Interactieve infographic maken? Alle voordelen

Een interactieve infographic verrijkt ieder online content platform. Hiermee maak je complexe informatie begrijpelijk. Geen wonder dat dit middel populairder wordt.

6 redenen voor een interactieve infographic

Met een interactieve infographic voeg je inhoud, interactie en dynamiek toe aan je communicatiestrategie en online content platform. Dit verhoogt de verblijfsduur op je site. Ook genereert het veel gebruikersdata.

Een interactieve infographic biedt:

  1. dynamische content
  2. gedoseerde informatie voor iedere doelgroep
  3. een schat aan gebruikersdata
  4. ideale social content
  5. snel inzicht en advies voor de gebruiker
  6. duurzaam te verrijken content

Kracht zit in de inhoud

Een interactieve infographic combineert storytelling en data visualisatie. De kracht zit in de eenvoud. De eenvoudige verbeelding maakt cijfers, feiten, begrippen, periodes of processen begrijpelijk. Het middel mengt bewegend beeld, tekst, een voice-over of geluidseffecten met geanimeerde grafieken en illustraties. Een ander kenmerk is dat de gebruiker bepaalt. Hij kan scrollen of inzoomen. Hierdoor bepaalt hij zelf hoe snel hij informatie consumeert.

Infographics toen en nu

Vroeger was dit technisch onmogelijk. De infographics in de krant hadden geen interactiviteit. Ze waren simpelweg bedoeld om iets moeilijks makkelijk uit te leggen. Bijvoorbeeld: het kiessysteem in de Verenigde Staten in één oogopslag. Of alle gevolgen van een natuurramp.

Vormen van infographics

Internet leidde tot nieuwe vormen van infographics die tegen elkaar aanschurken. Bewegend, geanimeerd of op basis van foto’s en videobeelden. Of een loop (GIF) die door de kracht van herhaling je boodschap uitdraagt. Sommige infographicvormen lijken dus sterk op elkaar, maar zijn toch net even anders.

Zelf een interactieve infographic maken

Er zelf een maken is een uitdaging. Toch kom je met de juiste aanvliegroute en een goed stappenplan een eind. De crux zit in het voorwerk. Hoe gedetailleerder het inhoudsplan, hoe beter de content creatie en het eindresultaat. De stappen:

  • Stel je doel vast (wat wil je bereiken: traffic, leads, engagement, etc.)
  • Haal data op (wat wil de doelgroep?)
  • Leg vast wat je wilt laten zien (de impact van een gebeurtenis, de belangrijkste punten uit een jaarverslag)
  • Bepaal welke informatie je visualiseert (feiten, cijfers, quotes, personen)
  • Beslis hoe je dat gaat doen (met het animeren van getekende illustraties, foto’s, tekst, geluid, etc.)
  • Spreek af op welk platform je gaat hosten
  • Documenteer alle feiten en elementen in een centraal document
  • Schakel een illustrator in voor het schetsen van de onderdelen
  • Brief een animator over het interactief maken van de onderdelen
  • Doe een test voordat je ‘m live zet