Case: SER

Als specialist weet je zoveel, dat het bijna onmogelijk is je te verplaatsen in een doelgroep die minder goed is ingevoerd. Hier liep de Sociaal-Economische Raad (SER) tegenaan. Contenture ontwikkelde een strategie om (zoek)vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten.

In het kort

  • SER weet haar doelgroepen online niet te bereiken op cruciale thema’s
  • De organisatie communiceert zendergedreven i.p.v. ontvangergericht
  • Uit analyse bleek de doelgroep andere terminologie te gebruiken
  • Door in te zetten op zoektermen waarover de doelgroepen iets willen weten, ontwikkelden we relevante content die wél gevonden wordt

Het probleem: verkeerde woordkeuze

Een leven lang ontwikkelen. Ingroeiquotum. Gezond en veilig werken. Klinken deze begrippen je bekend in de oren? Waarschijnlijk niet. Toch zijn dit voor de SER dé relevante onderwerpen waar ze over wil communiceren met de maatschappij. Maar helaas – hun doelgroep wisten ze er niet mee te bereiken.

De oplossing: kom uit je eigen bubbel

Een raadsel, vond de SER. Het zijn immers glasheldere begrippen? Niet dus. Uit onze data-analyse bleek dat de doelgroep wél zocht op duurzame inzetbaarheid, vrouwenquotum en Arbo. Korter door de bocht, maar wel recht in de roos. Ons advies: kom uit je eigen bubbel en bied je doelgroep informatie waar daadwerkelijk naar gezocht wordt. Plaats jezelf in dat gesprek, in plaats van erbuiten.

De aanpak: maken van relevante content

Data liegt niet: daarmee konden we de SER overtuigen van de noodzaak water bij de wijn te doen en termen te hanteren die intern te ongenuanceerd worden gevonden. Maar die wél aanslaan bij een breder publiek. Door in te zetten op termen waarover de doelgroepen iets willen weten, ontwikkelden we relevante content die wél gevonden wordt.

Wat levert dat op?

In een paar maanden tijd veroverde de SER vanuit het niets drie top-5 posities in Google. Blijvend. Arbo staat nu op 4, Duurzame inzetbaarheid op 2 en Vrouwenquotum met stip op 1. Ook namen engagement en leestijd exponentieel toe. Meten is weten.

Bekijk hier het artikel uit C-magazine van Logeion hoe de SER zelf – vanuit het perspectief van accountability – kijkt naar deze aanpak. PDF -> SER – Accountability – 20230517_C04_magazine

Over Contenture

Uit onderzoek onder 350 bedrijven in Nederland blijkt dat gemiddeld 80% van alle content de doelgroep nooit bereikt. Dit betekent dat 8 van de 10 verhalen geen impact hebben. Gelukkig is er een oplossing.

Met Contenture krijg je inzicht in data over je doelgroepen, middelen, kanalen, content en concurrenten. Hiermee ontwikkelen we een data-gedreven contentstrategie, gericht op thought leadership en structureel communiceren met je doelgroepen.

Advies nodig in effectieve communicatie?
✅ We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.