Leestijd: 9 - 11 minuten

Contentstrategie b2b met concrete voorbeelden

Een contentstrategie zet communicatieplannen om in doelgroepactivatie. Met deze simpele checklist maak je snel een effectieve contentstrategie b2b, inclusief meetbare doelen en return on investment.

Geen tijd? Download hier snel onze handige checklist!

Download

 

Wat is contentstrategie?

Een contentstrategie is het plan waarmee je bepaalt welke informatie je waar, wanneer en hoe deelt met je doelgroep om een bepaald doel te bereiken. Dit draaiboek helpt je om echt iets voor elkaar te krijgen met je content. Communicatie wordt activatie, content creatie wordt conversie, identificatie wordt loyaliteit en leadgeneratie wordt omzetgroei.

 

Uit de praktijk

Eigenlijk maakt het niet uit wat je doel is en welke doelgroep je wilt aanspreken; een goede contentstrategie is hét basisrecept voor succes. Het is nu alleen nog zaak om de ingrediënten in de juiste volgorde en gedoseerd te gebruiken tijdens de bereiding. Hoe? Dat maken we aan de hand van een concrete case duidelijk in deze handige afvinklijst.

1: Bepaal je doel

Beginnen aan je contentstrategie betekent: niet doorslaan in eindeloze analyses, maar van een afstand naar je probleem kijken en een doel stellen. Formuleer wat je wilt bereiken en doe dat zo kort, bondig en concreet mogelijk.

 

Checklist:

  • (H)erken je communicatieprobleem / behoefte
  • Stel een helder doel
  • Formuleer dat doel zo concreet mogelijk
 

2: Bepaal de motivatie van je doelgroep

Het is nogal een verschil of je communiceert met boodschappers tussen de 25-34 jaar, met pubers of met pensionado’s. Daarom is het cruciaal om zoveel mogelijk te weten over je doelgroep. Hoe oud zijn ze, wat zijn hun interessegebieden, op welke tijdstippen staan ze open voor informatie, komen ze via desktop of smartphone naar je site? En, belangrijker: waar hebben ze behoefte aan? Op welke vraag zoeken ze een antwoord? En voor welk probleem een oplossing?

 

Meten is weten

Met raden of gissen schiet je niet veel op. Wat wel werkt: meten. Alleen zo leer je je doelgroep echt kennen. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de gegevens uit Google Analytics van je eigen site. Bij Contenture gebruiken we daarnaast extra data die we zelf genereren. Bijvoorbeeld via onze eigen datatool – de Keyword Inventory en een zoekgedraganalyse en via profielen van FD Mediagroep.

 

Data driven content marketing

Deze gegevens geven inzicht in je markt, jouw positie en je concurrentie, maar ook in de vraag naar specifieke onderwerpen, diensten en producten. Met deze harde data schrijf je een uitgebreid doelgroepprofiel en een ijkpersoon. Deze documenten en de data zijn je gidsen bij het maken van content die naadloos aansluit op de zoekvraag van de doelgroep. Data driven content marketing noemen we dat.

 

Checklist:

  • Breng je doelgroep in kaart
  • Genereer data over je doelgroep
  • Analyseer alle data over je doelgroep
  • Schrijf een uitgebreid doelgroepprofiel
  • Creëer een ijkpersoon
 

3: Kies je tactiek

Je weet inmiddels wie je specifiek wilt bereiken en wat je wilt dat deze bezoekers gaan doen. Nu is het tijd om te bepalen hoe je dat concreet gaat aanpakken. Dat is voor elk doel en voor elke doelgroep weer anders.

 

Middelenmix op maat

Ook hier geldt weer: meten is weten! Gebruik dus de data die je voorhanden hebt om te bepalen welke middelen echt werken. Is je doelgroep actief op LinkedIn en zie je een piek in internetverkeer naar je site na het versturen van een nieuwsbrief? Dan zet je die middelen en kanalen boven aan je lijst. Kijk daarnaast welke middelen en social media je doelgroep gebruikt, maar die jij nog niet hebt ingezet. Bijvoorbeeld: video’s, animaties, events of een online contentplatform. Zo maak je voor elk doel en elke doelgroep een middelenmix op maat.

 

Checklist:

  • Analyseer de informatiebehoefte van je doelgroep
  • Gebruik data om succesvolle middelen te identificeren
  • Bepaal wat er nog ontbreekt in je middelenmix
  • Stel je middelenmix samen
 

4: Kies een meetmethode

Je contentstrategie is pas een succes als je je doelen ook daadwerkelijk haalt. Voordat je aan de slag gaat met de content en de verdere uitrol, kies je daarom eerst een solide meetmethode. Je hebt data gebruikt om je doelen te stellen en je doelgroep te bepalen. Nu is het dus logisch om ook data te verzamelen om de resultaten te analyseren. Zo krijg je steeds beter inzicht in de effectiviteit van je contentstrategie.

