Data helpt corona-communicatie RIVM

Het crisisteam van RIVM krijgt dagelijks data gedreven communicatieadvies. Dit komt van Contenture. Het bedrijf analyseert en adviseert over de informatiebehoefte van Nederlanders. Met het advies kan RIVM zijn boodschap beter afstemmen op de vragen van het publiek.

Communicatie met impact

‘Sinds de pandemie helpen we het corona crisisteam van RIVM’, vertelt Paul Gremmen, directeur van Contenture. ‘Bij RIVM hebben ze een visie op impactvolle communicatie. Wij werken al samen op het vaccinatie-dossier. Het was dus een logische stap om hen in deze uitzonderlijke situatie – waar het alle hens aan dek is – ook te ondersteunen.’

Optimaal informeren

Het doel is te zorgen dat mensen optimaal geïnformeerd zijn. ‘We geven inzichten en advies om de communicatie en content te verbeteren. Dat doen we met een breed team en op basis van onze data-analyses. Zo kunnen we precies vertellen welke informatiebehoefte er is.’

Inspelen op informatiehonger

De crisis zorgt voor een continue informatiehonger. Dagelijks is er een stormloop op de site van RIVM. En iedere nieuwe ontwikkeling roept nog meer vragen op. ‘Om effectief in te spelen op die behoefte, brengen we elke 24 uur de honderd belangrijkste topics rond corona in beeld’, zegt Gremmen.

Bestrijden met feiten

‘We laten zien hoe mensen online naar onderwerpen zoeken. Wat ze zoeken, waar ze zoeken en waarom ze dit zoeken. Vervolgens brengen we ook in kaart welke onderwerpen ze bespreken en delen via nieuwsplatforms, sites, socials, fora en blogs.’ Maar, met alleen een data-analyse kom je er niet. ‘Uiteindelijk gaat het om de duiding. Wat betekent dit inzicht? Welke informatiebehoefte is er bij die doelgroep? En wat moet je hiermee doen? De waarde vertaalt zich in een helder communicatieadvies. Liefst met handelingsperspectief. Door sentimenten snel in beeld te hebben, kunnen discussies met de potentie om te ontsporen, vroegtijdig met feiten bestreden worden.

‘Data is essentieel. Je weet meer van je doelgroep, waardoor je boodschap effectiever is’

Data toont de blind spots

Binnen Contenture is een breed team betrokken bij het analyseren van de data en het vertalen naar communicatie en content. Ze moeten onder hoge tijdsdruk grote hoeveelheden data verwerken. Een heldere taakverdeling is hierbij essentieel. ‘Data toont echt alles. Dus ook blind spots. Dat zijn de onderwerpen die een organisatie mist, omdat ze midden in de materie zitten. Zo zagen we dat afgelopen week online grote groepen – dagelijks tot wel 50.000x – op zoek waren naar het hantavirus.’

Volg het dataspoor

Dat was al vreemd in tijden van het coronavirus. Maar opmerkelijk was, dat van al die zoekende mensen er heel weinig naar RIVM gingen om het antwoord op hun vraag te vinden. Het team volgde het dataspoor terug naar de bron. En wat bleek? Hantavirus – een virus dat wordt overgebracht door knaagdieren – was vooral een topic binnen de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.

Doelgroep optimaal bedienen

‘We komen dan direct met een voorstel om dit op te lossen. Met dit topic staat RIVM in Google op nummer 1 en 2. In de ideale wereld – als je wilt dat jouw boodschap de doelgroep bereikt – is deze pagina ook nog in het Arabisch of Berbers toegankelijk. Maar door de enorme druk is daar nu te weinig tijd voor.’

Van Brexit tot drinkwater

Contenture duidt de vragen naar informatie op zowel macroniveau (de trending topics), als op microniveau met soms heel gerichte kleine niche-analyses. Dat doet het bedrijf op allerlei topics en voor diverse klanten. Van virus en vaccinatie voor RIVM, naar het Brexit-dossier voor KPMG tot aan drinkwater voor Vewin.

Bedrijven willen evidence based advies

Dit kan alleen omdat Contenture de afgelopen 8 jaar investeerde in data-analyses. Het deed onderzoek voor zo’n 250 bedrijven en organisaties. ‘We hebben onze eigen tools,’ vertelt Gremmen. ‘Als je eenmaal met deze inzichten werkt, maak je nooit meer zo maar content. Dat is namelijk heel ongericht en ineffectief werken. We zeggen niet voor niets: data has a better idea. Je boodschap wordt er effectiever van en je bespaart op je budget. We zien dan ook dat steeds meer bedrijven en organisaties evidence based advies willen. Juist over hun communicatie.’

Meer weten? We vertellen je het graag.

Ja, ik wil persoonlijk advies via een video call