CASE – Contentplatform voor beleidsmakers

De drinkwaterbronnen in Nederland lopen gevaar. Door droogte en vervuiling. Maar ook door de energietransitie. En dat weten publiek en politiek niet altijd. Hoe zorg je nou dat een complex verhaal toch de doelgroep bereikt? Met een contentplatform over drinkwater.    

De case in het kort:

  • De drinkwaterbronnen lopen gevaar
  • De branche wil dit op de agenda van beleidsmakers
  • Daarvoor is thought leadership noodzakelijk, ook op domeinen buiten de branche
  • Dit lukt inhoudelijk met een contentplatform
  • De sleutel tot dat succes is een aanpak met 4 voorwaarden 

Politieke en publieke agenda

Drinkwaterplatform is een redactioneel online contentplatform. Het is opgericht door de Nederlandse drinkwaterbedrijven en brancheorganisatie Vewin. Het doel is om stakeholders kennis en inzicht te bieden over de drinkwaterkwaliteit in Nederland. Zo wil het platform de drinkwaterbelangen hoger op de politieke en publieke agenda krijgen. 

Drinkwaterbronnen worden bedreigd

De content gaat over actuele thema’s rond drinkwater. Zoals bronbescherming, wet- en regelgeving, droogte, de energietransitie, klimaatverandering, verzilting en verontreinigingen. En die aandacht is hard nodig, want de drinkwaterbronnen worden bedreigd. Door droogte en vervuiling. Maar het gevaar komt ook uit onverwachte hoek. Zoals de energietransitie.

Online content platform

Duurzaam alternatief?

Een goed voorbeeld hiervan is aardwarmte. Deze geothermie wordt vaak gezien als hét duurzame alternatief voor aardgas. Maar de techniek – boren naar dieper in de aarde gelegen warmtereservoirs – bevat aanzienlijke risico’s op verontreiniging van onze waterbronnen

Inzicht in problemen

Beleidsmakers en beslissers zijn vaak niet op de hoogte van deze gevaren. Laat staan het grote publiek. Om draagvlak te krijgen, moet je problemen inzichtelijk maken. En om een beleidsagenda te wijzigen, is inhoudelijke overtuigingskracht nodig. Ook op vreemde domeinen zoals geothermie. Ze ontstond het idee voor het platform: online autoriteit worden op deze complexe topics. 

250.000 bezoekers

Het contentplatform begon in 2018 en wist van niets te groeien naar 250.000 bezoekers in 2020. De best gelezen artikelen gaan over de kwaliteit van kraanwater, hard water, chloor, fluoride, gen-x, microplastics en de voor- en nadelen van geothermie.

Online topposities

De doelgroep – makers en beslissers van beleid bij lokale en provinciale overheden – vinden de website voornamelijk via zoekmachines. Wanneer ze op zoek zijn naar informatie over een specifiek onderwerp. Het platform heeft dan ook op meer dan 300 onderwerpen top 3 posities bij zoekmachines. Ook op branchevreemde domeinen, zoals energietransitie. Zo is het Drinkwaterplatform online dè autoriteit op ‘voor- en nadelen van geothermie’ en aardwarmte.  

Kwart miljoen per jaar

De 20.000 bezoekers die gemiddeld maandelijks op het platform komen, lezen deze complexe – vaak technische – verhalen. Hierdoor voedt het Drinkwaterplatform de publieke opinie en agenda’s van beleidsmakers en beslissers. Naast pull – via search – wordt gewerkt met push via kleine precisie campagnes, gericht op een specifieke doelgroep. Zoals beleidsadviseur bodem en ondergrond van provincies.

De kwaliteit van het bezoek

Het succes van het platform blijkt dan ook niet alleen uit het aantal bezoekers. Andere parameters geven inzicht in de kwaliteit van het bezoek. Zoals de leesduur, de participatie bij call to actions en het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief. Aan het soort inschrijvingen ziet het platform dat het in de kern van de beoogde doelgroep zit.  

Sleutel van het succes?

Wat verklaart nu het succes van het Drinkwaterplatform? De sleutel is dat er wordt gewerkt op basis van 4 voorwaarden:

1. Ontvanger-gerichte content

2. Contentexperts

3. Redactionele aanpak

4. Contentkalender

Smart content: ontvanger-gericht

Alle verhalen worden gemaakt vanuit de informatiebehoefte van de doelgroep. Die behoefte wordt vooraf met data in kaart gebracht. De inzichten daarvan combineer je met de boodschap van het drinkwaterplatform. Deze ontvanger-gerichte content valt onder smart content. Smart content is een methode om fact based in te spelen op je doelgroep. Hier lees je waarom smart content zo effectief is

Maak de vertaalslag met contentexperts

Deze smart content wordt gemaakt door contentexperts. Niet door communicatiespecialisten of inhoudelijke waterdeskundigen. Het gaat hier immers om content. Die contentmakers interviewen de techneuten. En zo wordt de inhoud vertaald naar begrijpelijke verhalen voor de doelgroep. 

Waarom redactionele aanpak?

De makers vertalen verhalen vanuit het nieuws en de actualiteiten. Ze passen daarbij verschillende genres toe (interview, reportage, achtergrondartikel). Door te werken vanuit een redactionele aanpak voorkomen ze dat er louter zender-gedreven boodschappen op de doelgroep wordt afgevuurd. Daardoor blijft het contentplatform relevant. 

Contentplatform organisatie

Het geheim van de contentkalender

Een belangrijk verhaal vertel je niet één keer. Impact met communicatie krijg je door structureel en consequent dat verhaal te vertellen. Daarom werkt het Drinkwaterplatform met een contentkalender. Hierdoor komen de belangrijkste topics op het platform fundamenteel, afgewogen, getimed en vanuit verschillende perspectieven aan bod. Hier lees je hoe een contentkalender werkt

Verhaal, inhoud & achtergronden

De drinkwaterbedrijven bewijzen dat ze met een contentplatform een heel specifieke doelgroep bereiken en overtuigen. De drinkwaterbronnen in Nederland moeten worden beschermd. Daar is wet- en regelgeving voor nodig. Dat moet komen van beleidsmakers en beslisser. En worden gesteund door het publiek. Daarvoor is het essentieel dat zij het verhaal, de inhoud en achtergronden van de problematiek kennen. In dat doel ligt het bestaansrecht van het Drinkwaterplatform. 

Alles weten over contentplatformen?

Wil je alle voor- en nadelen van een contentplatform op een rij?
Hier lees je het hele verhaal over autoriteit, community, inzicht en impact.

Case misinformatie

Wil je weten hoe je het publiek informeert bij misinformatie?
Lees dan de
case over de angstmarketing rond zuivel en hoe de sector daarmee omgaat.  

Ik wil contact met een expert van Contenture