Ik vroeg ChatGPT een contentstrategie te schrijven en dit ging er mis…

Kan ChatGPT ‘ons’ werk overnemen? In eerste instantie dacht ik van wel, maar inmiddels is me wel duidelijk dat je als communicatieprofessional nog steeds het verschil maakt. Want toen ik het programma vroeg mijn werk écht over te nemen, ging het toch niet helemaal goed.

Meteen ondersteboven van de kracht van een AI

Laat ik maar meteen eerlijk zijn: ik was in eerste instantie nogal ondersteboven van de kracht van AI-schrijftools. In mijn geval was die eerste ervaring niet met ChatGPT, maar met Jasper – een tool waar we bij Contenture al een tijdje mee experimenteren.

Beter dan ik zelf had gekund

Een collega toverde met een paar gerichte prompts een wervende tekst voor onze website op zijn scherm. En die tekst was eerlijk gezegd een stuk overtuigender dan ik zelf terstond had kunnen verzinnen.

Maar er klopte ook van alles niet

En tegelijkertijd zagen we met zijn allen ook meteen de beperkingen. Want opeens had ons bureau volgens dat overtuigende verhaal niet alleen een vestiging in Amsterdam, maar ook New York en Tokio. Leuk, dat wel. Maar het klopt niet.

En het was te generiek

Bovendien was de tekst niet echt spannend. Het was te generiek. En als er iets is wat we als bureau uitdragen is dat je het verschil pas kunt maken en écht de aansluiting kunt maken met je doelgroep als je verhaal inhoudelijk boven het maaiveld uitsteekt.

Toch is AI is here to stay

En toen kwam de update van ChatGPT aan het eind van 2022. Opeens heeft iedereen nu de beschikking over een meedenkend schrijfmaatje. En je doet jezelf echt tekort als je daar geen gebruik van maakt. Bovendien is nu ook duidelijk dat de geest uit de fles is. Ons werk wordt door schrijvende AI’s echt ineens heel anders.

Het gaat ons werk fundamenteel veranderen

Van teksten schrijven, gaan we naar teksten componeren. En voor feedback op grammatica of spelling kun je ook al prima op een AI vertrouwen. En zelfs ideeën voor content of een complete contentkalender per kanaal levert het schijnbaar moeiteloos op.

Ik wil een AI-tutorial voor mijn organisatie

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

En we staan echt nog maar aan het begin

De ontwikkelingen gaan razendsnel – zo snel dat dit verhaal over een paar dagen al niet meer actueel zal zijn. En als je die ontwikkeling echt wilt bijhouden, volg dan vooral de LinkedIn van Paul Gremmen. Hij komt soms tot wel een paar keer per dag tot een nieuw interessant inzicht wat betreft AI en communicatie uit en deelt dat (aanrader dus).

Maar gaat het ook ons werk overnemen?

De fundamentele vraag die we ons allemaal stiekem al eens hebben gesteld is of schrijvende AI’s ons werk als communicatieprofessional helemaal gaat overnemen. Want als je met een paar gerichte prompts een contentkalender kunt laten maken inclusief de content die daar bij hoort, waar heeft jouw organisatie jou verder dan nog voor nodig?

Waar ligt de grens: een complete contentstrategie?

Daar kom je natuurlijk alleen maar achter door ernaar te vragen. Daarom vroeg ik ChatGPT in stappen om een overtuigend verhaal te maken over waarom je als communicatieprofessional een contentstrategie nodig hebt. Want dat is precies de kern van wat wij als bureau doen.

En ChatGPT leverde een complete contenstrategie…

Ik ging aan de slag met een haakje, megaprompts en laagjes (klik er even op als je wilt weten hoe dat zit) en ChatGPT leverde vervolgens een artikel met daarin een stappenplan voor een contentstrategie.

Maar het was niet goed (genoeg)

Ik was er niet echt blij mee.

  • Het was eerst in het Engels
  • Toen werd het een beetje beroerd vertaald naar het Nederlands
  • En toen zag ik dat het te generiek was

ChatGPT geeft je standaard een dertien-in-een-dozijn antwoord

Voorlopig is ChatGPT prima in staat je een generiek antwoord te geven op de meest uiteenlopende vragen. De opgeleverde contentstrategie was precies wat je nu ook al online bij elkaar kunt sprokkelen als je een uurtje gaat Googlen.

Het is een standaardantwoord wat iedereen krijgt die deze vraag stelt. Op zich prima om het principe van een contentstrategie in grote lijnen uit te leggen aan iemand die er geen verstand van heeft.

Wij missen 4 cruciale stappen die veel organisaties overslaan

Maar met een standaard contentstrategie is geen enkele organisaties echt geholpen. Zeker omdat je dan aantal cruciale stappen overslaat. En dat gebeurt nu ook door veel te veel organisaties.

Het belangrijkste is immers dat je aan het begin van het proces data gebruikt om inzicht te krijgen in de:

  1. Informatiebehoefte van je doelgroep
  2. Prestaties van je content en kanalen
  3. Keuzes van je concurrenten
  4. Sentimenten, argumenten en frames in het publieke debat

Lees voor dit hele verhaal ons blog over hoe wij een contentstrategie aanpakken.

Standaard is niet genoeg om je te onderscheiden

Als je echt het verschil wilt maken met een verhaal (of een contentstrategie) dan zul je content moeten maken die is afgestemd op de specifieke informatiebehoefte van je doelgroep. Dan moet je onderzoeken wat je concurrenten doen. En hoe content op jouw platformen het beste werkt.  Daarvoor heb je meer menselijke input nodig, een scherpe analyse van data.

Er is geen wonderknop

Die data kunnen tools je leveren. En AI kan daarbij helpen. Maar er is geen wonderknop waarop je drukt, waarnaar er effectieve content uitrolt. Een contentstrategie vraagt om een 360 graden analyse van een thema in communicatie. Dat lost je niet op met een kek lijstje. Of een verhaal dat de kern nooit echt raakt.

Toch komt er een tsunami van content aan

Wat wel zeker is dat er met de implementatie van ChatGPT in ons werk een tsunami aan zit te komen van middelmatige content. Want vrijwel iedereen kan redelijk eenvoudig zo’n generiek verhaaltje laten maken over een product, een dienst of een ontwikkeling.

# Jij als beslisser moet het verschil maken!

En daarom wordt het dus nóg belangrijk om met iets unieks te komen. AI zal ons daarbij kunnen helpen. Jij als beslisser en specialist moet er dan wel het beste uit zien te halen. Want als specialisten in het toepassen van data voor communicatie weten we inmiddels dat technologie een prachtig hulpmiddel is, mits je er verstandig mee kunt omgaan.

Wil je weten hoe je data echt inzet voor effectieve communicatie?
✅ We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil contact. Kunnen we even iets plannen?