Hoe data helpt bij blind spots coronacrisis – Case RIVM

Tijdens de coronacrisis werkte het team van RIVM met data om de communicatie te verbeteren. De adviezen kwamen van Contenture. Het bedrijf analyseerde dagelijks de informatiebehoefte van Nederlanders. Met het advies voorkwam RIVM gevoelige blind spots in communicatie. ‘Ineens dook het Hantavirus op.’ 

Communicatie met impact

‘Tijdens de pandemie hielpen we het corona crisisteam van RIVM’, vertelt Paul Gremmen, directeur van Contenture. ‘Wij werkten al samen op het vaccinatie-dossier. Het was dus een logische stap om hen in deze crisis ook te ondersteunen.’

Informatie is niks zonder duiding

‘We lieten zien hoe mensen online naar onderwerpen zochten. Wát ze zochten, wáár ze dat zochten en waaróm ze dit zochten. Maar ook wat ze bespraken of deelden via nieuwsplatforms, sites, socials, fora en blogs.’ Met alleen een data-analyse kom je er niet.

‘Uiteindelijk gaat het om de duiding. Wat betekent dit inzicht? En wat moet je hiermee doen? We vertaalden het telkens in een helder communicatieadvies. Liefst met handelingsperspectief. Door sentimenten snel in beeld te hebben, konden we onzinverhalen vroegtijdig bestrijden.’

Data gaf de blind spots aan

Binnen Contenture is een breed team betrokken bij het analyseren van de data en het vertalen naar content. ‘Data toont echt alles. Dus ook blind spots. Dat zijn de onderwerpen die een organisatie mist, omdat ze midden in de materie zitten. Zo zagen we in de data dat er ineens fanatiek gezocht werd naar het hantavirus.’

Volg het spoor

Dat was al vreemd in tijden van het coronavirus. Maar nog opmerkelijker was, dat van al die zoekende mensen er heel weinig naar RIVM gingen om het antwoord op hun vraag te vinden. Het team volgde het dataspoor terug naar de bron. En wat bleek? Hantavirus – een virus dat wordt overgebracht door knaagdieren – was vooral een topic binnen de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.

Doelgroep optimaal bedienen

‘We kwamen direct met een voorstel om dit op te lossen. Met dit topic staat RIVM in Google op nummer 1 en 2. In de ideale wereld – als je wilt dat jouw boodschap de doelgroep bereikt – is deze pagina ook nog in het Arabisch en Berbers toegankelijk. Maar door de enorme druk was daar te weinig tijd voor.’

Blind spots zitten overal

Contenture duidt blind spots op zowel macroniveau (thema’s), als op microniveau (topics) met soms heel gerichte kleine niche-analyses. Van virus en vaccinatie voor RIVM, naar thema’s binnen gezondheidszorg, digitalisering, voedingsindustrie en energietransitie tot aan drinkwater voor Vewin.

3 extra cases uit de praktijk

Al deze feitelijke inzichten, komen uit de blind spot analyse. Wil je nog meer inzicht krijgen: bekijk dan deze 3 cases uit de praktijk.

Communicatie wordt evidence based 

Contenture deed afgelopen 10 jaar bij meer dan 250 bedrijven en organisaties data-analyses. ‘Als je eerst naar de feiten kijkt, maak je content met meer impact. Je boodschap wordt er aantoonbaar effectiever van, je bespaart op je budget en je voorkomt reputatieschade.’

Meer weten? We vertellen je het graag.

Ik wil contact. Kunnen we even iets plannen?