Zoekgedraganalyse: zoekmachine marketing 2.0

Waar is mijn doelgroep echt naar op zoek? En hoe zorg ik dat mijn online content daarop aansluit? Contenture heeft een effectieve tool om daarachter te komen: de Keyword Inventory. Een uitgebreide zoekgedraganalyse die veel verder gaat dan traditionele zoekmachine marketing.

 

SEO optimalisatie: zo 2016...

Bij traditionele zoekmachine marketing proberen ondernemingen hoog te scoren in Google op zoektermen die zij zelf belangrijk vinden. Dit heet SEO optimalisatie en is inmiddels een verouderde vorm van zoekmachine marketing. Waarom? Het gaat voorbij aan de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen. Namelijk: sluiten die zoektermen wel aan op de behoefte en vragen van mijn doelgroep?

 

Wat leeft er echt?

Net als in alle vormen van sales en communicatie, is het ook in content marketing belangrijk om je aanbod af te stemmen op de specifieke vraag van je doelgroep. Dit is de kern van data driven content marketing en dat is precies wat wij doen bij Contenture. Wij helpen je om erachter te komen wat er écht leeft onder je doelgroep. Daarvoor ontwikkelden we de Keyword Inventory. Dit is een tool waarmee we binnen een specifiek domein alle zoekopdrachten van Google uitlezen.

 

Helder inzicht in markt

Zo zien we per zoekwoord precies hoe een doelgroep zoekt, welke woorden ze daarbij gebruiken en wanneer ze dat doen. Op basis van die informatie krijgen we helder inzicht in de markt, de trends en de kansen voor een bedrijf. Maar met data alleen kom je er niet. Daarom doen we bij Contenture daarom altijd een uitgebreide zoekgedrag analyse. We filteren, we categoriseren en schonen de data op. Zo krijgen we écht inzicht. Dat is zoekmachine marketing 2.0.

 

Vertrekpunt contentstrategie

Voor ons is deze zoekgedraganalyse telkens het vertrekpunt van onze contentstrategie. Het helpt ons namelijk bij effectieve content creatie. Dit zijn teksten, animaties en video’s die zijn gemaakt vanuit de specifieke behoefte van de doelgroep. Het is niet langer content op basis van aannames en inschattingen. Maar data driven content.

 

Is melk ongezond?

We passen deze zoekgedrag analyse toe op allerlei communicatievraagstukken voor diverse klanten. Een heldere case is die van de Nederlandse Zuivel Organisatie, de branchevereniging van de Nederlandse zuivelindustrie.

 

Online imagoprobleem

Zij kampten met een imagoprobleem. Online doken steeds meer ongefundeerde negatieve verhalen op over melk. En dat is raar. Want de voedingswetenschap is het er al jaren over eens is dat melk en andere zuivel prima passen binnen een gezond voedingspatroon.

 

Twijfel bij doelgroep

Maar wie online naar de link tussen melk en gezondheid zocht, kwam die boodschap nooit tegen. In de zoekresultaten van Google domineerde het nepnieuws. Met als gevolg: een steeds grotere groep van de bevolking twijfelde. “Is melk ongezond” was met afstand de belangrijkste zoekterm, zagen wij na het doen van onze zoekgedrag analyse.

 

Het juiste antwoord

Om toch de heldere en betrouwbare boodschap van de Nederlandse Zuivel Organisatie uit te dragen, ontwikkelden wij een onafhankelijk online content platform – The Daily Milk – waarop content verschijnt die letterlijk de vragen beantwoordt van die twijfelende doelgroep.

 

Topposities in Google

De content van dit platform wordt ingevuld vanuit de meest gebruikte relevante zoekopdrachten rondom het domein melk en gezondheid. Zo is het platform uiterst relevant. The Daily Milk heeft dan ook in minder dan twaalf maanden vanuit het niets op honderden specifieke zoektermen topposities in Google bemachtigd. Op de moeilijkste en meest relevante zoekterm “melk ongezond” vangt het verhaal van NZO de meerderheid van twijfelaars op. Een mooi voorbeeld hoe zoekmachine marketing 2.0 werkt in de praktijk.

 

Realtime monitoring

De zoekgedrag analyse is het startpunt van onze aanpak in data driven content marketing. Maar daarmee houdt het niet op. Data driven content werkt alleen als we steeds de resultaten realtime blijven analyseren. Dat doen we bij Contenture met het data dashboard, waarin alle relevante datastromen samenkomen. (Google, social media, webstatistieken).
Deze data gebruiken we vervolgens om de strategie en de content continu aan te scherpen.

 

Meer weten?

Wil je meer weten over een zoekgedraganalyse?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@contenture.nl