Grootste fout bij nieuwe website? We vergeten de inhoud

Wat is vaak een nachtmerrie voor de afdeling communicatie? Het bouwen van een nieuwe website. Want, na een duur en loodzwaar traject valt de impact van die nieuwe website vrijwel altijd tegen. Oorzaak? Alle aandacht ging naar bouw, techniek en design. Terwijl het gaat om de inhoud.

Dit verhaal in het kort:

  • Bij nieuwe site vaak focus op design en bouw
  • Maar de inhoud van de website is belangrijker dan de drager
  • Start nieuwe site? Begin met een contentstrategie
  • Zorg dat de boodschap van de organisatie aansluit op behoefte van de doelgroep

Nieuwe website als de beauty case van communicatie

Je hoort het in iedere organisatie. ‘Een nieuwe website, dat hebben we nodig.’ Een fris design, betere zoekfunctie en een gebruiksvriendelijk cms. ‘Als we dat zouden hebben? Dan komen we veel beter in beeld bij de mensen die wij belangrijk vinden’.

Je gelooft al snel dat een nieuwe website alles bevat en alles kan oplossen wat nu nog niet goed werkt op het gebied van communicatie.

  • Meer impact op stakeholders
  • Meer bezoekers
  • Meer engagement & conversie
  • Meer inschrijvers op de nieuwsbrief
  • Meer volgers op social media
  • Verbetering van reputatie

En het kan: er zijn succesvolle voorbeelden

Er zijn organisaties die het online ook écht goed voor elkaar hebben. Ze scoren in search, hebben veel volgers op social media en via de heldere navigatie op de site vind je het antwoord waar je naar zoekt. Succesvolle websites bestaan, omdat ze gebouwd zijn vanuit de inhoud. Het zijn er niet veel, maar we zien ze allemaal als hét ideaal waar we naar streven.

De druk om iets heel moois op te leveren is (te) groot

En juist door te wijzen naar die succesvolle voorbeelden, is de druk om iets moois op te leveren gigantisch. Bijna al die druk komt te liggen bij de afdeling communicatie. Vanuit het management (en vanuit jezelf) komt er een waslijst aan eisen en verwachtingen. Dat maakt het ontwikkelen van een nieuwe website vrijwel altijd een loodzware klus voor het team.

En dus vertrouwen we op de experts: de designer en de webbouwer

De expertise om het allemaal mogelijk te maken, heb je zelf niet in huis. Daarom vertrouwen je bij de ontwikkeling op de expertise van de webbouwer en de designer. Ze nemen je aan de hand, hanteren duidelijke sprints en komen met een oogverblindend mooie site, die technisch optimaal werkt.

Design en techniek zijn nooit het échte probleem

Het probleem van zo’n ontwikkeltraject is dat er heel veel aandacht is voor techniek en design en dat er vrijwel geen tijd meer over is voor de inhoud. En dat is een fatale fout, die veel te veel organisaties maken. Om al die knelpunten in je communicatie echt aan te pakken, moet de focus juist naar de inhoud, naar de content.

Alles draait uiteindelijk om de inhoud van de site

Je maakt een website namelijk niet voor de directie. Je maakt het voor je bezoekers. Voor je klanten, je leden, je stakeholders; kortom voor de mensen die er toe doen vóór jouw organisatie. De enige reden dat zij naar je site willen komen, is omdat er voor hen iets van waarde te halen valt. Die waarde zit niet in het design of de techniek, maar in de informatie die je deelt. Daarom moet de eerste prioriteit bij het ontwikkelen van een nieuwe site gaan over heldere, actuele én relevante content.

Je wilt je verhaal vertellen aan de juiste doelgroep

Bezoekersaantallen zijn misleidend

Een webbouwer houdt bij een migratie natuurlijk ook rekening met de bezoekersaantallen. Maar kijkt met een technische blik naar cijfers. Deze is gericht op het behouden van bezoekersaantallen. Een webbouwer kijkt niet wie die bezoekers nu precies zijn. En ook niet of die mensen doen wat past bij je communicatiestrategie. En daar gaat het juist om. Je wilt in beeld komen bij de juiste mensen en hen bewegen iets te doen met jouw verhaal.

Met die content bereik je strategische doelen

Wil je wel impact maken met je nieuwe website, dan is het belangrijk dat de bezoeker centraal staat. Niet alleen op navigatie en taken. Maar juist op inhoud. Uit onderzoek van Nielsen blijkt immers dat bezoekers vooral kijken naar tekst, naar inhoud. Dat betekent dat je de site heel anders moet invullen.

De sleutel tot een succesvolle nieuwe website

Je kijkt eerst wat de informatiebehoefte van jouw doelgroep is. Vervolgens kijk je hoe dat aansluit op het strategische verhaal van je organisatie. Om te weten hoe dat moet, heb je fundamentele inzichten nodig over je doelgroepen. ‘Waar zijn zij mee bezig? Wat zijn hun uitdagingen. En hoe kan ons verhaal daarop aansluiten?’

Gebruik data om de juiste content te maken

Met data kun je op basis van feiten snel en precies zien wat je moet doen. Je ziet waar het verhaal van je organisatie aansluit op je doelgroep. Maar ook via welke middelen en kanalen dat het beste kan. Met die data krijg je inzichten om een effectieve contentstrategie te ontwikkelen. Door de juiste keuzes in de contentstrategie, maak je uiteindelijk smart content.

Het gaat niet om de schil, het gaat om de inhoud

Nieuwe site, start met contentstrategie

Een contentstrategie maak je dus vòòrdat je aan de bouw van een nieuwe site begint. Het voorkomt veel ellende: verkeerde verhuizing, dode content, verlies van cruciale online posities en teleurstellende cijfers. Als dit gebeurt, wordt vaak achteraf nog een soort noodgreep toegepast. De chaos, manuren en kosten daarvan zijn indrukwekkend.

De website is je belangrijkste communicatiemiddel

Meestal is de website dé plek waar je als organisatie je verhaal, visie en doel optimaal kunt vertellen. Omdat je daar nu eenmaal de volledige controle hebt. De contentstrategie gaat helpen om je verhaal per kanaal te bepalen. Want uiteindelijk is niet de schil, maar de inhoud de fundering van je website.

Hulp nodig bij de inhoud van je website?

Contenture is specialist in data gedreven content. Het bureau ondersteunt organisaties met data-analyses, ontwikkelen van een contentstrategie tot het maken van smart content. Dat doet het bedrijf voor opdrachtgevers als het RIVM, Vewin, ING, VGZ, a.s.r, ProRail, Gasunie, de SER, Aedes en Goudappel.

Wil je eens met ons van gedachten wisselen?
Neem dan contact op met Maarten: 06 49 05 47 71 | maarten.ros@contenture.nl
Of vul het contactformulier in ↓↓↓.

Ik wil contact met een expert van Contenture