‘Succesvolle thought leaders schreeuwen niet van de daken, maar zijn wel open en transparant over hun strategie. Ze betrekken stakeholders bij hun visie, laten zich niet afschrikken door kritiek en geloven in hun eigen visie. Zo word je kennisleider.’
Dit stelt Mignon van Halderen, lector Thought Leadership aan Fontys Hogeschool Economie en Communicatie in Eindhoven. ‘Veel organisaties willen wel, maar slechts een klein aantal maakt het verschil. Een simpele visie hebben is niet genoeg. Aan je visie moet een vernieuwende zienswijze ten grondslag liggen. Vervolgens moet je die visie in de praktijk brengen. En daar begint thought leadership pas echt.’
Durf te vernieuwen
‘Vanuit de samenleving is er steeds meer besef dat we met belangrijke economische en maatschappelijke vraagstukken aan de slag moeten’, stelt van Halderen. Denk aan thema’s als inclusiviteit, gezondheidszorg & preventie, ouderenzorg, de energietransitie of ethische kwesties rondom digitale transformatie.
Meer weten? Bekijk dan de ultieme gids over thought leadership. Met experts, tips & cases
Pak je progressieve rol
Thought leaders vervullen daarbij een progressieve rol, zegt van Halderen. Voorbeelden van vooruitstrevende bedrijven zijn volgens van Halderen Unilever en Renewi. ‘De vernieuwende kijk van Renewi is dat afval in feite niet bestaat. Deze zienswijze leidde tot een transformatie van de organisatie. Inmiddels wordt van de veertien miljoen ton afval die ze verwerken negentig procent gerecycled of gebruikt voor energiewinning.’
Aanpak werkt ook bij kleine bedrijven
Maar ook non-profit organisaties of kleinere bedrijven hebben die vernieuwingsdrang volgens Van Halderen. Bijvoorbeeld ziekenhuis Bernhoven in Brabant. ‘Voor veel ziekenhuizen is het verdienmodel zoveel mogelijk behandelingen uit te voeren. Bernhoven doet dat niet en vraagt zich steeds af: ‘moeten we deze operatie echt doen?’ Zo dragen ze bij aan een belangrijk vraagstuk: meer patiëntcentrale en betaalbare zorg in Nederland.’
Zorg voor balans tussen ambitie en realiteit
Thought leaders bouwen aan een nieuwe realiteit, maar wel een die zij zélf voor ogen hebben. Dat maakt het ook meteen lastig, stelt van Halderen. ‘Ze kunnen hun tijdgeest soms ook te ver vooruit zijn, waarbij hun ambities niet overeenkomen met hun operationele realiteit of de realiteit van stakeholders.’ Dat gold bijvoorbeeld voor BP, zegt van Halderen, die een aantal oliebedrijven voor haar promotieonderzoek analyseerde.
‘BP was enorm vernieuwend in zijn denkbeelden door te willen investeren in duurzame energie.” Maar BP faalde. “Meerdere crises, waaronder het bekende Deepwater Horizon-incident, lieten zien dat ze hun vernieuwende visie niet konden waarmaken. Ze voerden hun visie niet echt door naar de praktijk.’
Vergeet de werkvloer niet
De belangrijke les uit de BP-case is dat je goed moeten kunnen ‘navigeren tussen je oude en nieuwe realiteit’, aldus van Halderen. Dat klinkt wat abstract, maar het betekent: verplaats je in je stakeholders en eigen medewerkers. ‘Neem ze mee. Vernieuwers zitten vaak al heel snel in de nieuwe realiteit en vergeten dat mensen op de werkvloer en stakeholders daar nog helemaal niet zijn. Dat zorgt voor schuring.’
‘Succesvolle thought leaders schreeuwen niet van de daken, maar zijn wel open en transparant over hun strategie. Ze betrekken stakeholders bij hun visie, laten zich niet afschrikken door kritiek en geloven in hun eigen visie.’
Stuur mij de ultieme gids: Alles wat je moet weten over thought leadership