen zonder jezelf op de borst te kloppen. En zo moet je dat ook doen. Zodra je in dat verhaal een te duidelijke link legt naar een product of dienst, gaan mensen afhaken. Hoe zorg je dan toch voor conversie? Door jezelf subtiel als afzender te profileren.

 
Case Philips Healthcare, brand journalism De brand journalism campagne over maatschappelijk relevante onderwerpen bevestigde de reputatie van Philips als innovatieleider in healthcare
 

2. Geen vertrouwen in de specialist

De kern van werken met brand journalism is dat je als marketingafdeling de scherpe blik van een tekstschrijver met een journalistieke achtergrond leert vertrouwen. Bij marketing gaat het om het verkondigen van je eigen boodschap. Iemand met een journalistieke achtergrond kijkt heel anders naar je bedrijf: die ziet als buitenstaander wat jou als merk of bedrijf interessant maakt voor een brede doelgroep. En gebruikt dat als uitgangspunt voor echt aansprekende en deelbare content.

 

3. Obligate verhalen

Brand journalism en sponsored content maak je niet zomaar. Je wilt dat mensen iets doen met je verhaal. Dat ze het delen met anderen of dat ze geïnspireerd raken of actie ondernemen. Dat kan alleen als de content goed is, maar vooral doordat het verhaal echt meerwaarde biedt. Pas dus op met obligate verhalen. Kijk naar je verhaal vanuit de ogen van de klant en vraag je af: what’s in it for me?

 
 
Exact logo
ING logo
Kruidvat logo
Nutreco logo
 

4. Stick to the facts

Bij reclame weet iedereen waar-ie aan toe is. Dit is de afspraak die we als als samenleving hebben gemaakt: als merk mag je jezelf mooier en leuker voordoen dan je bent. En als consumenten hebben wij de keuze dat te geloven. Hoe zit dat dan met brand journalism, waar journalistieke methoden worden gebruikt om de reputatie van een merk te versterken? Echte regels zijn er niet, maar als je geloofwaardig wilt blijven overkomen en echt geeft om je autoriteit, dan hou je feiten en meningen strikt gescheiden in je verhaal. Laat de feiten spreken en laat meningen over aan experts die je opvoert. Een kritisch tegengeluid laten doorklinken maakt jouw positie juist sterker.

 

Meer weten?

Advies nodig over brand journalism?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@contenture.nl