Rijkswaterstaat

Crisiscommunicatie

Contenture hielp overheidsinstanties met communicatie in crisissituaties. Met uitleganimaties maakten we problemen én oplossingen supersnel inzichtelijk.

 

Wat was de vraag van de klant?

Rijkswaterstaat werd onverwacht geconfronteerd met een crisis. Er waren haarscheurtjes ontdekt in de Merwedebrug waardoor al het vrachtverkeer moest worden tegengehouden en omgeleid. Hoe was nog niet bekend, maar duidelijk was wel dat de oplossing 24 uur later breed moest worden gecommuniceerd.

 

WAT WAREN DE UITGANGSPUNTEN EN DOELEN?

  1. Binnen 24 uur heldere informatie verstrekken over de nieuwe verkeerssituatie op de rijkswegen rond de Merwedebrug.
  2. Automobilisten, vervoerders en chauffeurs van zwaar vrachtvervoer in één keer volledig informeren met een kort, duidelijk en deelbaar verhaal.
 
 

Welke oplossing bood Contenture?

Een uitleganimatie laten maken door onze specialisten was ons advies. Dit is het meest ideale en toegankelijke middel om complexe informatie toegankelijk te maken. Voor zo’n productie nemen we normaal vijf weken de tijd om te zorgen voor optimale kwaliteit. Maar als de nood aan de man is en we heldere afspraken maken met elkaar, dan kunnen we dat hele proces ook in 24 uur proppen.

 

Hoe zag dit spoedtraject eruit?

Binnen twee uur lag er een eerste concept van het script, nog voordat de verkeersmaatregelen definitief waren vastgesteld. Een team van illustratoren zat klaar en in de geluidsstudio warmde een stemacteur alvast haar stem op voor de voice-over. Toen een uur later een klap werd gegeven op de nieuwe maatregelen, zetten we de hele machine in één keer in gang. Dat was om drie uur in de middag. ‘s Nachts om 4:30 uur was de eerste versie van de animatie klaar. Maar vier uur daarna werd het definitieve plan voor de verkeersmaatregelen toch nog gewijzigd. De voice-over moest daardoor opnieuw worden opgenomen en vervolgens worden geïncorpereerd in de animatie. Desalniettemin kon de uitleganimatie amper 24 uur na de start van het project live.

 
 

Tot welke resultaten leidde dat?

  • Binnen een dag een middel dat helderheid verschafte aan een breed publiek
  • In te zetten op verschillende platforms
  • Deelbaar via social media
  • Met meetbare resultaten (data, traffic, bereik)
 

Wat betekende dit voor de samenwerking tussen RWS en Contenture?

Rijkswaterstaat was zo tevreden over onze aanpak dat we twee weken later op voorspraak van deze overheidsinstantie een vergelijkbare klus klaarden. Ditmaal voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu over The Outer Sea Wall, een prestigieus project voor de kust van Jakarta. Deze video moest snel duidelijk maken dat Jakarta een probleem heeft met watermanagement en dat een soort Afsluitdijk een deel van de structurele oplossing kan zijn. Doel was om de film tijdens het bezoek van de minister aan Indonesië te laten zien aan meegereisde journalisten. Binnen anderhalve dag stond de uitleganimatie online. Ook hierover was de tevredenheid groot. De Indonesische versie van de video zorgde voor ruim een half miljoen views. Contenture maakte enkele jaren gelden ook de crisiscommunicatie video over de zogenoemde Utrechtse triltoren.

 

Wat is de huidige status van de samenwerking?

Verschillende ministeries benaderen Contenture voor uitleganimaties en infographics.

 

Meer weten?

Advies nodig over crisiscommunicatie?
Of wil je weten hoe je een uitleganimatie maakt?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@contenture.nl