Externe communicatie: van visie tot plan

Effectieve externe communicatie versterkt de band met relaties, zorgt voor loyaliteit, vergroot het vertrouwen in je merk en draagt bij aan de omzet. Goede externe communicatie is geen kostenpost, maar levert geld op.

Wat is externe communicatie?

Externe communicatie is alle communicatie vanuit een bedrijf of organisatie naar buiten toe. Van persvoorlichting tot crisiscommunicatie en van productlanceringen tot customer service.

De 3 belangrijkste doelen

Om optimaal rendement te halen, is het cruciaal om doelen vast te leggen in je externe communicatieplan. Daarom is het belangrijk je altijd te richten op het verbeteren van drie hoofdonderwerpen:

  1. Kennis (vergroten van kennis over het bedrijf, de diensten en de producten)
  2. Houding (veranderen van de attitude over het merk en het bedrijf. De organisatie zien als logische partner)
  3. Gedrag (afnemen van meer producten en diensten, bijdragen aan de omzet. De drempel verlagen om contact op te nemen)

Ik wil meer informatie over een contentstrategie

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze visie

Contenture ontwikkelt en produceert custom made externe communicatiemiddelen voor klanten met elk een andere communicatieve doelstelling. Vanuit een 👉 contentstrategie  👈 selecteren en ontwikkelen we de meest effectieve middelen om de specifieke doelstelling te halen. Voor de ene klant kan dat een relatiemagazine en een online jaarverslag zijn. Andere doelen en doelgroepen vragen om een online contentplatform, een uitleganimatie of een interactieve infographic.

 

Effectieve externe communicatie, 6 tips:

  • Denk niet vanuit je product, maar vanuit de doelgroep
  • Pas het middel aan op de mediaconsumptie van de doelgroep
  • Wees oplossingsgericht: neem knelpunten en problemen serieus
  • Ga voor kwaliteit. Liever minder en goed dan veel en matig
  • Vertaal informatie naar eenvoudig behapbare content
  • Ga de dialoog aan. Probeer niet te zenden, maar te ontvangen
  • Maak beslissingen op basis van feitelijke inzichten via data

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.