Van Lanschot Vermogend Nederland
Bekijk hem online
 

Van Lanschot

Vermogend Nederland

Via een data driven contentstrategie en een visueel gedreven online tool hielp Contenture private banker Van Lanschot aan meer leads over pensioenproducten.

 

Wat was de klantvraag?

  1. Hoofddoel: Laten zien dat Van Lanschot de markt snapt.
  2. Contactgegevens verzamelen.
  3. Meer leads genereren over pensioenproducten.
 

Wat was de doelgroep?

Ondernemers in het midden- en grootbedrijf met een kennisachterstand over de veranderingen rondom Pensioen in Eigen Beheer (PEB).

 
 

Welke oplossing bood Contenture?

Een data driven en conversie driven contentstrategie. Data-analyse wees uit dat een tool voor online storytelling marketing het meest effectief zou zijn voor Van Lanschot.

 

Wat is online storytelling marketing ook alweer?

Een sprankelende online tool waarmee klanten beter aansluiten op het huidige consumptiegedrag van hun doelgroep.
Het basisprincipe: doseer de hoeveelheid content en plaats het in een uitermate visuele omgeving. Zo verleid je de doelgroep telkens dieper de inhoud in. En uiteindelijk deel je dan veel meer informatie. De tool is zo ontwikkeld dat we data kunnen uitlezen op basis van het gedrag van de doelgroep en het gebruik van de content. Dat is de essentie van data driven contentmarketing. Op die manier kunnen we nauwkeurig meten welke content aanslaat. Vervolgens gaan we die verfijnen per doelgroep. Naast tekst, video en foto bestaat de content uit: dynamische grafieken, interactieve kaarten en downloads (zoals verdiepende whitepapers op een specifiek thema). Verder bevat de tool een volledige integratie van social media, contactbuttons en kan het geheel worden opgeleverd in de huisstijl van de klant. Contenture maakte in 2016 al zo’n tool van het jaarlijkse miljonairsrapport van Van Lanschot.

 
 

Waarom was dit middel ook bij het PEB het meest logisch?

Uit onze zoekgedraganalyse bleek dat de doelgroep van Van Lanschot informatie zocht over de PEB-wijzigingen met ingang van 2017. De ondernemers wilden vooral weten wat er precies veranderde, wat de consequenties daarvan waren en wat ze daaraan konden doen. Met de tool kon Van Lanschot deze vragen op relevante wijze beantwoorden vanuit een what’s-in-it-for-me drietrapsraket: informatie -> educatie & advies -> activatie. De middelen én meetmomenten voor bezoek en conversie: een blog, een korte uitlegvideo, whitepapers en de Scan Overmorgen. Zo kon Van Lanschot een duidelijke schifting maken tussen bezoekers die geïnformeerd wilden worden (blog, uitlegvideo, whitepapers) en bezoekers die concrete hulp wilden (Scan Overmorgen).

 

Wat waren de resultaten?

  • Data over de doelgroep: hoeveel bezoekers willen alleen informatie en hoeveel bezoekers willen geholpen worden
  • Clicks: het target – 5.000-7.000 clicks vanuit de FD-campagne – werd zo snel gehaald dat de FD-campagne die de content online aanjoeg al na een week kon worden afgebouwd. CTR was 0,40%; ver boven het gemiddelde van 0,25%
  • Conversie: honderden informatieaanvragen en leads
 

Hoe werd de campagne gemonitord?

Via een geïntegreerd data dashboard kon Van Lanschot Bankiers realtime meekijken op alle kanalen. Wie informatie kwam ophalen, wie verdieping zocht en wie concreet wilde worden. De datastreams van Google en FD waren in dit geval leading. Met de opgehaalde informatie werden analyses gemaakt, successen verhelderd en verbeterpunten opgesteld voor toekomstige contentcampagnes.

 

Wat betekende dit voor de samenwerking tussen Van Lanschot en Contenture?

Van Lanschot wil de samenwerking met Contenture en FD Mediagroep graag intensiveren

 

Meer weten?

Advies nodig over een data driven contentstrategie?
Of wil je meer informatie over onze visual journey?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@contenture.nl