Blind spots in public affairs? Die bestaan helemaal niet!

Heel soms overkomt het je gewoon als manager public affairs: Stront aan de knikker! En je hebt het met geen mogelijkheid zien aankomen. Jaja. Dat soort blind spots bestaan natuurlijk helemaal niet. Je kunt alles zien aankomen, maar dan moet je wèl weten waar je het moet zoeken. We helpen je op weg.

Een rotweek, elke organisatie kent ze

We hebben het allemaal moeilijk in onzekere tijden, maar sommige organisaties hebben daarnaast ook weleens een echte rotweek. In de media of via social media vallen ze keihard door de mand.

Ze doen iets waarvan ze zelf ook wel weten dat het niet goed is, maar tot nu toe heeft er nog niemand over geklaagd, dus laten ze het maar. En vaak maken ze het zichzelf nóg moeilijker door naar buiten toe mooi weer te spelen.

Greenwashing is een bekend fenomeen en ook Wokewashing. Voorop willen lopen in de duurzaamheid en emancipatie, terwijl je eigenlijk zelf de boel totaal niet op orde hebt. In de emotiemaatschappij is dat echt spelen met vuur.

Iedereen heeft blind spots

Die ellende is natuurlijk te voorkomen. De clubs die keihard worden aangepakt in het maatschappelijke debat, zijn blind voor de risico’s van hun reputatie. En ze zijn echt geen uitzondering. Vrijwel elke organisatie heeft dit soort blind spots. En vroeg of laat komen die aan het licht.

Public affairs is dan de sjaak

Zeker voor mensen die zich bezighouden met public affairs is dat schadelijk. ‘Onaangenaam verrast’, noemen we het dan diplomatiek als er onverwacht heisa ontstaat over onze organisatie. Maar je staat natuurlijk gewoon voor aap. Want laten we eerlijk wezen: blind spots bestaan helemaal niet.

Niet zien aankomen? Dat gelooft niemand

Natuurlijk kunnen er dingen echt onverwacht misgaan. Of dingen kunnen zich heel anders ontwikkelen dan de beste expert had kunnen voorspellen. Maar alles heeft een oorzaak. En die kunnen we achteraf altijd wel vinden. En als je een beetje je best doet, kun je de grootste risico’s voor je reputatie vandaag al in beeld brengen.

Breng je risico’s in beeld

Dit is dus een prima moment om daarmee aan de slag te gaan. Wat moet je doen?

  1. Schrijf de bedrijfsprocessen uit.
    Wat doet je organisatie, hoe doen jullie dat en wie doen dat?
  2. Breng je ‘tegenstanders’ in kaart.
    Iedereen die op een of andere manier benadeeld kan worden door wat je doet.
  3. Breng de tegenargumenten in beeld.
    Waar worden je ‘tegenstanders’ boos over en welke argumenten hebben ze.
  4. Breng de sentimenten in beeld.
    Welk beeld schetsen deze mensen van jouw organisatie.


Echt inzicht: data

Voor al deze stappen heb je data nodig. Data uit je eigen bedrijfsprocessen en data uit social media en online search. Vind je dat ingewikkeld? Dat kunnen we ons voorstellen.

Veel professionals in public affairs en communicatie haken al snel af als er data in beeld komt. Jammer! Daarom helpen we als Contenture organisaties bij het in beeld brengen van deze blind spots. Dat doen we met data tools. Die zetten we trouwens ook in bij de volgende cruciale stap: het formuleren van tegenargumenten en een redeneerlijn.

En dan: formuleer nu al een antwoord

Voordat er verontruste stakeholders aankloppen of boze klanten en kritische journalisten voor je deur staan, is het belangrijk om nu al actie te ondernemen. Dat doe je ten eerste natuurlijk door aan de bel te trekken bij het management van je organisatie als er echt iets niet goed zit. En of het nu goed zit of niet: je moet je verhaal klaar hebben.

Uit ervaring (zie onze praktijkcases) weten we: elke organisatie een goed verhaal, maar lukt het vaak niet om dat goed te brengen. Wat helpt is om als buitenstaander naar je verhaal te kijken. Ga in het hoofd zitten van je ‘tegenstanders’ en schrijf je verhaal vanuit hun perspectief.

Wil je weten hoe je dit slim aanpakt?

Ik wil contact. Kunnen we even iets plannen?