Data + dansje = conversie

Een doelgroep activeren is het moeilijkste dat er is voor marcom-pro’s. Waarom? Omdat ze blind zijn voor wat de doelgroep écht wil. Gelukkig is er een succesformule voor communicatie: data + content = conversie. En een beetje Fortnite kan ook geen kwaad.

Gezever over erosie

Het ergste uur in zijn leven! Zo omschrijft mijn 13-jarige zoon aardrijkskundeles. Gezever over permafrost, erosie, aardlagen. Tijdens de les let de hele klas niet op. Tot grote frustratie van de leraar.

Fortnite in de klas

Totdat mijn zoon, tijdens het avondeten, ineens vrolijk ging vertellen over de klimaatverandering, CO2 en waterkringloop. Geleerd tijdens aardrijkskundeles. Watte? Zijn leraar had Fornite op het scherm getoverd. Dé game die alle 13-jarigen spelen.

100% aandacht

De docent deed wat veel communicatieprofessionals niet lukt. Hij had zijn klimaatverhaal afgestemd op de echte interesse van zijn doelgroep. En de Fortnite-formule deed direct zijn werk. Van nul naar 100% aandacht in no-time. Ze hadden de les zelfs afgesloten met een dansje. Uit Fortnite natuurlijk.

Shuffledansje

Aan de andere kant van de wereld had een Chinees schoolhoofd vergelijkbare moves. In plaats van de plichtmatige ochtendgymnastiek (tai-chi) wist hij zijn jeugdige doelgroep met een shuffledansje wèl iedere ochtend in beweging te krijgen.

Stoppen met zenden

Het verhaal is duidelijk. Stop met zenden en start vanuit je doelgroep, want dan ligt het succes voor het oprapen. Maar op de een of andere manier weten veel bedrijven niet waar ze dan precies moeten beginnen.

Topics achterhalen

Om te achterhalen wat dé topics zijn binnen jouw doelgroep, biedt een zoekgedraganalyse uitkomst. Op basis van diverse onafhankelijke databronnen worden de interessegebieden van jouw doelgroep glashelder.

Relevante informatie

Klanten zoeken namelijk helemaal niet op jouw bedrijfsnaam als ze een probleem hebben. Ze zoeken naar een oplossing, dienst of service. Wie geld wil lenen, zoekt meestal niet op de naam van een bank.

Thought leader

Waar je wel naar zoekt? Naar relevante, betrouwbare en geloofwaardige informatie. Informatie die jou verder helpt. En wie dat biedt — wie het beste zijn doelgroep begrijpt — wordt thought leader op dat domein.

Data geeft inzicht

Dus zorg dat je op de juiste inhoud gevonden wordt. Dat kan alleen als je weet wat er écht speelt bij je doelgroep. Bij de meeste bedrijven lukt dat niet met Fortnite. Daarom is meer inzicht nodig. Data biedt dat inzicht.

Niet eng!

Niet schrikken. Data is niet eng. Het is slechts een bak met informatie over gebruikers. En geloof me, er is heel veel gebruiksdata. Over ieder denkbaar onderwerp. Van Nederlanders. Zowel b2b als b2c.

Diverse bronnen

Contenture gebruikt verschillende databronnen. Liever data van Google, dan bedrijfsdata van de marketingafdeling. Onbewerkte data. Want alleen die data geeft objectieve — en vaak verrassende — inzichten.

Proven cases

Vanuit die inzichten volgt dan een logisch pad naar relevante content. En dat leidt tot gerichte traffic, tot activatie en conversie. Met deze aanpak heeft Contenture binnen diverse branches inmiddels fenomenale resultaten behaald. We: