Data driven content moet daverend zijn

Contentmarketeers drijven meer dan ooit op data. Ze moeten wel, want doelgroepen swipen of klikken steeds genadelozer weg. De behoefte aan meer engaging, data driven content groeit en groeit.

Meer blogs, minder shares

Wat werkt, wat is écht effectief en op welke kanalen moet de focus liggen? Vaststaat in ieder geval dat blogs voor 65% van de contentmarketeers de leading contentmarketing tactiek is. Onderzoek van TrackMaven wijst uit dat het gemiddelde aantal blogposts per merk per maand de afgelopen vijf jaar met 800% is gestegen. Tegelijkertijd daalde op Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest het gemiddelde aantal shares met 89%.

Key contentregels

Verrassend? Allesbehalve. Het lijkt een typisch gevalletje overkill. Merken creëren de ene na de andere blogpost, maar doelgroepen zien door de bomen het bos niet meer, voelen zich steeds minder betrokken bij de content en willen niets meer delen. Om erachter te komen wat blogs wél enorm shareable maakt, liet TrackMaven een analyse los op 65.000 blogs. De data levert vier key contentregels op:

1. Timing is alles

Door het onderzoek weten we dat het constante gevecht om de aandacht op zijn hevigst is op woensdagen. Slechtste publicatietijd die dag is 13 uur. De meeste blogs worden gelezen op maandagochtend, 11 uur is de beste lanceertijd. Tegelijkertijd loop je dan het risico dat je post verzuipt in een cascade aan content van concurrenten. De avonduren dan? Ja, maar alleen als je weet dat je doelgroep dan leest. En als je trouwens veel reacties wilt, kun je het beste op zaterdag bloggen.

2. Kop moet knallen

De kop is het eerste en vaak enige instapmoment voor mensen die je content zien. Dan moet-ie dus wel heel verleidelijk zijn, willen ze ook binnenkomen én gaan rondneuzen.

Data-driven content regels voor een kop:

  • Optimale lengte: zeven woorden en in totaal 65 tekens of minder (Google kapt langere titels genadeloos af op pagina’s met zoekresultaten). Ideale aantal tekens (zonder spaties): 41.
  • Interpunctiegebruik in koppen werkt. Het bestpresterende teken is de verticale balk: | (gemiddeld 5.869 social shares per blog!). Dus in plaats van streepjes kun je beter die verticale balk in koppen gebruiken. De data zegt het, dus is het waar.
  • Voornaamwoorden maken content spraakzaam en meer shareable. Data wijst uit dat blogs met twee voornaamwoorden in de kop het meest worden gedeeld. Koppen met voornaamwoorden in de tweede persoon zijn het populairst.

3. Lengte doet ertoe

De lengte van een blog nam in 2016 met 12% toe, van gemiddeld 639 woorden naar 718. Maar de data zegt dat er nog meer bij kan. Blogs met een lengte tussen de 1200 en 1400 woorden presteren namelijk het best in het onderzoek. Ze worden gemiddeld 428 keer gedeeld.

4. Lijstjes tellen

Lijstjes maken uw content scan- en verteerbaar, maar overdaad schaadt. Blogs met maximaal twee lijstjes erin worden het vaakst gedeeld volgens het rapport. Blogs zónder lijstjes presteren beter dan blogs met vier lijstjes of meer.

Bronnen: Business2Community.com, TrackMaven, KissMetrics