CASE RIVM: Hoe data helpt bij communicatie corona

Het corona crisisteam van RIVM werkt met data om de communicatie te verbeteren. De adviezen komen van Contenture. Het bedrijf analyseert de informatiebehoefte van Nederlanders. Met het advies voorkomt RIVM gevoelige blind spots in communicatie. ‘Ineens dook het Hantavirus op.’ 

Communicatie met impact

‘Sinds de pandemie helpen we het corona crisisteam van RIVM’, vertelt Paul Gremmen, directeur van Contenture. ‘Wij werken al samen op het vaccinatie-dossier. Het was dus een logische stap om hen in deze crisis ook te ondersteunen.’

Optimaal informeren stakeholders

Het doel is te zorgen dat mensen optimaal geïnformeerd zijn. ‘We geven inzichten en advies om de content te verbeteren. Dat doen we op basis van onze data-analyses. Met onze methode Logos geven we een 360 graden view van een topic. Zo kunnen we precies vertellen wat er leeft en welke vragen er zijn onder de verschillende stakeholders’, zegt Gremmen.

Data is leuk, maar het gaat om de duiding

‘We laten zien hoe mensen online naar onderwerpen zoeken. Wát ze zoeken, wáár ze zoeken en waaróm ze dit zoeken. Maar ook wat ze bespreken of delen via nieuwsplatforms, sites, socials, fora en blogs.’ Met alleen een data-analyse kom je er niet. ‘Uiteindelijk gaat het om de duiding. Wat betekent dit inzicht? En wat moet je hiermee doen? We vertalen het in een helder communicatieadvies. Liefst met handelingsperspectief. Door sentimenten snel in beeld te hebben, kunnen we onzinverhalen vroegtijdig met feiten bestrijden.’

‘Data is essentieel. Je weet meer van je doelgroep, waardoor je boodschap effectiever is’

Data toont de blind spots

Binnen Contenture is een breed team betrokken bij het analyseren van de data en het vertalen naar content. ‘Data toont echt alles. Dus ook blind spots. Dat zijn de onderwerpen die een organisatie mist, omdat ze midden in de materie zitten. Zo zagen we in de data dat er ineens fanatiek gezocht werd naar het hantavirus.’

Volg het dataspoor 

Dat was al vreemd in tijden van het coronavirus. Maar nog opmerkelijker was, dat van al die zoekende mensen er heel weinig naar RIVM gingen om het antwoord op hun vraag te vinden. Het team volgde het dataspoor terug naar de bron. En wat bleek? Hantavirus – een virus dat wordt overgebracht door knaagdieren – was vooral een topic binnen de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.

Doelgroep optimaal bedienen

‘We komen dan direct met een voorstel om dit op te lossen. Met dit topic staat RIVM in Google op nummer 1 en 2. In de ideale wereld – als je wilt dat jouw boodschap de doelgroep bereikt – is deze pagina ook nog in het Arabisch en Berbers toegankelijk. Maar door de enorme druk was daar te weinig tijd voor.’

Van Brexit tot drinkwater

Contenture duidt de vragen naar informatie op zowel macroniveau (de trending topics), als op microniveau met soms heel gerichte kleine niche-analyses. Dat doet het bedrijf op allerlei topics en voor diverse klanten. Van virus en vaccinatie voor RIVM, naar het Brexit-dossier voor KPMG tot aan drinkwater voor Vewin.

Bedrijven willen evidence based advies

Dit kan alleen omdat Contenture de afgelopen 8 jaar investeerde in data-analyses. Het deed onderzoek voor zo’n 250 bedrijven en organisaties. ‘We hebben onze eigen tools,’ vertelt Gremmen. ‘Als je eenmaal met deze inzichten werkt, maak je nooit meer zo maar content. Dat is namelijk heel ongericht en ineffectief werken. We zeggen niet voor niets: data has a better idea. Je boodschap wordt er effectiever van en je bespaart op je budget. We zien dan ook dat steeds meer bedrijven en organisaties evidence based advies willen. Juist over hun communicatie.’

Meer weten? We vertellen je het graag.

Ja, ik wil persoonlijk advies via een video call