Interactieve infographic maken? Voordelen en voorbeelden

Een interactieve infographic is een verrijking voor ieder online content platform. Zo maak je complexe informatie begrijpelijk en inzichtelijk. Geen wonder dus dat deze tools enorm winnen aan populariteit.

 

6 redenen voor een interactieve infographic

Met een interactieve infographic voeg je inhoud, interactie en dynamiek toe aan je communicatiestrategie en online content platform. Dit verhoogt de verblijfsduur op je site en het genereert een schat aan gebruikersdata.

Een interactieve infographic biedt:

  1. interactieve en dynamische content
  2. doseerbare informatie voor iedere doelgroep
  3. een schat aan gebruikersdata
  4. ideale content voor social media
  5. snel inzicht en advies voor de gebruiker
  6. content die duurzaam te verrijken is
 
 

Definitie interactieve infographic

Een interactieve infographic is een combinatie van online storytelling marketing en data visualisatie. De kracht zit in de eenvoud. Een interactieve infographic maakt cijfers, feiten, begrippen, periodes of processen begrijpelijk en behapbaar door ze eenvoudig te verbeelden. Het middel combineert vaak bewegend beeld, tekst, een voice-over of geluidseffecten met geanimeerde onderdelen zoals grafieken en illustraties. Een ander kenmerk is dat de gebruiker van een interactieve infographic aan de knoppen zit. Hij kan bijvoorbeeld scrollen of inzoomen en heeft zo zelf de volledige regie over hoe snel of langzaam hij informatie tot zich neemt.

 

Infographics toen en nu

Vroeger was dit technisch onmogelijk. De oude, statische en platte infographics die iedereen kent uit de krant hadden immers niets interactiefs of bewegends. Ze waren simpelweg bedoeld om iets moeilijks makkelijk uit te leggen. Bijvoorbeeld: het kiessysteem in de Verenigde Staten helder in één oogopslag uit de doeken te doen. Of alle gevolgen van een natuurramp laten zien.

 

Vormen van infographics

Internet leidde tot nieuwe vormen van infographics die dicht tegen elkaar aanschuren. Bewegende en dynamische, geanimeerd of op basis van foto’s en videobeelden, of eenvoudigweg een loop (GIF) die door de kracht van herhaling je boodschap uitdraagt. Sommige infographicvormen lijken sterk op elkaar, maar zijn toch net even anders.

 
 

Zelf een interactieve infographic maken

Een interactieve infographic maken is een uitdaging, maar met de juiste aanvliegroute en een goed stappenplan kom je een heel eind. De crux zit in het voorwerk. Hoe beter en gedetailleerder het inhoudsplan, hoe beter de content creatie en het eindresultaat.

  • Bepalen van je doel (wat wil je bereiken met de interactieve infographic: traffic, leads, engagement, etc.)
  • Data ophalen (waar heeft de doelgroep behoefte aan?)
  • Bepalen wat je precies wilt laten zien (de impact van een gebeurtenis, de belangrijkste punten uit een jaarverslag, uitleg van een lastig onderwerp)
  • Bepalen welke informatie je gaat visualiseren (feiten, cijfers, quotes, personen)
  • Bepalen hoe je dat gaat doen (met getekende illustraties die worden geanimeerd, foto’s, lopende tekst, geluidsfragmenten, etc.)
  • Bepalen op welk platform je de interactieve infographic gaat hosten (site, powerpoint presentatie)
  • Vastleggen van alle feiten en elementen in een centraal document
  • Illustrator inschakelen voor het schetsen van de te animeren onderdelen
  • Animator inschakelen voor het interactief maken van de onderdelen
  • Testen van de interactieve infographic
 

Meer weten?

Wil je meer weten over een infographic?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@contenture.nl