AI en communicatie: je beste Prompt? Deze 3 stappen!

De AI van ChatGPT is een hot topic op de afdeling communicatie. Toch zijn er weinig mensen die de tool goed gebruiken. Verwacht je goede content? Dan moet je weten hoe je de AI aanstuurt. Zo heb je meer impact met AI en communicatie. Met deze 3 hoofdstappen wordt ook jouw afdeling communicatie meester in prompten: 

1. Personaliseer → 2. Produceer → 3. Perfectioneer

🔸Stap voor stap gids – ChatGPT

Nog even gauw: Wat is een prompt?
Een prompt is een tekstcommando waarmee je een AI aanstuurt. Het is een taal die je moet leren om te kunnen communiceren met ChatGPT. Het is voor de afdeling communicatie essentieel de taal van een AI te beheersen. Met goede prompts kunnen je veel communicatieklussen verbeteren. 

Oké, stap 1. Personaliseer de AI door te zorgen dat ie precies doet wat jij wilt. Dit doe je door het te voeden en te trainen. Zo richt de afdeling communicatie haar eigen AI in. Door de chatbot met jouw informatie te voeden, zet je deze aan het werk. Ten slotte ga je de output perfectioneren.

🔸PERSONALISEER

Stem de AI – in dit geval ChatGPT – af op de wensen van de afdeling communicatie. De AI moet precies begrijpen wat jij wilt, dus dat ga je ‘m leren. Schrik niet, deze fase bevat het meeste werk. Je bent aan het inrichten, keuzes aan het maken. Eigenlijk kun je dit vergelijken met het maken van een goede briefing voor een freelancer. Hoe beter de briefing, hoe beter het stuk dat je terugkrijgt. Volg deze stappen en Chat wordt de communicatie-assistent waar je altijd al van droomde.

1. Rol
Bepaal de specifieke rol die je van ChatGPT verwacht. Zoals: Je bent een communicatieadviseur met een juridische achtergrond. Of: je bent de beste copywriter van Coolblue, een nieuwsredacteur van NRC, vertaler bij de VN, enz. Dit helpt om de focus van het model te versterken. Door Chat in een rol zetten, krijg je veel betere resultaten.

2. Doel
Bepaal je primaire doel. Wat wil je bereiken met je communicatie? Informeren, overtuigen, activeren? Deel dit met Chat. Want zonder duidelijk doel, gaat het al snel alle kanten op. Dat is in het echte leven zo, maar ook in de wereld van AI. Maar een doel kan nooit zonder doelgroep. Het zijn Siamese tweelingen. Vandaar de volgende ↓

3. Doelgroep
Vertel Chat voor wie je dit doet. Wie is je doelgroep? En dan niet iets vaags als: alle vrouwen in Nederland. Maar: deel specifieke informatie, zoals leeftijd, kennisniveau, interesses en voorkeuren. Dit helpt enorm om content te genereren die exact aansluit bij jouw doel en doelgroep.

4. Context
Chat is software die helemaal niks van jouw wereld begrijpt. Dus, wil je bruikbaar resultaat, geef dan een duidelijke uitleg over het onderwerp en de context van het project. Deel bijvoorbeeld informatie over je branche, doelen, uitdagingen en belangrijke termen. Geef informatie over je organisatie, zoals missie, visie, waarden en belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s).

5. Taak
Vertel wat je van Chat verwacht: “Ik wil dat je precies en volledig bent en de regels van het Groene Boekje volgt. Ik wil dat je de verbeteringen eerst in bullet points aan me levert”. Maak duidelijk welk type output je nodig hebt.

6. Format
Specificeer het type communicatie. Wil je een blogpost, een e-mail, social media post, enz. Geef ook aan hoe je wilt dat de content wordt gepresenteerd. Met een: kop, intro, tussenkoppen, activatie, bullet points, samenvattingen, tabellen. Maar geef ook kanaalspecifieke informatie. Zoals het aantal toegestane leestekens bij Twitter.

7. Stijl
Zeg welke tone of voice, schrijfstijl, merkidentiteit en specifieke woorden of zinnen je wel of niet wilt gebruiken. Wat is de aanspreekvorm? Lever de tekst in B1 schrijfniveau (Dit laatste werkt niet altijd even goed, merk ik tijdens het testen. Wat dan helpt is Chat voorbeelden voeren van artikelen die al op dat niveau geschreven zijn).

8. Voorbeelden
Deel goede voorbeelden. Dit helpt ChatGPT om de gewenste stijl en kwaliteit beter te begrijpen. Pak succesvolle communicatie uit het verleden en voer die de machine. Zo leert je de AI wat eerder heeft gewerkt.

9. Data
ChatGPT is data-gedreven software. Hij gaat er dus hard op. Voer de AI dan ook de gegevens over je doelgroepen, marktontwikkelingen, trends en concurrentieanalyse. Door deze info maakt Chat accurate en – vooral ook – actuele content voor je.

