Leestijd: 4 - 5 minuten

 

Personeelsblad: voorbeelden, effecten en waardering

Een personeelsblad is nog altijd een van de meest gebruikte, meest effectieve en meest geliefde interne communicatiemiddelen. Verschillende onderzoeken onderstrepen het succes van het medewerkersmagazine.

 

Waarom een personeelsblad?

Een personeelsblad belicht bedrijven van binnenuit. Het magazine brengt onder meer nieuws, interviews, reportages, achtergrondverhalen en luchtige rubrieken. Personeelsbladen verschijnen meestal één keer per maand of per kwartaal en zijn onderdeel van de contentstrategie. Ze versterken de loyaliteit en dragen bij aan een efficiënte bedrijfsvoering.

 

Vanuit de kernwaarden

Een effectief personeelsblad gaat verder dan informatie en educatie. Het verbindt en ondersteunt de doelstellingen van de organisatie. Alleen met een gedetailleerde interne communicatiestrategie, opgesteld vanuit de kernwaarden en missie van de organisatie, kunnen doeltreffende personeelsbladen worden geproduceerd.

 

Personeelsblad voorbeeld

Een goed personeelsblad scoort bij medewerkers, zo blijkt uit lezersonderzoeken van Contenture bij personeelsbladen voor retailbedrijven. Maar liefst 92% van de respondenten vindt hun medewerkersmagazine leuk en leerzaam om te lezen. Vooral de variatie, foto’s en vorm (print!) vallen in de smaak.

 
 

Voorkeur: print én thuis

Opvallend is dat 87% van de respondenten het blad het liefst in papieren vorm op hun huisadres ontvangt. En dat terwijl het merendeel van de doelgroep in de leeftijdscategorie 15-29 jaar valt; jongeren opgegroeid in een digitale wereld. Grappig detail: bij 55% leest het thuisfront mee.

 

Onderwerpen personeelsblad

Als we inzoomen op populaire rubrieken, zien we dat een goede balans tussen need to know en nice to know wordt gewaardeerd. Zo scoren enerzijds de themapuzzel en de vaste rubriek over collega’s en hun favoriete klant een top vijf-plek, maar vallen ‘een kijkje op het hoofdkantoor’ en ‘onze toppers’ over eigen assortiment daar ook in.

 

Inhoud personeelsblad

De onderzoeksresultaten bevestigen een aantal belangrijke speerpunten voor een goed personeelsblad. ‘Vermijd een top down-insteek, vertel verhalen vanuit medewerkers’, is misschien wel de allerbelangrijkste. Het werkt: 86% geeft aan dat de verhalen hen aanspreken. Artikelen over eigen assortiment, weetjes over het bedrijf en ervaringen van medewerkers’ vormen de top drie.

 

Inhoud personeelsblad

De onderzoeksresultaten bevestigen een aantal belangrijke speerpunten voor een goed personeelsblad. ‘Vermijd een top down-insteek, vertel verhalen vanuit medewerkers’, is misschien wel de allerbelangrijkste. Het werkt: 86% geeft aan dat de verhalen hen aanspreken. Artikelen over eigen assortiment, weetjes over het bedrijf en ervaringen van medewerkers vormen de top drie.

 

Goede naam personeelsblad

Een goede naam is kort, simpel, helder en appelleert aan het gevoel van de medewerker. Hij zegt dus bij voorkeur iets over de bedrijfscultuur. Watsgoingon is een goed voorbeeld. Dit is al jaren de naam van het personeelsblad van multinational A.S. Watson (moederbedrijf Kruidvat, Trekpleister en Prijsmepper). De naam is gevat, bewust in het Engels vanwege de mondiale uitstraling en bevat een vraag die typerend is voor de sfeer onder collega’s: hoe gaat-ie?

 

Samengevat: Voordelen personeelsblad

  • Verbindt bedrijfsonderdelen
  • Inspireert medewerkers
  • Draagt bij aan efficiëntie en omzet
  • Versterkt de loyaliteit
  • Vergroot onderling begrip
 

Meer weten?

Wil je meer weten over een personeelsblad?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 484
paul@contenture.nl