Leestijd: 5 - 6 minuten

 

Relatiemagazines: voorbeelden, voordelen en feiten

Een professioneel gemaakt relatiemagazine zorgt voor meer loyaliteit, merkbewustheid, binding en vertrouwen bij je doelgroep. Onderzoeken wijzen uit dat lezers sponsored magazines vaak beter waarderen dan publieksbladen. Dat blijkt ook uit de gemiddelde leesduur van maar liefst 25 minuten.

 

Wat is een relatiemagazine?

Een relatiemagazine is een marketinginstrument. Dit tijdschrift (print, online of allebei) wordt ook wel customer magazine genoemd. Het is echt een magazine vóór klanten. Een goed gemaakt relatiemagazine is bewezen effectief als krachtig marketinginstrument en kan grote invloed hebben op loyaliteit en koopgedrag.

 

Voorbeeld relatiemagazines

Er zijn vele voorbeelden van relatiemagazines. De bekendste is waarschijnlijk Allerhande van Albert Heijn. Dit sponsored magazine met reportages, interviews, productinformatie en recepten is niet meer weg te denken uit de supermarkt. Maar ook andere grote merken verspreiden relatiemagazines. Relaties en klanten lezen zo’n blad niet alleen, ze bewaren het ook. Het is, nog steeds, een ultiem visitekaartje voor je merk.

 

Leesduur relatiemagazine: 25 minuten

Relatiemagazines zorgen bij de doelgroep voor merkbewustheid, interactie, vertrouwen en loyaliteit. Daardoor dragen ze aantoonbaar bij aan de omzet van bedrijven. Relatiemagazines hebben een gemiddelde leesduur van 25 minuten, zo blijkt uit diverse onderzoeken.

 

Onderzoek: het effect van relatiemagazines

  • Doelgroep leest blad 25 minuten
  • 50% leest het blad helemaal
  • 50% bezoekt daarna de site
  • 66% koopt producten
 

Relatiemagazine, van advies tot creatie

Een relatiemagazine is geen op zichzelf staand product. Het is een wezenlijk onderdeel van de communicatiemix en van je externe communicatie strategie. Wij bieden je een breed scala aan diensten en producten voor je relatiemagazine en contentstrategie b2b. Print en online. Van advies tot concept en van schetsfase tot volledige creatie.

 

Onze methode

Om jouw communicatiedoelen te realiseren werken wij volgens een beproefde werkwijze. De belangrijkste pijlers hierbij zijn:

  1. Altijd één aanspreekpunt voor klanten
  2. Een realistische planning
  3. Heldere afspraken over doelen
  4. Nauwgezette verslaglegging
  5. Altijd een actueel statusrapport over de voortgang
  6. Een effectief accorderingsprotocol
  7. Vaste evaluatiemomenten
 

Constante kwaliteit

Contenture maakt bedrijfsmagazines en relatiemagazines voor uiteenlopende opdrachtgevers als Makro, RTL Nederland en Beleggersvereniging VEB. De stijlen verschillen, de doelgroepen verschillen, de kwaliteit in elk relatiemagazine is constant.

 

Waarom lezers relatiemagazines willen

  1. Papier. Lezers willen licht krakend en vers papier in handen ter afwisseling van die allesverslindende smartphone.
  2. Lezers willen geen monoloog van de afzender, maar een dialoog. Relatiemagazines bieden die mogelijkheid. Zenden = vertrouwen schenden.
  3. Lezers begrijpen dat een relatiemagazine een marketingmiddel is, maar hebben er totaal geen moeite mee om branded verhalen te consumeren, zolang die content inspirerend, informatief en vermakelijk is.
  4. Lezers willen meerdere boodschappen tegelijk ontvangen. Relatiemagazines faciliteren dat.
  5. Lezers hebben grote behoefte om me-time te claimen. In een relatiemagazine kunnen ze 25 minuten verdwijnen. En dat dóén ze ook.
  6. Lezers zoeken een coach of mentor die advies, richting, tips en oplossingen geeft. Een goed relatiemagazine vervult deze rol, zonder opdringerig te worden.
  7. Lezers willen dat hun aankoopbeslissingen worden vergemakkelijkt. Goed geschreven content in relatiemagazines doet dat.
  8. Lezers willen zich belangrijk voelen. Door een kijkje in de keuken te bieden in het relatiemagazine krijgt hij die toegevoegde waarde. Dit zorgt voor een gevoel van exclusiviteit.
 

Meer weten?

Wil je meer weten over een relatiemagazines?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 484
paul@contenture.nl