FDMG Online Jaarverslag
 

Contenture

Online jaarverslagen

Contenture begeleidde verschillende klanten in de transitie van een papieren naar een online jaarverslag.

 

Wat was de vraag van de klant?

Klanten spraken tijdens inspiratiesessies de wens uit om hun gedrukte jaarverslag te vernieuwen. Ze wilden af van de dikke pakken papier die elk jaar werden gedrukt. Naast hoge kosten was er nog een andere frustratie bij de klanten: het eenrichtingsverkeer van dit communicatiemiddel. Dus: zenden zonder garantie dat de doelgroep de informatie ook daadwerkelijk consumeert. Om over activatie nog maar te zwijgen.

 

Welke oplossing bood Contenture?

Contenture richtte een intern klein projectteam om deze klantvraag zo goed mogelijk te beantwoorden. In een brainstormsessie ontstond het idee om het jaarverslag volledig te digitaliseren en interactief te maken. Van pak papier naar sprankelend data dashboard met uitleganimaties, video’s, een timeline en de belangrijkste punten van het hele financiële jaar. De basis: een overzichtelijke en simpele website met slechts een paar dieperliggende pagina’s. Om ons idee in de praktijk te brengen draaiden we een pilot met het jaarverslag van onze trouwe klant Stichting Batterijen (Stibat).

 
 

Tot welke resultaten leidde dat?

  • Lancering van een nieuw online communicatiemiddel dat snel is te updaten
  • Kostenbesparingen op drukwerk en distributie
  • Data driven en futureproof data dashboard (met output over de best bezochte pagina’s en waardevolle feedback van gebruikers)
 

Wat laat een online jaarverslag zien?

Onder meer de kerncijfers, het financiële jaaroverzicht in bulletpoints en de producten, diensten, strategie, organisatiestructuur en missie & visie van de opdrachtgever. Beeld en video’s krijgen ruim baan. Naast een dynamische tijdlijn met hoogtepunten van 2016 vat een animatievideo het jaar samen in 3,5 minuten. In vijf andere video’s blikken collega’s uit het bedrijf terug op het afgelopen jaar én vooruit op het nieuwe jaar. Het data driven en meetbare jaarverslag is gemakkelijk te delen via social media. Zo kan de klant, naast communiceren met bestaande stakeholders, verschillende nieuwe doelgroepen bereiken en informeren: van potentiële nieuwe medewerkers tot zakelijke beslissers. Voor de liefhebber – en de KvK – maakten we ook een jaarverslag in pdf.

 
 

Wat betekende dit voor Contenture?

Dat we klanten konden laten zien hoe ze hun jaarverslag konden vernieuwen. De laagdrempelige, kwalitatief hoogwaardige transitie van papier naar online viel erg in de smaak. Meerdere klanten – NBBU, ERIKS, FDMG, De Staffing Groep, Kinderombudsman en TMG – maakten met ons de overstap naar ons nieuwe data driven online jaarverslag.

 

Welke contentvormen zijn ingezet?

Tekst, beeld, interactieve infographics, video en animatie.

 

Wat vinden klanten van deze content(strategie) van Contenture?

Ze zijn unaniem tevreden over de kansen en voordelen van het online jaarverslag ten opzichte van de papieren variant. Het online jaarverslag biedt volgens hen:

  • Meer effect
  • Meer bereik
  • Meer feedback
  • Meer flexibiliteit
  • Nieuwe doelgroepen
  • Lagere kosten
  • Waardevolle data
  • Heldere visualisatie
 

Meer weten?

Advies nodig over het vernieuwen van je online jaarverslag of contentstrategie?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@contenture.nl