Effectieve content werkt pas als je het op het juiste moment onder de aandacht brengt bij je doelgroep. Een contentkalender maken is daarom een must.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een zeer gedetailleerde planning voor alles dat je in een jaar wilt publiceren. Hierin leg je vast welke content wanneer via welk kanaal door wie wordt verspreid. Zo weet je precies welke content er op welke dag moet worden gecreëerd en in welke vorm. Of dat nou een blog is of een whitepaper, een video of een serie tweets.
Waarom een contentkalender maken?
Alles vastleggen in protocollen, is dat niet zonde van je tijd? Kun je die kostbare uren niet beter besteden aan content creatie voor bijvoorbeeld je online contentplatform? Nee. Ten eerste vereist het ontwikkelen van relevante, geloofwaardige, meeslepende en engaging content voorbereidingstijd, creativiteit, energie en discipline. En ten tweede moet je die content onder de aandacht brengen als je doelgroep erop zit te wachten. Om die redenen moet je eigenlijk altijd een contentkalender maken.
Download het voorbeeld van een contentkalender
Risico op chaos
Werken zonder contentkalender vergroot de foutmarge en het risico op chaos. Stel je voor dat iedereen ad hoc gaat produceren en te pas en te onpas content live zet. Zonder overleg, zonder doel en – nog belangrijker – zonder te weten of de doelgroep wel op die content zit te wachten.
Frustratie voorkomen
Zonder goede voorbereiding bereik je zelden een perfect resultaat. En haastklussen zijn vaak een garantie voor ongewenste herstelwerkzaamheden op momenten die nooit gelegen komen. Dat komt de kwaliteit van de content niet ten goede en brengt ook nog eens onnodige uren en kosten met zich mee. De slotsom is: frustratie bij klanten, de doelgroep en de makers van de content. Een contentkalender maken vergroot de efficiëntie en effectiviteit en zorgt er juist voor dat de uren en kosten voor alle partijen beheersbaar blijven.
4 voordelen van een contentkalender
- Altijd inzicht en overzicht
- Consequent bouwen aan de relatie met je doelgroep
- Duidelijkheid over deadlines
- Helderheid over de frequentie (voorkomt over- of ondervoeding)
Contentkalender maken
Een contentkalender maken is geen rocket science. Het kan makkelijk in Excel, maar je kunt er ook online applicaties zoals Monday voor aanschaffen. Het voordeel hiervan is dat je hele content team in hetzelfde dashboard werkt en in één oogopslag ziet wat er moet gebeuren, wie wat moet doen en wat de status van elk onderdeel is. De taken worden gesynchroniseerd met de agenda’s van de content creators.
Een contentkalender in Google Spreadsheets heeft als voordeel dat iedere contentmaker aanpassingen kan doen. Dit kan ook een nadeel zijn omdat uiteindelijk dan niemand de regie heeft. Een contentkalender in Excel, beheerd door de projecteigenaar, is dan wellicht effectiever en efficiënter.
Inhoud van de contentkalender
Het opzetten van het document is een kwestie van prioriteiten stellen, maar de eerste kolom staat altijd vast. Nog voordat er ook maar iets is geproduceerd, moet het doel van je content glashelder zijn geformuleerd en vastgelegd. Daarna kijk je hoe je dat doel het beste kunt bereiken. Kortom: wat wil je met de content en waarmee bereik je dat?
Content heeft over het algemeen 7 functies:
- Feiten bieden
- Overzicht scheppen
- Inzicht geven
- Oordeel geven
- Emotie oproepen
- Vermaak bieden
- Advies geven
Natuurlijk kun je proberen om al deze functies in één longread te proppen, maar de kans dat je content dan gaat zwabberen is vrij groot. Focus is beter. Wil je een tegengeluid laten horen in een tijd dat iedereen roept dat melk ongezond is? Maak dan feitelijke content, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, die aantoont dat melk wel degelijk gezonde effecten heeft.
Template contentkalender
Een blauwdruk of template voor een contentkalender is handig. Naast het doel is het in ieder geval belangrijk om de volgende punten zeker op te nemen in je contentkalender:
- Doel (wat wil je bereiken?)
- Data vooraf (welke data is aanwezig over de vraag van de doelgroep?)
- Deadline (wanneer moet de content klaar zijn?)
- Fiattering (wie moet wanneer accorderen?)
- Publicatiedatum (wanneer gaat deze content live?)
- Topic (wat is het centrale onderwerp?)
- Type (in welke vorm bereikt je content het doel?)
- Maker (wie gaat de content maken?)
- Kanaal (via welk platform / kanalen wordt de content verspreid?)
- Keywords (welke keywords moet de content meekrijgen?)
- Target (hoeveel uren heeft de maker te besteden?)
- Data achteraf (wat zijn de effecten en resultaten van de content?)
Wil je op de hoogte gehouden worden met meer how-to’s, tips en voorbeelden? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief.