Case: Gasunie

Als de wereld verandert, verander je mee. Beter nog: je loopt voor de ontwikkelingen uit. Maar hoe krijg je de beeldvorming mee? Bij Gasunie denken mensen vooral aan aardgas. Terwijl Gasunie vooral stevig inzet op de energietransitie. Dankzij een inhoudelijke herpositionering staat het bedrijf inmiddels in de top 10 bij vragen over waterstof en CO2-afvang en -opslag (CCS).

In het kort:

  • Gasunie is meer dan het transport van aardgas.
  • De organisatie is hard bezig met de energietransitie.
  • De worsteling: hoe komen we van dat fossiele imago af?
  • Met eerlijke communicatie en relevante verhalen positioneerden we Gasunie als kennisleider in de energietransitie

Het probleem: je wordt niet gevonden op relevante thema’s

Gasunie wordt in heel Nederland vooral geassocieerd met aardgas. Niet vreemd voor een bedrijf dat verantwoordelijk is voor het transport van aardgas. Alleen: ze doen veel meer. Gasunie werkt met warmte, waterstof en CCS hard aan oplossingen voor het klimaatprobleem. Het fossiele imago is dus niet terecht.  Maar wat doe je eraan?

De oplossing: dankzij data doelgerichter communiceren

Eerlijke communicatie is vitaal. Inderdaad, Gasunie is nog altijd betrokken bij het transport van aardgas, en blijft dat nog wel een tijdje. Maar het bedrijf doet meer en communiceert daar nu ook doelgerichter over. De themapagina’s die door Contenture zijn geschreven staan hoog in de zoekresultaten. Zo zet Gasunie zich op de kaart zet als kennisleider binnen de energietransitie.

De aanpak: met data-analyses informatiebehoefte koppelen aan het aanbod

Gasunie werd door het grote publiek en de relevante beleidsmakers niet gevonden op de thema’s waarmee het bedrijf bezig is: CSS, waterstof en de energietransitie. Terwijl er in die doelgroepen wél veel vragen leven over die onderwerpen. Met een speelveld- en zoekgedraganalyse, een site-audit en een analyse van de middelen en kanalen knoopte Contenture de informatievraag en het aanbod aan elkaar.

Wat levert dat op?

De pagina’s over CCS, waterstof, CO2 opslag Noordzee, CO2 afvangen en waterstof opslaan in zoutcavernes  duiken stuk voor stuk hoog op in de zoekresultaten. Dat brengt niet alleen meer bezoekers naar de website, maar positioneert Gasunie ook nadrukkelijk als kennisleider. De associatie met aardgas is beter in balans met de overige activiteiten, zoals CSS, het opslaan en transport van waterstof en de energietransitie.

Over Contenture

Uit onderzoek onder 350 bedrijven in Nederland blijkt dat gemiddeld 80% van alle content de doelgroep nooit bereikt. Dit betekent dat 8 van de 10 verhalen geen impact hebben. Gelukkig is er een oplossing.

Met Contenture krijg je inzicht in data over je doelgroepen, middelen, kanalen, content en concurrenten. Hiermee ontwikkelen we een data-gedreven contentstrategie, gericht op structureel communiceren met je doelgroepen.

Advies nodig bij je communicatie?
✅ We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.