5 gouden regels voor interne communicatie

Hoe communiceer je succesvol met je interne doelgroep? En hoe activeer je je mensen? Effectieve interne communicatie zorgt daarvoor. Een lijstje met 5 gouden maar o zo simpele regels.

1. Neem het serieus

Dat praatje bij de koffie is een serieuze aanrader (en dat speculaasje eigenlijk ook), maar dat is pas het begin. Als je een presentatie voorbereidt voor klanten en investeerders denk je over elk woord drie keer na, toch? Je eigen mensen verdienen het om net zo serieus genomen te worden. Formuleer boodschappen aan je team met zorg. Overweeg om een communicatie-expert aan te stellen die hier een groot deel van zijn tijd aan besteedt.

2. Wees consistent

Met interne communicatie geef je de identiteit van je bedrijf vorm. Je geeft het een gezicht. Zorg ervoor dat je je mensen een consistent beeld biedt van waar het bedrijf voor staat. Houd dat beeld vast in alle interne uitingen, of het nu een groepsmail, een jaarverslag of een online special is. Een identiteit is geen identiteit als hij elke maand verandert.

3. Wees duidelijk

Je hebt ongetwijfeld een helder idee van de kernwaarden van je eigen bedrijf. Je team heeft dat ook. Maar is hun visie dezelfde als die van jou? In veel bedrijven gaapt een kloof tussen de idealen van management en de realiteit van de werkvloer. Die kun je dichten door je communicatie in dienst te stellen van je merk.

4. Geef ruimte voor feedback

Jij bent de baas, maar je bent niet alleen op de wereld. Je interne communicatie moet in twee richtingen vloeien. De realiteit van de werkvloer waar we het hierboven over hadden, heet niet voor niets ‘realiteit’. Medewerkers moeten jou begrijpen, maar het omgekeerde is ook waar. Niets is giftiger voor de sfeer dan het cynisme en de desillusies die ontstaan als je doof bent voor de input van je eigen mensen.

5. Meet het resultaat

Je hebt je doelen geïdentificeerd, geformuleerd en uitgedragen. Maar zijn ze ook overgekomen? In elke vorm van communicatie kunnen misverstanden ontstaan. Onderzoek daarom regelmatig of je mensen gehoord hebben wat je wilde zeggen, in plaats van wat ze denken dat je wilde zeggen.