A.S. Watson interne communicatie
 

A.S. Watson Health & Beauty Benelux

Interne communicatie

Voor A.S. Watson, het moederbedrijf van onder andere Kruidvat, Trekpleister en Prijsmepper, maken wij interne communicatiemiddelen die de betrokkenheid van collega’s vergroten.

 

Wat was de vraag van de klant?

Kunnen jullie ervoor zorgen dat onze interne communicatiestrategie onze medewerkers nóg meer betrekt bij de organisatie. De interne communicatiemiddelen van A.S. Watson moeten de band versterken tussen formules, bedrijfsonderdelen en collega’s.

 

Welke oplossing bood Contenture?

Een interne communicatiestrategie waarvan het vernieuwde personeelsblad Watsgoingon het kloppende hart is. Dit geliefde medewerkersmagazine is nu nog meer vanuit de medewerkers ontwikkeld en geschreven: bottom up in plaats van top down. De verhalen enthousiasmeren, inspireren en hebben een praktische insteek. Ze zijn bovendien zo opgezet dat ze bedrijfsonderdelen verbinden: winkelcollega’s bezoeken het hoofdkantoor of distributiecentrum en vice versa. Hiermee kweekt het personeelsblad meer begrip voor elkaars inspanningen. Dit versterkt de band tussen medewerkers in verschillende geledingen van de organisatie en zorgt voor informatie en inzicht in formules, werkzaamheden en collega’s. Het personeelsblad – met opgefriste lay-out en actieve fotografie – speelt zo een hoofdrol in het bij elkaar brengen van verschillende afdelingen. Dat dat lukt, onderstrepen de medewerkers jaarlijks in een groot lezersonderzoek.

 
 

Hoe verhoudt het personeelsblad zich tot de rest van de ic-strategie?

Het magazine wordt ondersteund door verschillende uitgaven: van intranet tot interne nieuwsbrieven. Omdat A.S. Watson diverse interne doelgroepen bedient – hoofdkantoor-, winkels- en logistiekcollega’s in Nederland, België en Frankrijk – drijft de strategie ook voor een groot deel op actuele nieuwsbrieven die zowel via gedrukt als online worden verspreid. De maandelijkse 2thePoint bulletins informeren alle collega’s van Kruidvat, Trekpleister en Logistiek over het beleid, de organisatie, processen en achtergronden van hun bedrijfsonderdelen. Omdat deze berichten invloed hebben op de werkvloer worden ze daar bezorgd en gedeeld. Datzelfde geldt voor de productspecials die wij maken voor A.S. Watson Health & Beauty Benelux. De speciale nieuwsbrieven (print & online) zorgen ervoor dat medewerkers snel en simpel hun kennis van bepaalde productgroepen vergroten. Tot slot biedt A.S. Watson een keer per jaar op een laagdrempelige manier inzicht in de strategie voor het nieuwe jaar. De ene keer in de vorm van een boekje, de andere keer in de vorm van een handzaam kaartje. Het print product biedt in ieder geval een kort, krachtig en kernachtig overzicht van de bedrijfskoers voor het nieuwe jaar. Centraal in alle uitgaven staat dat ze zijn gemaakt vanuit de medewerkers: vóór collega’s, dóór collega’s. Dankzij herkenbare voorbeelden uit de dagelijkse praktijk leren ze alles over de missie, visie en kernwaarden en hoe ze deze kunnen toepassen op de werkvloer.

 

Welke middelen zijn bij deze aanpak ingezet?

  • Personeelsblad (print), maandelijks
  • Nieuwsbrieven (print & online), maandelijks
  • Strategie-updates (print), jaarlijks
  • Productnieuwsbrieven (print & online), maandelijks
 
 

Tot welke resultaten leidde de strategie?

  • Een hoge waardering voor het personeelsblad (gemiddeld een 8)
  • 92% van de respondenten is positief over het magazine
  • Hoge betrokkenheid (86%) bij de verhalen
  • Hoge waardering voor waarheidsgetrouwe fotografie (73%)
 

Wat betekende dat voor de samenwerking tussen A.S. Watson en Contenture?

Dat er jaarlijks steeds meer opdrachten bij Contenture werden neergelegd. Van posters tot presentaties, van MVO-verslagen tot kerstkaarten.

 

Hoe beoordeelt de klant de samenwerking?

Het contract tussen A.S. Watson en Contenture is tussentijds meerdere keren verlengd.

 

Wat is de huidige status van het partnership?

Contenture is sinds 2009 premium content partner van A.S. Watson Health & Beauty Benelux.

 

Meer weten?

Advies nodig over je contentstrategie?
Of wil je enkele middelen uit deze case bekijken en ontvangen?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@contenture.nl