Online storytelling marketing brengt je boodschap tot leven

Jouw verhaal op een aansprekende manier overbrengen? Dat kan met online storytelling marketing. Dan gebruik je tekst, video en audio om je boodschap persoonlijk en herkenbaar te maken.

 

Wat is storytelling?

Storytelling is verhalen vertellen die een sfeer scheppen rond je merk. Klanten willen geen beloftes. Ze willen overtuigd worden door mooie, relevante en geloofwaardige verhalen die aansluiten bij hun belevingswereld. Die aandacht moet je verdienen en daarvoor is storytelling uitermate geschikt. Het verhaal moet een goed gevoel geven dat je doelgroep voortaan associeert met jou als afzender.

 
 

Online storytelling marketing

Met online storytelling marketing vertel je dat verhaal online met alle moderne dynamische toepassingen. Door gebruik te maken van video, tekst, audio en interactieve infographics breng je jouw verhaal echt tot leven. Contenture is specialist in deze vorm van moderne storytelling.

 

Starten met storytelling

Online storytelling marketing vergt tijd, creativiteit en inspanning. Het draait allemaal om onderscheidend vermogen en het bedienen van je klant, of het nu B2B is of B2C. Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Wat maakt je bedrijf onderscheidend van concurrenten?
  2. Is er iets interessants te noemen over de oprichter of oprichting van je bedrijf?
  3. Wie of wat is de inspiratiebron voor je onderneming?
  4. Welke ‘aha-momenten’ heeft je bedrijf gekend?
  5. Hoe is je bedrijf geëvolueerd?
  6. Welke element aan je bedrijf zouden anderen als ‘cool’ bestempelen?
 

Vliegende start

Door deze vragen te beantwoorden en te kijken naar je bestaande missie en visie maak je een start. Consumenten omarmen merken met een goed verhaal. Creativiteit, passie en probleemoplossend vermogen scoren altijd goed. Kijk bijvoorbeeld naar start-ups die succesvol geld inzamelen via crowdfunding campagnes. Zij hebben stuk voor stuk een goed verhaal.

 

3 tips bij storytelling

  1. Je vertelt de waarheid en niets dan de waarheid
  2. Het verhaal moet in overeenstemming zijn met de cultuur van je bedrijf
  3. Het verhaal moet consistent zijn en corresponderen met de (interne en externe) marketingstrategie.
 

Effecten storytelling

Effectieve storytelling zorgt voor:

  1. Ordening en eenduidigheid in een verhaal
  2. Identificatie bij de doelgroep
  3. Verbinding tussen mensen (intern & extern)
  4. Duiding en betekenis aan bedrijf & mensen
  5. Koppeling van emotie aan het merk (loyaliteit)
 

De ultieme vorm van storytelling

Online storytelling marketing kan via vele middelen en kanalen. Van animatie tot timeline, van online contentplatform tot Instagram-account. Maar dé manier om complexe informatie laagdrempelig toegankelijk te maken én een verhaal sprankelend voor het voetlicht te brengen, is de tool die Contenture bijvoorbeeld maakt voor Van Lanschot Bankiers.

 

Visueel en inhoudelijk

Hierin ga je mee op een visuele reis. Naast tekst, video en beeld bestaat de content uit: dynamische grafieken, interactieve kaarten en downloads (zoals verdiepende whitepapers op een specifiek thema). Verder bevat de tool een volledige integratie van social media, contactbuttons en kan het geheel worden opgeleverd in de huisstijl van je merk.

 

Hoger effectief bereik

Door met deze tool inhoud en vorm anders met elkaar te vervlechten, sluit het perfect aan op het huidige consumptiegedrag. En daarmee wordt het effectieve bereik van de boodschap verhoogd. Het basisprincipe is: doseer de hoeveelheid content en plaats het in een uitermate visuele omgeving. Zo verleid je de doelgroep telkens dieper de inhoud in. En uiteindelijk deel je dan veel meer informatie.

 

Doelgroepgedrag uitlezen

De tool is zo ontwikkeld – altijd vanuit de thuisbasis van een online contentplatform – dat data wordt uitgelezen op basis van het gedrag van de doelgroep en het gebruik van de content. Op die manier kunnen we nauwkeurig meten welke content aanslaat. Vervolgens gaan we die verfijnen per doelgroep.

 

Succescase Van Lanschot Bankiers

Van Lanschot zette deze tool twee keer in vanuit de online marketing strategie. De tool was zo succesvol dat de gestelde conversiedoelen in de helft van de beoogde tijd werden gerealiseerd.

 

Meer weten?

Wil je meer weten over online marketing?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@contenture.nl