Case ING: thought leader via data gedreven content

Hoe bereik je structureel een brede doelgroep van mkb-ondernemers? Door in te zetten op data gedreven content. Contenture ontwikkelde samen met ING een strategie om thought leadership te vestigen op 3 domeinen:  Zakelijk Lenen, Bedrijfsovername en Internationaal Ondernemen.   

Met het traject doet ING iets wat veel bedrijven nalaten: zich verplaatsen in de doelgroep. Echt nagaan wat de informatiebehoefte van de doelgroep is. En relevante informatie bieden om als beste in te spelen op die behoefte. Geen platte marketing, geen contentmarketing. Maar, echt inhoudelijke – redactionele – content bieden, gebaseerd op data driven decision making (DDDM). Hoe doe je dat?

Stap 1: Gebruik data om de informatiebehoefte van je doelgroep te achterha;len

Om de informatiebehoefte van de ondernemers te achterhalen, deed Contenture een zoekgedraganalyse.  Niet zoals marketeers dit doen, maar een analyse vanuit gedrag & content. Wat houdt mkb-ondernemers bezig? Waar zijn zij naar op zoek? Wat hebben ze nodig om de bedrijfsvoering van hun onderneming te verbeteren? Om verder te groeien? Nieuwe klanten te vinden? Te innoveren? Wat willen ze dan weten? Welke informatie hebben ze nodig?

De belangrijkste topics voor ondernemers blootgelegd

Met de analyse liet Contenture zien wat de belangrijkste topics zijn voor mkb-ondernemers. Binnen de domeinen Zakelijk Lenen, Internationaal Ondernemen en Bedrijfsovername.

Van bedrijfsoverdracht tot valutarisico’s en werkkapitaal

Uit de analyse kwamen uiteenlopende topics naar voren die van belang zijn bij ondernemers. Enkele voorbeelden :

  • Hoe regel je als ondernemer een bedrijfsoverdracht binnen de familie?
  • Hoe vind je kopers voor je bedrijf?
  • Wat zijn de belangrijkste valutarisco’s als ik internationaal ga handelen?
  • Hoe verken ik de markt in het buitenland?
  • Hoe optimaliseer ik mijn werkkapitaal?

Stap 2: creëer landingspagina’s die antwoord geven op de informatiebehoefte

Contenture creëerde landingspagina’s met relevante informatie die precies was afgestemd op de behoefte van de ondernemers. Met die landingspagina’s ontwikkelden we een contentwolk die ING online kracht geeft op gekozen de domeinen.

Een overzicht van de landingspagina’s voor de ondernemers die een bedrijfsovername overwegen:

De landingspagina’s voor ondernemers die internationaal (willen) ondernemen:

En de landingspagina’s voor ondernemers die alles willen weten over zakelijke leningen, investeringen en hypotheken:

Stap 3: ontwikkel een contentstrategie, blijf relevant

Met een online contentstrategie zorgt de afdeling marketing van ING en de inhoudsspecialisten van Contenture ervoor dat ING haar thought leadership structureel vestigt en onderhoudt. Want: thought leader worden is één ding. Thought leader blijven is iets heel anders.
Met de online contentstrategie blijft ING ook op de lange termijn relevant voor de doelgroep van mkb-ondernemers. Dat gebeurt door elke twee weken in te spelen op de informatiebehoefte van de doelgroep, met actuele en relevante content.

Wil je zelf een conversie-scan?

Weten hoe jouw organisatie of bedrijf de conversie van haar doelgroepen kan verbeteren? Vraag een conversie-scan aan.

Conversie-scan

Vraag een conversie-scan aan om inzicht te krijgen in hoe je organisatie of bedrijf de conversie kan verbeteren.

  • We gebruiken uw mail-adres alleen om te kunnen reageren op uw aanvraag.