Case: RIVM

Soms laait een maatschappelijke discussie zo fel op, dat feitelijke voorlichting in de verdrukking komt. Dat merkte het RIVM toen antivaxers de (online) discussie over vaccineren bleken te domineren. Om hun positie als kennisleider terug te claimen was een slimme interpretatie van data nodig. 

In het kort:

  • Het RIVM verloor het online van vaccinatie-tegenstanders
  • Reden: de communicatie was niet afgestemd op de doelgroep
  • Contenture deed data-onderzoek naar de oorzaak en de oplossing
  • Op basis van die data maakten we relevante content
  • Resultaat: online is het RIVM nu ook bij twijfelaars dé autoriteit

Het probleem: twijfelende ouders kwamen terecht bij antivaxers

Steeds vaker laten ouders zich online ompraten om hun kinderen niet te vaccineren. Hierdoor daalt de vaccinatiegraad en neemt de kans op een pandemie toe. In 2019 verloor het RIVM online de strijd van vaccinatie-tegenstanders. Twijfelende burgers werden massaal afgevangen door websites van antivaxers. Maar niet met feitelijke informatie.

De oplossing: data-analyse en nieuwe content

De RIVM moest een plek krijgen in de discussie. Maar hoe? Een slimme interpretatie van data bracht de oplossing. Contenture deed een data-onderzoek naar het exacte zoekgedrag van de specifieke doelgroep. Vervolgens ontwikkelden we samen met RIVM een contentstrategie om deze doelgroep structureel te bereiken. Met heldere, feitelijke informatie.

De aanpak: de taal spreken van de doelgroep

Eerst onderzochten we waarom het RIVM niet opdook in de discussies rond vaccineren. Dat kwam omdat de content niet aansloot bij de (zoek)vragen van de doelgroep. Het RIVM had wel de antwoorden, maar sprak niet de taal van de doelgroep. Na data-analyses en onderzoek naar zoekgedrag konden we het RIVM adviseren over de content die de doelgroep wél zou bereiken.

Wat levert dat op?

Een contentstrategie en een slimme campagne gericht op de zorgen en vragen van ouders. Over twijfel bij vaccinatie en vragen over vaccinactieschade. We benoemden en erkenden de emoties van ouders, en we weerlegden stap voor stap de fabels. Zij moesten met hun vragen over vaccineren uitkomen bij de RIVM. Dat lukte. Binnen vijf maanden stond de content van het RIVM op nummer 1 bij de meest gestelde zoekvragen rond vaccinatie.

Over Contenture

Uit onderzoek onder 350 bedrijven in Nederland blijkt dat gemiddeld 80% van alle content de doelgroep nooit bereikt. Dit betekent dat 8 van de 10 verhalen geen impact hebben. Gelukkig is er een oplossing.

Met Contenture krijg je inzicht in data over je doelgroepen, middelen, kanalen, content en concurrenten. Hiermee ontwikkelen we een data-gedreven contentstrategie, gericht op structureel communiceren met je doelgroepen.

Advies nodig in effectieve communicatie?
✅ We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.