Datagedreven werken geeft impact aan communicatie

Hoe krijg je communicatie naar een hoger niveau? Door datagedreven te werken. Zo krijg je unieke inzichten in je doelgroep, in je strategie, in je boodschap en in je content. In dit artikel leggen we je uit hoe data driven decision making (DDDM) werkt in communicatie, hoe je het moet toepassen en wat het jouw organisatie uiteindelijk oplevert.

Wat is datagedreven communicatie?

Datagedreven communicatie is het proces waarbij je informatie (data) gebruikt om te beslissen hoe, waar en wanneer je een verhaal met je publiek deelt. Dit kan helpen om je boodschappen effectiever te maken, omdat je ze beter kunt afstemmen op wat je doelgroep wil of nodig heeft. Datagedreven communicatie betekent dat je beslissingen neemt op basis van feiten. Dit proces staat ook wel bekend als data driven decision making. Hiervoor verzamel je allerlei verschillende soorten data, die je vervolgens structureel analyseert.

Deze -> data kun jij ook gebruiken

Denk aan feiten over de vakinhoudelijke interesses van je doelgroepen, gegevens over je concurrenten en data over de effectiviteit van je huidige content. Zo kom je erachter wat werkt, wat juist niet werkt en wat je kunt doen om je boodschap en middelenmix te optimaliseren. 

Inzicht in de behoefte van jouw doelgroep

Waarom zou je data gebruiken voor je communicatie?

Data geven je inzicht in de informatiebehoefte van jouw doelgroep. En als je dat weet kun je jouw boodschap daarop afstemmen. Melanie Deziel, chief content officer van storyfuel weet dat heel mooi te verwoorden: ‘Creating content your audience needs is better than creating content and needing your audience to like it.’ 

Kortom: het is beter content te maken waar je doelgroep echt op zit te wachten, dan content te maken die je doelgroep leuk moet vinden. Met datagedreven communicatie zorg je ervoor dat je dat ook echt kunt gaan doen.

Zo zorg je ervoor dat je geen zender-gedreven informatie (wij van WC-eend) naar buiten slingert, maar ontvanger-gerichte content maakt. Content waar je stakeholders écht iets aan hebben. Die content heeft namelijk wél impact. Maar data haalt ook de productiedruk weg bij de afdeling communicatie.

Welke data moet ik dan gebruiken?

Er zijn grofweg twee soorten data. 

  1. Externe data: data die iets zegt over je doelgroep, je concurrenten of een platform. 
  2. Interne data: data van je website, nieuwsbrief of social kanaal. 

Hoe pas je data driven decision making toe in communicatie?

Je begint altijd met je doel en je doelgroep. Wie zijn de mensen die je wilt bereiken en wat willen zij? Om daarachter te komen, gebruik je ook data. De gegevens van je eigen content, data uit zoekmachines en data uit social media. Stel jezelf telkens de vraag: hoe kan ik de communicatie verbeteren zodat mijn boodschap beter overkomt? Aan welke knoppen kan ik draaien? Hoe kan ik van mijn bestaande content smart content maken?

Is datagedreven werken in communicatie moeilijk?

Is coderen van een website moeilijk? Nee. Maar je moet wel de taal spreken. En dat geldt ook hiervoor. Communicatie is een vak. Datagedreven communicatie is daarbinnen een expertise. Het is dus handig om de hulp in te roepen van een expert. Zoals Contenture (wink wink ;). Wij werken al meer dan tien met datagedreven communicatie, waaronder AI. Dus maak gebruik van die kennis, kunde en cases.  

Wil je beslissen op feiten of meningen?

Hoe begin ik met dit proces?

De eerste stap is een mentale. Wil je af van beslissingen die zijn gebaseerd op meningen? Wil je  weten hoe je communicatie beter kan? Wil je bewijslast hebben om je strategie te ondersteunen. Wil je budgetten van communicatie kunnen rechtvaardigen? Dan is werken met data onontkoombaar.

De tweede stap: stel jezelf doelen. Wil ik data om een contentstrategie te ontwikkelen? Voor mijn content? Praat eens met experts. Geen data nerds. Dit heeft niets te maken met techniek. Uiteindelijk draait het om communicatie. Data is slechts een tool. Die je gebruikt om jouw doelen te halen. 

We hebben het al zo druk. Hoeveel tijd kost dit allemaal?

Uit onderzoek – onder 350 Nederlandse bedrijven – blijkt dat organisaties die niet data gedreven communiceren, hun doelgroepen nauwelijks bereiken. Het grootste voordeel van data gedreven werken is: less is more. Er is veel minder druk op de productie van de afdeling communicatie. Dat wat je maakt, is raak. Data toont dat. Minder tijd, meer effect.

Wil je weten hoe je data echt inzet voor effectieve communicatie?
We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.