Insights #1

In 3 stappen naar een effectieve boodschap

Communicatieplan 2020 – zelfde budget, meer effect 

Met de inzet van data kun je het budget voor 2020 veel efficiënter benutten. Toch vindt menig communicatiemanager dat ingewikkeld. Wij kunnen je helpen. Zo hielpen we ook ING, RIVM en KPMG om gerichter te communiceren met hun doelgroep. Kortom: wij laten de data voor je werken. Dat doen we in 3 simpele stappen: 

communicatieplan 2020

1. Gezamenlijke kick-off over doelen en doelgroepen
* Wat willen we bereiken, wie willen we bereiken.

2. Contenture verzorgt 1) Datasets, 2) Analyse, 3) Advies en 4) Plan van Aanpak
* We bieden inzichten over de informatiebehoefte van jouw doelgroepen.
* Vervolgens vertalen we die kennis naar een strategie en een hands-on uitrol.

3. We creëren en distribueren middelen en zorgen voor een hogere ROI
* Om jouw organisatie te ontzorgen, maken we de effectieve content.
* En we kunnen deze verspreiden, meten en continu verbeteren.

En als je wilt: trainen we je teamleden zodat ze het voortaan allemaal zelf kunnen.

Ik wil meer weten over jullie expertise

***

80% online corporate content is zinloos

Scherp schieten met

smart content 

80% van je online content bereikt nooit de doelgroep. Dat blijkt uit onze data-analyses. De meeste bedrijven in Nederland communiceren online buitengewoon inefficiënt. Zelfs op hun belangrijkste owned medium, de corporate website, is het bedroevend.

Je doelen bereiken? Stop met zenden, start met ontvanger-gerichte informatie

Van de 10 artikelen kun je er 8 net zo goed niet maken. De reden? Niet weten wat de doelgroep zoekt en kiezen voor de zender-gedreven boodschap. Pas als een organisatie start met ontvanger-gerichte informatie, bereikt het zijn doelen.

Slimme content
Contenture maakt op basis van data-inzichten slimme content voor bedrijven. Verhalen op basis van de informatiebehoefte van de doelgroep. Verhalen ook die aansluiten bij de communicatiedoelstellingen van de organisatie. Daarvoor hebben wij de tools, de kennis, de kunde en de cases.

Wij kunnen:

 1. Inzicht geven op basis van data
2. Meten of je effectief communiceert
3. Zien welke behoefte je doelgroep heeft
4. Analyseren wat je concurrenten doen
5. Uittekenen hoe je jouw doelen bereikt

Vraag een gratis quickscan aan via mail@contenture.nl

***

Kennis over Klanten, Content & Concurrenten

Data legt behoefte doelgroepen bloot

Onze drie tools bieden kennis over klanten, content en concurrenten. Met deze inzichten maak je het verschil. Want als je precies weet waar de behoefte van je doelgroep zit, communiceer je effectiever. 

AUDIENCE INSIGHTS: wat zoekt mijn doelgroep?
Een boodschap die antwoord geeft op de vraag van jouw doelgroep; dát is onze expertise. Zo maken wij thought leaders. Audience insights toont precies waar de actuele informatiebehoefte van je doelgroep zit. Zo kunnen we laten zien naar welke info ze zoekt, hoe ze zoekt, waarom, wanneer en wat ze zoekt.

SENTIMENT INSIGHTS: wat denkt mijn doelgroep?
Weten welk onderwerp gevoelig ligt bij jouw doelgroep? Wat ze erover beweert, wat ze denkt en vindt? Hoe sentimenten en argumenten worden gebruikt? Waar bedreigingen en kansen zitten? En waar en wanneer ze dat doen? Sentiment insights brengt al deze onderwerpen overzichtelijk in kaart.

COMPETITOR INSIGHTS: hoe presteren mijn concurrenten?
Weten hoe je de concurrentie kunt verslaan? Met Competitor insights krijg je inzicht in de marketingcommunicatie van al je concurrenten. Hoe ze communiceren. Hoe ze dat aanpakken, waarin ze succesvol zijn en hoe je ze kunt verslaan. Wij geven met data antwoord op vragen over je concurrenten.

Ik wil meer weten over Contenture’s data insights

***

Whitepaper over stakeholdercommunicatie

‘Steakholders, daar

moeten we iets mee’

Stakeholdermanagement en -communicatie bepalen het succes van je organisatie. Toch doet 75% van de managers en communicatieprofessionals niets met de uitkomsten van een stakeholderanalyse. Jammer, onnodig en zonde van het geld. Hoog tijd om daar verandering in te brengen. 

steakholders stakeholders

Ik wil tips én de whitepaper ontvangen

***

Case RIVM

Het gevecht om de onderbuik

Bij gevoelige onderwerpen lijken de feiten het steeds vaker te verliezen van de emoties. Voor veel bedrijven en organisaties is dat een probleem. Zo zag het RIVM in de online discussies over vaccinaties hoe wetenschappelijk bewijs het verloor van angstbeelden. Verrassend genoeg lag de oplossing in slimme interpretatie van data.

Gevecht om de onderbuik met data

Deze case in het kort:

  • Het RIVM verloor het online van vaccinatie-tegenstanders
  • Reden: de communicatie was niet afgestemd op de doelgroep
  • Contenture deed data-onderzoek naar de oorzaak en de oplossing
  • Op basis van die data maakten we relevante content
  • Resultaat: online is het RIVM nu ook bij twijfelaars dé autoriteit

Ik wil het hele verhaal lezen

***

Case Vewin

Sprankelende scores Drinkwaterplatform

Het belang van goed en genoeg drinkwater staat vaak niet hoog genoeg op de agenda bij het nemen van belangrijke besluiten. Om die belangen nog beter onder de aandacht te brengen, begonnen de tien drinkwaterbedrijven in Nederland en Vewin de site Drinkwaterplatform.nl. Dit podium, gemaakt door Contenture, scoort uitzonderlijk goed.

Het Drinkwaterplatform trok binnen een halfjaar 6x zoveel bezoekers als verwacht

Bij de lancering van de site hoopten we per maand ongeveer 1.000 mensen te bereiken. Na ruim een halfjaar konden we concluderen dat het er veel meer zijn — maar liefst zes keer zoveel als verwacht. Van 1.000 bezoekers in de opstartfase groeiden we razendsnel naar 4.000. En inmiddels bereiken we gemiddeld zelfs meer dan 15.000 bezoekers.

Ik wil het hele artikel lezen

***

Cases Allianz, Eneco, HEMA

Communiceren met stakeholders in de praktijk

Effectieve stakeholdercommunicatie is cruciaal voor je organisatie. Door anderen op een goede manier bij jouw doelstelling te betrekken, groeit immers de kans dat zij hun best gaan doen voor jou. Maar makkelijk is het niet. Daarom drie voorbeelden hoe je dat op een goede manier kunt aanpakken.

Ik wil alle stakeholder cases lezen