Case Goudappel: ook online kennisleider dankzij data

Adviesbureau Goudappel is een expert op het gebied van mobiliteit en ruimte, maar kwam online nauwelijks in beeld bij zijn doelgroepen. Contenture ontwikkelde daarom samen met Goudappel een strategie om structureel thought leadership te vestigen.

Goudappel werkt dagelijks met 250 mensen aan uiteenlopende mobiliteitsoplossingen voor met name overheden. Van strategisch advies en verkeersmodellering tot herinrichting van de openbare ruimte en gedragsonderzoek.

Helaas vertaalde Goudappels autoriteit binnen de mobiliteitssector zich niet online. Integendeel: online content over Goudappels diensten, oplossingen en expertise werd praktisch niet gevonden, laat staan gelezen door stakeholders.

Heel uitzonderlijk is dat overigens niet: data-onderzoek wees uit dat gemiddeld 80% van alle online corporate communicatie doel mist. Contenture ontwikkelde daarom een datadriven contentstrategie voor Goudappel.

Dat deden we als volgt:

Stap 1: data-analyse

We brachten de online informatiebehoefte van Goudappels doelgroepen in kaart met behulp van data. Door het online zoekgedrag van stakeholders zoals overheden te onderzoeken, vonden we antwoorden op vragen als:

  • Tegen welke issues lopen zij aan als het gaat over mobiliteit en ruimte?
  • Welke informatie zoeken ze?
  • Waar hebben ze hulp bij nodig?
  • In hoeverre en met wat voor content komen concurrenten van Goudappel in beeld bij stakeholders?

Zulke vragen zijn belangrijk omdat je doelgroepen alleen bereikt met content waar ze daadwerkelijk op zitten te wachten. Eigenlijk spreekt het voor zich. 

Stap 2: contentcreatie

Data-analyse maakte duidelijk wat de belangrijkste topics zijn op het gebied van mobiliteit, binnen de thema’s Smart mobility, Klimaat & Energie en Gebiedsontwikkeling.

Deze topics vormden het uitgangspunt voor verschillende landingspagina’s. Geen zendergedreven verhalen, maar relevante, inhoudelijke content om doelgroepen écht verder te helpen. Enkele voorbeelden:


Stap 3: strategie-ontwikkeling

Met behulp van de data-inzichten werkten we een contentstrategie uit. Inclusief plan van aanpak. Met concrete doelen, thema’s en keuzes voor kanalen en middelen. En voor de communicatieadviseur die nu denkt: goed idee, maar waar halen we de tijd vandaan? Een contentstrategie gaat de communicatieafdeling juist veel werk uit handen nemen. Omdat het zorgt voor focus en grip.

Met een doortimmerde contentstrategie wordt een heleboel content overbodig (want: wordt toch niet gelezen/bekeken). Bedenk eens hoeveel tijd je overhoudt als je het gros van de persberichten, video’s en eventverslagen schrapt. Tijd die je kunt gebruiken om je écht te verplaatsen in je stakeholders en content te maken waar je hen wél mee bereikt. Meer impact, in minder tijd, daar draait het om.


Nieuwsgierig naar onze aanpak?

We maken graag een conversie-scan van jouw organisatie.

Conversie-scan

Vraag een conversie-scan aan om inzicht te krijgen in hoe je organisatie of bedrijf de conversie kan verbeteren.
  • We gebruiken uw mail-adres alleen om te kunnen reageren op uw aanvraag.