Meer conversie? Zet in op organisch en paid

Veel bedrijven en organisaties zien bezoekers op hun website komen – en weer gaan. Zonder conversie. De oplossing? Zet in op organisch en paid. Die leveren je de meeste conversie op, blijkt uit onderzoek.

Niemand trekt bij het allereerste sitebezoek z’n bankpas of creditcard. Die blijft veilig opgeborgen in de portemonnee. Pas na 5 à 6 sitebezoeken gaat een bezoeker over tot conversie of aankoop (Wolfgang). Logisch. Eerst moet er vertrouwen zijn in het bedrijf of organisatie achter de website.

Fase 1: thought leadership om vertrouwen op te bouwen

Dat vertrouwen bouw je op met thought leadership. Daarmee laat je de wereld zien dat jij dé expert bent, de meeste kennis en ervaring hebt, de beste oplossingen biedt voor de problemen van je stakeholders.

Fase 2: conversie… maar hoe dan?

Na thought leadership zou conversie moeten volgen. En dat is vaak het probleem. Sitebezoekers komen – en gaan. Zonder conversie. Dat wil je niet. Richt je dus op de kanalen die het meeste conversie opleveren: organisch en paid. Met daaraan gekoppeld een conversie-optimalisatie voor je site én de customer journey.

Organisch en paid goed voor 67% van alle conversie

Organisch bezoek via Google en paid (SEA) leveren het leeuwendeel van alle conversie en omzet op: samen 67%. De verdeling van kanalen naar aandeel in conversie:

  • Paid (SEA) 34%
  • Organisch 33%
  • Direct 13%
  • E-mail   6%
  • Referral   4%
  • Social media   4%

Bron: Wolfgang KPI report

Conversie via social media is nog laag

Social mediakanalen blijven hangen op een bijdrage van 4% in de conversie. Ongelofelijk, maar waar.

Is social dan nergens goed voor? Integendeel. Social kan een belangrijke bijdrage leveren aan het opbouwen van je naamsbekendheid. Als onderdeel van je thought leadership-strategie. Want als mensen je kennen en vertrouwen, komen ze eerder naar je toe. En zijn ze sneller geneigd tot conversie. Bovendien is het aandeel van social in conversie de afgelopen jaren verdubbeld. Een kanaal om in de gaten te houden, dus.

Zet conversie-optimalisatie in

Conclusie: zet vooral in op organisch en paid voor meer conversie. Is dat het dan? Natuurlijk niet.

Absolute voorwaarde is conversie-optimalisatie. Want je moet de bezoekers op je site verleiden tot conversie. Ze moéten klikken. Ze moeten overgaan tot aankoop, zich inschrijven voor dat evenement, die nieuwsbrief, of die white paper downloaden.

Optimalisatie in 6 stappen

Conversie-optimalisatie bestaat uit de volgende stappen:

  1. Selectie kanalen & pagina’s

Analyseer met data welke kanalen – vooral organisch en paid – en pagina’s het belangrijkste zijn in de customer journey en voor de conversie. 

  1. Kwantitatief onderzoek

Onderzoek op die pagina’s wat je bezoekers doen, waar ze instappen, uitstappen, doorgaan, niet converteren, te snel weggaan, of juist lang blijven. 

  1. Gedragsanalyse

Analyseer met heatmaps hoever bezoekers scrollen, waar ze op clicken en waar juist niet, waar ze afhaken, waar ze zich wel of niet voor inschrijven. 

  1. Enquêtes

Vraag je bezoekers tijdens hun bezoek naar de reden van hun gedrag. Waarom ze niet verder lezen, waarom ze niet clicken, wat ze dwars zit bij hun bezoek, waarom ze de pagina verlaten, waarom ze niet overgaan tot conversie. 

  1. Hypothese

Ontwikkel hypotheses met aanpassingen waarvan je verwacht dat die tot meer conversie leiden. Let wel: inhoudelijke aanpassingen hebben 5 x meer effect dan visuele aanpassingen. 

  1. AB-testen

Je test de verschillende hypotheses via AB-testing. Je kiest de meest succesvolle.

Daarna blijf je de 6 stappen elk half jaar herhalen. Want met een eenmalige optimalisatie red je het niet. Blijven optimaliseren, dat is het geheim achter conversie.

 

Vraag een conversie-scan aan

Weten hoe jouw organisatie of bedrijf de conversie kan verbeteren? Vraag een conversie-scan aan.

Conversie-scan

Vraag een conversie-scan aan om inzicht te krijgen in hoe je organisatie of bedrijf de conversie kan verbeteren.
Naam
We gebruiken uw mail-adres alleen om te kunnen reageren op uw aanvraag.