De paus die Donald Trump steunt en Hillary Clinton die via geheime mails is gelinkt aan een politiek pedofilie netwerk — dik vet nepnieuws dat viral ging en voor waar werd aangenomen. Gevalletjes ‘storytelling, zo hoort het niet’. Maar hoe dan wel? Storyselling vs. storytelling.
Allemaal nepnieuws
Bovenstaande voorbeelden lijken een kwestie van onzorgvuldige en snelle journalistiek, maar uiteindelijk was het ‘gewoon’ storyselling. Een kort door de bocht-manier om geld te verdienen met advertentie clicks. Maar nepnieuws is kwalijk. Het vertroebelt het publieke debat. Daar is iedereen het wel over eens. Maar wat betekent dat dan voor contentmarketing? Is dat niet allemaal nepnieuws?
Storytelling = de waarheid
Nee. Goede content onderscheidt zich door geloofwaardigheid. Geloofwaardigheid is niet het mooi verpakken van een leugen, maar het mooi verpakken van een waarheid die niet genoeg aan bod komt. Uiteindelijk kun je geen onzin verkopen. Er is dus eigenlijk maar één storytelling regel: Je vertelt de waarheid en niets dan de waarheid.