Case ING: thought leader door inzet op search

Hoe bereik je structureel een brede doelgroep van mkb-ondernemers? Door in te zetten op search. Contenture ontwikkelde samen met ING een contentstrategie om thought leadership te vestigen op 3 domeinen:  Zakelijk Lenen, Bedrijfsovername en Internationaal Ondernemen.   

Met het traject doet ING iets wat veel bedrijven nalaten: zich verplaatsen in de doelgroep. Echt nagaan wat de informatiebehoefte van de doelgroep is. En relevante informatie bieden om als beste in te spelen op die behoefte.

Stap 1: Zoekgedraganalyse van informatiebehoefte

Om de informatiebehoefte van de ondernemers te achterhalen, deed Contenture een zoekgedraganalyse.  Wat houdt mkb-ondernemers bezig? Waar zijn zij naar op zoek? Wat hebben ze nodig om de bedrijfsvoering van hun onderneming te verbeteren? Om verder te groeien? Nieuwe klanten te vinden? Te innoveren?

De belangrijkste topics voor ondernemers blootgelegd

Met de zoekgedraganalyse liet Contenture zien wat de belangrijkste topics zijn voor mkb-ondernemers. Binnen de domeinen Zakelijk Lenen, Internationaal Ondernemen en Bedrijfsovername.

Van bedrijfsoverdracht tot valutarisico’s en werkkapitaal

Uit de analyse kwamen uiteenlopende topics naar voren die van belang zijn bij ondernemers. Enkele voorbeelden :

  • Hoe regel je als ondernemer een bedrijfsoverdracht binnen de familie?
  • Hoe vind je kopers voor je bedrijf?
  • Wat zijn de belangrijkste valutarisco’s als ik internationaal ga handelen?
  • Hoe verken ik de markt in het buitenland?
  • Hoe optimaliseer ik mijn werkkapitaal?

Stap 2: creëer landingspagina’s die antwoord geven op de informatiebehoefte

Contenture creëerde landingspagina’s met relevante informatie die precies was afgestemd op de behoefte van de ondernemers.

Een overzicht van de landingspagina’s voor de ondernemers die een bedrijfsovername overwegen:

De landingspagina’s voor ondernemers die internationaal (willen) ondernemen:

En de landingspagina’s voor ondernemers die alles willen weten over zakelijke leningen, investeringen en hypotheken:

 

Stap 3: ontwikkel een contentstrategie, blijf relevant

Met een online contentstrategie zorgen ING en Contenture ervoor dat ING haar thought leadership structureel vestigt en onderhoudt. Want: thought leader worden is één ding. Thought leader blijven is iets heel anders.
Met de online contentstrategie blijft ING ook op de lange termijn relevant voor de doelgroep van mkb-ondernemers. Dat gebeurt door elke twee weken in te spelen op de informatiebehoefte van de doelgroep, met actuele en relevante content.

Vraag een conversie-scan aan

Weten hoe jouw organisatie of bedrijf de conversie van haar doelgroepen kan verbeteren? Vraag een conversie-scan aan.

Conversie-scan

Vraag een conversie-scan aan om inzicht te krijgen in hoe je organisatie of bedrijf de conversie kan verbeteren.
Naam
We gebruiken uw mail-adres alleen om te kunnen reageren op uw aanvraag.