Contentstrategie b2b: bereik jouw doelgroep in 6 stappen

Een contentstrategie b2b zet communicatieplannen om in ➡️ doelgroepactivatie. Met deze simpele checklist maak je snel een effectieve contentstrategie, inclusief meetbare doelen.

Dit verhaal in het kort:

🧭 Met een contentstrategie b2b maak je slimme keuzes
👥 Door eerst feitelijk te weten wat je doelgroep wilt
📍 Dan stem je daar je content & kanalen op af
🚀 Waardoor je resultaten aantoonbaar verbeteren

Wat is een contentstrategie b2b?

Een contentstrategie b2b is het plan waarmee je bepaalt welke informatie je waar, wanneer en hoe deelt met je zakelijke doelgroep om een bepaald doel te bereiken. Dit draaiboek helpt je om echt iets voor elkaar te krijgen met je content. Communicatie wordt activatie, content creatie wordt conversie, identificatie wordt loyaliteit en leadgeneratie wordt omzetgroei.

Uit de praktijk

Eigenlijk maakt het niet uit wat je doel is en welke doelgroep je wilt aanspreken; een goede contentstrategie is hét basisrecept voor succes. Het is nu alleen nog zaak om de ingrediënten in de juiste volgorde en gedoseerd te gebruiken tijdens de bereiding. Hoe? Dat maken we aan de hand van een concrete case duidelijk in deze handige afvinklijst.

1: Bepaal je doel

Beginnen aan je contentstrategie b2b betekent: niet doorslaan in eindeloze analyses, maar van een afstand naar je probleem kijken en een doel stellen. Formuleer wat je wilt bereiken en doe dat zo kort, bondig en concreet mogelijk.

2: Bepaal de motivatie van je doelgroep

Het is nogal een verschil of je communiceert met boodschappers tussen de 25-34 jaar, met pubers of met pensionado’s. Daarom is het cruciaal om zoveel mogelijk te weten over je doelgroep. Hoe oud zijn ze, wat zijn hun interessegebieden, op welke tijdstippen staan ze open voor informatie, komen ze via desktop of smartphone naar je site? En, belangrijker: waar hebben ze behoefte aan? Op welke vraag zoeken ze een antwoord? En voor welk probleem een oplossing?

Meten is weten

Met raden of gissen schiet je niet veel op. Wat wel werkt: meten. Alleen zo leer je je doelgroep echt kennen. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de gegevens uit Google Analytics van je eigen site. Bij Contenture gebruiken we daarnaast extra data die we zelf genereren. Bijvoorbeeld via onze eigen datatool, een doelgroeponderzoek en een zoekgedraganalyse.

Data driven content marketing

Deze gegevens geven inzicht in je markt, jouw positie en je concurrentie, maar ook in de vraag naar specifieke onderwerpen, diensten en producten. Met deze harde data schrijf je een uitgebreid doelgroepprofiel en een ijkpersoon. Deze documenten en de data zijn je gidsen bij het maken van content die naadloos aansluit op de zoekvraag van de doelgroep. Data driven content marketing noemen we dat.

3: Kies je tactiek

Je weet inmiddels wie je specifiek wilt bereiken en wat je wilt dat deze bezoekers gaan doen. Nu is het tijd om te bepalen hoe je dat concreet gaat aanpakken. Dat is voor elk doel en voor elke doelgroep weer anders.

Middelenmix op maat

Ook hier geldt weer: meten is weten! Gebruik dus de data die je voorhanden hebt om te bepalen welke middelen echt werken. Is je doelgroep actief op LinkedIn en zie je een piek in internetverkeer naar je site na het versturen van een nieuwsbrief? Dan zet je die middelen en kanalen boven aan je lijst. Kijk daarnaast welke middelen en social media je doelgroep gebruikt, maar die jij nog niet hebt ingezet. Bijvoorbeeld: video’s, animaties, events of een online contentplatform. Zo maak je voor elk doel en elke doelgroep een middelenmix op maat.

