Case DELA: hoe data helpen om thought leader te worden

DELA claimt thought leadership op het domein duurzame uitvaart. Dit is gelukt door in te zetten op search. Hiervoor ontwikkelde Contenture samen met DELA een contentstrategie waarbij de organisatie in de huid kruipt van de doelgroep. Niet door onderbuikgevoel, maar door data.

Case DELA in het kort:
  • DELA claimt thought leadership op het domein duurzame uitvaart.
  • Hiervoor zijn inzichten nodig over de informatiebehoefte van de doelgroep.
  • Deze informatiebehoefte haal je uit data-analyses.
  • Op basis van de resultaten maak je relevante verhalen die aansluiten bij de informatiebehoefte van de doelgroep.
  • Daaraan koppel je de strategische visie, diensten en producten van jou als organisatie, in dit geval DELA.
  • Door deze verhalen ziet de doelgroep jouw organisatie als kennisleider binnen het relevante domein.

Niet zendergedreven topics, maar doelgroepgericht

Contenture heeft DELA geholpen met een contentstrategie voor thought leadership op het gebied van duurzame uitvaart. Veel organisaties proberen zichzelf met zendergedreven informatie als specialist te presenteren. Dat werkt averechts. Want: show, don’t tell. Ofwel: zeg niet dat je kennisleider bent, maar laat je thought leadership aan de doelgroep zíen. Met de contentstrategie verplaatst DELA zich in de doelgroep. Door gericht te analyseren waar de informatiebehoefte zit, kun je relevante en betrouwbare verhalen maken.

Stap 1: Gebruik data om de doelgroep echt te kennen

Door data in te zetten kun je achterhalen wat de informatiebehoefte van de doelgroep is. Denk aan: vragen, twijfels, kritische vragen. Met data kun je hard maken wat er onder jouw doelgroep speelt. Zo werk je niet vanuit onderbuikgevoel. Een zoekgedraganalyse is hierbij essentieel. Ook voor DELA zijn de resultaten belangrijk. Want wat willen mensen weten over een duurzame uitvaart? Welke thema’s zijn binnen dit domein belangrijk? En wat houdt hen mogelijk tegen om voor een duurzame uitvaart te kiezen?

Voorbeeld: keuze voor een natuurbegraafplaats

Steeds meer mensen kiezen voor een graf op een natuurbegraafplaats. Uit onze analyse komen onder andere de volgende topics naar voren die leven onder de doelgroep:

  • Vragen: Hoe verloopt een uitvaart bij natuurbegraven? Is een kist verplicht? Kun je zelf een plek uitzoeken? Hoe regel ik het?
  • Twijfels: Ik weet niet of ik dit wil; een natuurgraf lijkt mij veel duurder dan een normaal graf.
  • Kritische vragen: Neemt een natuurgraf met eeuwig grafrecht niet veel te veel ruimte in beslag. Nederland is al zo vol.

Stap 2: Maak een contentwolk met landingspagina’s die aansluit op de informatiebehoefte

DELA geeft met landingspagina’s antwoord op topics uit de data-analyses. Op deze manier speelt de uitvaartorganisatie in op de informatiebehoefte van de doelgroep. Met deze landingspagina’s helpt DELA de doelgroep om een eigen keuze te maken. Zo krijgt de bezoeker na het lezen van de verhalen het gevoel echt geholpen te zijn door DELA. De doelgroep gaat de organisatie hierdoor zien als belangrijke speler binnen het domein duurzame uitvaart.

Een overzicht van de landingspagina’s

De landingspagina’s van DELA zijn geoptimaliseerd voor search en precies afgestemd op de behoefte van de doelgroep. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep bij een zoekopdracht als ‘lijkwade kosten’ meteen bij de landingspagina van DELA uitkomt. Een overzicht van de landingspagina’s:

Stap 3: Blijf thought leader met een structurele contenstrategie

Alleen met een structurele contentstrategie blijft DELA kennisleider binnen het domein duurzame uitvaart. Het is belangrijk om relevante verhalen te blijven maken rondom het thema. Daarnaast is het nodig om nieuwe ontwikkelingen en onderzoeken in de gaten te houden. Voor DELA geldt bijvoorbeeld: is er een nieuwe wetswijziging over de uitvaartmethode resomeren? Dan update de organisatie meteen de landingspagina over resomeren.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.