 

In de praktijk

Wil je per verstuurde nieuwsbrief bijvoorbeeld 30 nieuwe leads voor je salesteam genereren? Maak dan een duidelijke conversieknop op je landingspagina en kijk via Google Analytics hoe vaak daarop wordt geklikt. Kijk daarnaast naar de data in het programma waarmee je nieuwsbrieven verstuurt.

 

Alles-in-1: Data dashboard

Bij Contenture doen we dat met een data dashboard; een op maat gemaakte online tool waarin we al die verschillende meetinstrumenten in realtime samen laten komen, inclusief de conversiegegevens van de toegepaste mediacampagnes via FD en BNR.

 

Checklist:

  • Bepaal per doel een solide meetmethode
  • Gebruik alle online tools die je tot je beschikking hebt
 

5: Maak slimme content

Of je nu een interne communicatiestrategie uitrolt of je externe communicatie wilt verbeteren: kwaliteit bepaalt de kracht van content. Je contentstrategie staat of valt ermee. De boodschap moet dus geloofwaardig zijn, to the point, inhoudelijk sterk, uitnodigend en verteerbaar. Content heeft ook baat bij slimmigheden. Net even dat andere kopje waardoor je een vraag van je doelgroep exact beantwoordt. Of snel en daadkrachtig inhaken op een actuele piek in online zoekgedrag.

 

Contentstrategie b2b & conversie

Effectieve content creatie helpt je bij het realiseren van kwalitatieve en slimme content die voor conversie zorgt. Maar voor het zover is, is ook hier het voorwerk vanuit je contentstrategie b2b weer het halve werk. Door een uitgebreide zoekgedraganalyse te doen kom je erachter wat de meest actuele trends in zoekgedrag zijn. Hierop kun je letterlijk inspelen door er heel gericht voor te zorgen dat de doelgroep vindt wat hij zoekt.

 

Altijd een contentkalender maken

Om het hele publicatieproces overzichtelijk en inzichtelijk te krijgen, moet je een contentkalender maken. Hierin leg je per week vast welke content op welk moment via welk kanaal wordt verspreid. Zo weet je altijd wat je wanneer moet maken, en ook in welke vorm: blog, infographic, video, slideshow, quiz, whitepaper, game, podcast, etc.

 

Checklist:

  • Identificeer de trends in zoekgedrag met een zoekgedraganalyse
  • Stel uitgebreide briefings op voordat je start met content creatie
  • Kies de juiste contentvorm (bijv.: geen longreads voor een piepjonge doelgroep!)
  • Maak een gedetailleerde contentkalender van week tot week
  • Controleer of de content aan alle voorwaarden voldoet (beantwoordt de content aan de vraag van de doelgroep? Is de content kwalitatief, sprankelend, slim, maar vooral effectief? Wordt de doelgroep verleid tot conversie?)
 

6: Analyseer en scherp je contentstrategie aan

Nu je lekker bezig bent met content maken, breekt misschien wel de meest interessante tijd aan: de tijd van analyseren en leren. Want klikt er wel iemand op je content? En hoe lang blijven bezoekers eigenlijk hangen? Met een data dashboard kun je precies zien of je strategie werkt. En de meest waanzinnige analyses maken die je schitterende inzichten geven in je doelgroep. Een schat aan waardevolle informatie.

 

Realtime data dashboard

Een data dashboard is bij Contenture een custom made online tool waarin we alle verschillende meetinstrumenten in één oogopslag op één scherm realtime kunnen uitlezen. Van Google Analytics tot Mailchimp, van Facebook tot LinkedIn en van de conversiegegevens van FD en BNR tot complete site audits. Zo kun je 24/7 zien en monitoren of je strategie werkt en direct actie ondernemen als er afwijkingen opduiken in de data. Met andere woorden: publiceren -> data ophalen -> analyseren -> aanscherpen -> registreren

 

Checklist:

  • Gebruik zoveel mogelijk tools om het effect van je content te meten
  • Zet een data dashboard in (alle data realtime in één oogopslag in één scherm)
  • Maak analyses en leg de drie belangrijkste learnings/veranderingen vast
  • Scherp je content aan en blijf continu tweaken
  • Herhaal je succesnummers
 

Meer weten?

Wil je meer weten over een contentstrategie of data dashboard?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@contenture.nl