4: Kies een meetmethode voor je contentstrategie b2b

Je contentstrategie b2b is pas een succes als je je doelen ook daadwerkelijk haalt. Voordat je aan de slag gaat met de content en de verdere uitrol, kies je daarom eerst een solide meetmethode. Je hebt data gebruikt om je doelen te stellen en je doelgroep te bepalen. Nu is het dus logisch om ook data te verzamelen om de resultaten te analyseren. Zo krijg je steeds beter inzicht in de effectiviteit van je contentstrategie.

In de praktijk

Wil je per verstuurde nieuwsbrief bijvoorbeeld 30 nieuwe leads genereren? Maak dan een duidelijke conversieknop op je landingspagina en kijk via Google Analytics hoe vaak daarop wordt geklikt. Kijk daarnaast naar de data in het programma waarmee je nieuwsbrieven verstuurt. Hierin zit vaak een schat aan informatie. Wat gaat er goed, waar moet je verbeteren om nog effectiever te zijn?

Zo word je telkens beter

Bij Contenture monitoren we de data van doelgroepen, concurrenten, content, conversie, middelen en kanalen. Door telkens naar die data te kijken, leer je steeds meer over je doelgroepen. Zoals: wat hen bezighoudt, hoe je ze structureel kunt bereiken en via welk kanaal dat het beste gaat.

5: Maak slimme content

Of je nu een interne communicatiestrategie uitrolt of je externe communicatie wilt verbeteren: kwaliteit bepaalt de kracht van content. Je contentstrategie staat of valt ermee. De boodschap moet dus geloofwaardig zijn, to the point, inhoudelijk sterk, uitnodigend en verteerbaar. Content heeft ook baat bij slimmigheden. Net even dat andere kopje waardoor je een vraag van je doelgroep exact beantwoordt. Of snel en daadkrachtig inhaken op een actuele piek in online zoekgedrag.

Contentstrategie b2b & conversie

Effectieve content creatie helpt je bij het realiseren van kwalitatieve en slimme content die voor conversie zorgt. Maar voor het zover is, is ook hier het voorwerk vanuit je contentstrategie b2b weer het halve werk. Door een uitgebreide zoekgedraganalyse te doen kom je erachter wat de meest actuele trends in zoekgedrag zijn. Hierop kun je letterlijk inspelen door er heel gericht voor te zorgen dat de doelgroep vindt wat hij zoekt.

Altijd een contentkalender maken

Om het hele publicatieproces overzichtelijk en inzichtelijk te krijgen, moet je een contentkalender maken. Hierin leg je per week vast welke content op welk moment via welk kanaal wordt verspreid. Zo weet je altijd wat je wanneer moet maken, en ook in welke vorm: blog, infographic, video, slideshow, quiz, whitepaper, game, podcast, etc.

Vergeet de landingspagina’s niet

Een landingspagina heeft als doel om naar andere pagina’s binnen je website te verwijzen. Zie het als een digitale etalage. Via de interne links in de content toon je de lezer wat je site allemaal nog meer te bieden heeft. Landingspagina’s zijn bij uitstek geschikt om via campagnes te pushen, omdat ze je product via een nieuwe invalshoek benaderen. Natuurlijk geldt ook hier: zorg er altijd goed dat je content kwalitatief goed en interessant is.

6: Analyseer en scherp je contentstrategie aan

Nu je slimme content maakt, breekt misschien wel de meest interessante tijd aan: de tijd van analyseren en verbeteren. Want klikt er wel iemand op je content? En hoe lang blijven bezoekers eigenlijk hangen?

Als je goed naar de data kijkt – en geloof me, die is ruimschoots aanwezig – kun je precies zien of je strategie werkt. Ben je nieuw in het analyseren van data voor je content, vraag dan om de hulp van een specialist (wink wink ; ).

👉 Hier vind je nog meer informatie over een effectieve contentstrategie . 👈

Wil je weten hoe dit werkt voor jouw organisatie? Vraag dan een Quick Scan aan. Die is custom made. En ja, kosteloos.

Wil je eerst nog even contact?
We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.