Content creatie: wat, waarom en hoe precies?

Je weet wat je wilt vertellen, aan wie en wat die doelgroep met die informatie moet gaan doen. Maar nu komt het erop aan. Hoe zorg je dat die boodschap ook precies goed overkomt? Kortom: hoe zorg je voor effectieve content creatie?

 

Content creatie betekenis

Content, content marketing en content creatie worden tegenwoordig voortdurend door elkaar gebruikt, terwijl het verschillende begrippen zijn. Content creatie is simpelweg het produceren van alle communicatieboodschappen. Dat kan een blog zijn, maar net zo goed een infographic, slideshow, how-to-video of Facebook-poll.

 

Effectieve content

Content staat voor inhoud. Maar dat wil niet zeggen dat alle content inhoudelijk en effectief is. In het moderne leven worden we continu bestookt met content. Door goede content creatie zorg je ervoor dat jouw content echt doet wat het moet doen. Namelijk: je doelgroep activeren. Bij Contenture staat content creatie daarom niet op zichzelf, maar maakt het altijd onderdeel uit van een goed doordachte contentstrategie.

 

Stappenplan content creatie

Om tot effectieve content te komen, moet je altijd vijf basisprincipes in het oog houden.

1. Doelgroep is de basis en de baas
Je doelgroep moet altijd in het middelpunt staan. Wie zijn ze? Wat willen ze? Waarom slaan ze zo aan op jouw merk, producten of boodschap? Waar hebben ze hulp bij nodig? Data geeft je de antwoorden die je via content creatie aanbiedt aan je publiek. Alles vóór je doelgroep.

2. Beantwoord vragen
Als je iets wilt bereiken, werk je alleen nog maar vanuit de behoefte van de doelgroep. Gebruik een datatool als de Keyword Inventory en een zoekgedraganalyse om erachter te komen waar je doelgroep mee bezig is en welke specifieke vragen ze hebben. Voor die vragen formuleer je vervolgens het allerbeste antwoord.

3. Varieer in vormen
Bij content creatie is het belangrijk dat je afwisselt. Van vier keer per week een longread van 2.000 woorden wordt niemand blij – tenzij je schrijft voor fanatieke boekenverslinders. Kom ook eens met infographics, uitleganimaties of een game.

4. Wees geloofwaardig
Ga niet vertellen hoe geweldig je bent, maar laat anderen dat doen. Dat maakt veel meer indruk. Maar laat vooral zien wat het gevolg is van je producten en diensten. Hoe maken ze het leven van je doelgroep makkelijker? Welk probleem tackelen ze?

5. Contentkalender heilig
Om het hele publicatieproces overzichtelijk en inzichtelijk te maken, is een contentkalender maken essentieel. Hierin leg je per week vast welke content op welk moment via welk kanaal wordt verspreid. Zo weet je altijd wat je wanneer moet maken, en ook in welke vorm: blog, interactieve infographic, video, slideshow, quiz, whitepaper, game, podcast, etc.

 
 

Allemaal in één dashboard

Het maken van de kalender is geen rocket science. Het kan in Excel, maar je kunt er ook online applicaties voor aanschaffen. Het voordeel hiervan is dat je hele content team in hetzelfde dashboard werkt en in één oogopslag ziet wat er moet gebeuren, wie wat moet doen en wat de status van elk onderdeel is. De taken worden gesynchroniseerd met de agenda’s van de content creators.

 

Content creatie bureau

Contenture vertaalt communicatiedoelstellingen in intelligente, geloofwaardige en effectieve oplossingen. Daarbij zetten we het gehele distributieportfolio in: van bijlagen tot social media, van e-zines tot contentplatforms, van events tot communities, van animaties tot video’s.

 

Always on

Contenture is meer dan een content creatie bureau, omdat het niet alleen de middelen produceert, maar het hele traject van contentstrategie, concept/content creatie, distributie en conversie/activatie verzorgt. Het gaat hierbij om ‘always on’-contentcampagnes, die data en conversie driven zijn.

 

Meer weten?

Wil je meer weten over content creatie?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@www.contenture.nl