10. Beperkingen
Informeer Chat over beperkingen. Zoals het aantal woorden of onderwerpen die vermeden moeten worden, gevoelige informatie, of controversiële kwesties. Zo krijg je content die voldoet aan je eisen en rekening houdt met gevoeligheden.

11. [Brackets]
Gebruik [deze haakjes] bij informatie die belangrijk is voor Chat, maar die je niet letterlijk in de output wilt terugzien. Zoals voorbeelden, een omschrijving van de doelgroep, een oproep tot activatie. Zet ze tussen brackets. De AI snapt dan wat je wilt dat ie doet met de info.

* Eigenlijk kan alles in de Personaliseer-fase tussen brackets.

12. Vraag
Tot slot: 3x vragen. Vraag Chat of hij je opdracht begrijpt. Vraag of hij nog vragen heeft. En vraag of hij je prompt kan verbeteren. Met deze 3 vragen gaat je prompt naar meister-niveau.

Ik wil een AI-tutorial voor mijn organisatie

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Pro Tip:
Schrijf een prompt niet direct in Chat
Voor je het weet druk je halverwege je klus per ongeluk op enter. Dan begint Chat te ratelen. De verleiding is dan heel groot om door te gaan met middelmatige output. Dus, doe jezelf een plezier en schrijf de prompt in een tekstverwerker als Word. Loop op het eind nog even na. Als je alle info hebt, voer het aan Chat.  

* Handig: Bewaar je ’trainings-prompt’, zodat je deze later weer kunt gebruiken. Zo bespaar je veel tijd. Uiteindelijk ontwikkel je dan een set aan goede prompts, voor verschillende strategieën.

🔸 PRODUCEER

Oké, je hebt Chat helemaal ingeregeld. Door jouw input snapt de AI precies in welke wereld hij zit en wat jij wilt. Nu gebruik je de machine om effectief content te maken.

Prompt
Eigenlijk heb je 80% van het werk al gedaan. Geef nu een duidelijke en specifieke opdracht: de prompt. Wat wil je dat er gaat gebeuren? – Start de productie van het verhaal! Of toch: Geef me eerst een opzet van het artikel. Zorg dat je prompt echt een opdracht is. Dat doe je door je zin met een werkwoord te beginnen.

🔸 PERFECTIONEER

Hier verfijn je het resultaat. Dit is de fase van de eindredactie. Vroegâh was je 80 procent van je tijd aan het schrijven. Die laatste 20% was dan eindredactie. Nu is dat omgekeerd. Het schrijven kost amper tijd. De meeste energie zit in: de briefing en het perfectioneren van de output.

1. Concepten
Chat heeft zijn werk gedaan. En misschien ben je al direct tevreden. Maar toch… je hebt nog lang niet alle mogelijkheden benut. Dus, doe jezelf niet tekort: vraag Chat meteen om verschillende ideeën op basis van je eerste prompt. Zo krijg je meer opties en kies je de beste.

2. Laagjes
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat het resultaat van Chat meteen perfect was. Dus moet je bijschaven. Je voegt een laagje toe. Zo kun je het gekozen concept verder ontwikkelen. Eigenlijk geef je Chat feedback. Dat doe je zo:  ‘Alinea twee vind ik niet lekker opgeschreven. Herschrijf de alinea, maak deze actief en voeg een voorbeeld toe. Geef me 5 varianten. Maximaal 50 woorden.’

Pro Tip:
Vraag om de oplossing
Als je zelf vastloopt: stel dan open vragen aan de Ai. Dit stimuleert het creatieve proces en helpt het model met extra invalshoeken. Voorbeeld: ‘Vind je dat alinea twee goed past of heb je betere oplossingen?’ ‘Hoe zou de tekst nog beter aansluiten op de behoefte van de doelgroep?’

Belangrijk:
No short cuts!
Ga in deze fase niet zelf zitten tikken. Onder het mom van: ‘Ik weet precies wat ik wil en dit is sneller’. Het is heel verleidelijk, ik weet het. Maar laat de AI het werk doen. Waarom? Omdat je alleen zo echt leert hoe je het model moet aansturen. Doe je dat niet: dan blijf je altijd in de beginners-modus hangen. Eindresultaat: middelmatige content. 

3. Evaluatie
Je bent tevreden met de output. Zet nu Chat in een andere rol. De rol van ‘Eindredacteur en corrector’. Laat de AI inactieve zinnen opsporen, inconsistenties markeren, grammaticale fouten herstellen of ontbrekende informatie signaleren. Vraag aan het eind een evaluatie van de leesbaarheid.

Maar ook: Vraag Chat om een betrouwbaarheidsanalyse. Volgens een sterrensysteem. 0-sterren is onbetrouwbaar, 5-sterren zeer betrouwbaar. Het helpt je sneller en beter aan factchecken te doen.

Zo, nu weet je het magische recept van ChatGPT: Personaliseer, Produceer en Perfectioneer. Doe er je voordeel mee. 

Wil je meer weten over slimme communicatie en onze AI-cursus voor communicatieprofessionals?
We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil een AI tutorial voor mijn organisatie