Leestijd: 4 - 6 minuten

Data driven content marketing: definitie en tips

Met data driven content marketing verander je doelgroepen in actieve ambassadeurs. De strategie erachter is opgebouwd vanuit de 5 C’s: Content, Context, Connectie, Collaborate, Community, en de hoofdletter D van Data.

 

Definitie data driven content marketing

Data driven content marketing is content marketing die volledig wordt gedreven door data. Om die te achterhalen kan een tool als de Keyword Inventory waardevolle gegevens over doelgroepen ophalen. De KI leest exact uit waar ze op zoeken, welke termen ze daarvoor gebruiken en wanneer ze dat doen. Aan de hand van die informatie kan je contentstrategie perfect worden afgestemd op de behoefte van elke doelgroep.

 

Content effectief vermarkten

Een online contentplatform is het beste middel om content effectief en eenduidig te vermarkten. Dit biedt merken namelijk optimale controle over paid, owned en earned media en alle data.

 

Waarom data driven?

Content marketeers drijven in 2017 meer dan ooit op data. Ze moeten wel, want doelgroepen swipen of klikken steeds genadelozer weg. De behoefte aan effectieve, data driven content groeit en groeit.

 

Data is booming

Data is booming. Dat is mooi, want meer data biedt kansen op meer inzicht. Maar door de snelheid en de hoeveelheid kun je ook verzuipen in die datastroom. Want hoe bepaal je nou welke data nuttig is voor jouw doelstelling? En hoe laat je met data nu zien dat jouw aanpak ook echt succesvol is?

 

Van abstracte cijfers naar helder inzicht

Bij Contenture besteden we daarom veel tijd en aandacht aan data-analyse. Door scherp te kijken naar het doel en de doelgroep kunnen we gericht zoeken naar de databronnen die ons verder kunnen helpen bij het bepalen van de juiste contentstrategie. Zo gaan we met onze zoekgedraganalyse van abstracte cijfers naar helder inzicht.

 

Impact meten

Bij data driven content marketing gaat dat veel verder dan algemene cijfers over bereik, clicks en views. Je wilt immers dat je doelgroep iets gaan doen naar aanleiding van je content. Daarom is het belangrijk die gewenste activatie vast te leggen in duidelijke doelen. En om te zien hoeveel impact een campagne heeft op het gedrag, de houding en het begrip van een specifieke doelgroep, is het ook belangrijk om van te voren te bepalen hoe je dat gaat meten. Zo kun je gedurende de campagne een vinger aan de pols houden en bijsturen waar nodig. Bij Contenture doen we dat met een Data Dashboard.

 

Bruikbare tips

Elk doel en elke doelgroep is anders. Elke data driven contentstrategie dus ook. Gelukkig leidt onderzoek binnen data driven content marketing ook tot bruikbare tips waar we allemaal wat aan hebben. Bijvoorbeeld over hoe je effectieve blogs maakt. Hieronder delen we er 4.

 

Onderzoek: 4 key content regels voor blogs

1. Timing is alles

Uit onderzoeksresultaten van TrackMaven blijkt dat woensdag de slechtste dag is voor publicatie. Zeker rond 13 uur. Dan is de concurrentie moordend en verzuipt je post in een cascade aan content van concurrenten. Kies daarom liever voor de maandagochtend. Dan worden de meeste blogs gelezen – 11 uur is de beste lanceertijd.

Geldt dit ook voor jou en jouw doelgroep? Dat kun je alleen achterhalen door in je eigen data te duiken en door gericht te testen. Contenture kan je daarbij helpen.

 

2. Kop moet knallen

De kop is het eerste en vaak enige instapmoment voor mensen die je content zien. 3 data driven tips:

  • Gebruik zeven woorden en maximaal 65 tekens (Google kapt langere titels genadeloos af op pagina’s met zoekresultaten). Het ideale aantal tekens (zonder spaties): 41.
  • Gebruik interpunctie. Het bestpresterende teken is de verticale balk: | (gemiddeld 5.869 social shares per blog!). Dus in plaats van streepjes kun je beter die verticale balk in koppen gebruiken. De data zegt het, dus is het waar.
  • Voornaamwoorden maken content spraakzaam en meer shareable. Koppen met voornaamwoorden in de tweede persoon zoals “jouw” en “jullie” zijn het populairst.
 

3. Lengte doet ertoe

De lengte van een blog nam in 2016 met 12% toe, van gemiddeld 639 woorden naar 718. Maar de data zegt dat er nog meer bij kan. Blogs met een lengte tussen de 1200 en 1400 woorden presteren namelijk het beste in het onderzoek. Ze worden gemiddeld 428 keer gedeeld.

 

4. Lijstjes tellen

Lijstjes maken je content scan- en verteerbaar, maar overdaad schaadt. Blogs met maximaal twee lijstjes erin worden het vaakst gedeeld volgens het rapport. Blogs zónder lijstjes presteren beter dan blogs met vier lijstjes of meer.

 

Meer weten?

Wil je meer weten over data driven content marketing?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@contenture.nl