Online magazine: voorbeelden, voordelen en tips

Met een online magazine maak je content niet alleen interactief en dynamisch. Je maakt ook direct en in realtime contact met je doelgroep én het levert je een schat aan waardevolle data op.

Maximale kennisoverdracht

Een online magazine maakt content interactief en dynamisch via video’s, een interactieve infographic, timelines en games. Uit onderzoek blijkt dat de combinatie van beeld, tekst, film en geluid zorgt voor maximale kennisoverdracht vanuit je online content platform. Ieder onderdeel van een online magazine kan afzonderlijk worden verspreid via je site of social media accounts. Zo kun je nieuwe doelgroepen aanboren.

Voordelen online magazine

  1. Direct en realtime communiceren
  2. Schat aan data over doelgroep
  3. Meteen anticiperen
  4. Continu aanwezig
  5. Snelle updates
  6. Kans op nieuwe leads
  7. Interactief en dynamisch
  8. Maximale kennisoverdracht
  9. Simpel en afzonderlijk delen

Online magazine voorbeelden

Contenture ontwikkelt en produceert online magazines voor opdrachtgevers als Stichting Batterijen (Stibat), RTL Nederland, ERIKS en de Rijksoverheid.

7 tips & tricks

Een online magazine is een uitstekend middel om te communiceren met medewerkers, klanten en stakeholders. Voorwaarde is wel dat je het goed doet. Deze 7 tips kunnen je helpen om een effectief online magazine te maken.

1. Zorg voor eenvoudige navigatie

Mobiele lezers houden van gemak. Als de navigatie niet duidelijk is, haken ze af. Zorg ervoor dat intuïtief duidelijk is hoe de lezer van A naar B komt.

2. Houd teksten kort

Mensen houden er niet van om teksten digitaal te lezen. Zorg voor niet te lange lappen tekst. Knip een artikel op in stukjes en werk met tussenkopjes.

3. Verrijk de content

Als aanvulling op de voorgaande tip: een online magazine biedt eindeloze mogelijkheden om beeldend te communiceren. Giet content in infographics, slideshows, video’s, audio en animaties.

4. Produceer pareltjes

Opvallen in hele ladingen informatie, dat doe je met aantrekkelijk beeld en pareltjes van verhalen. Het is de enige manier om telkens aandacht te krijgen én vast te houden.

5. Stel een bladformule op

Om de aandacht van de lezer definitief te winnen, is een goede bladformule goud waard en simpelweg onontbeerlijk. Hij zorgt voor herkenning en binding met lezers en biedt houvast.

6. Beweeg het bladritme

Deze tip ligt in het verlengde van de bladformule. Zorg voor een aantrekkelijk bladritme door kort en lang af te wisselen, maar varieer ook met tekst, beeld, geluid en video.

7. Gebruik content marketing

Om je online magazine attractief te maken zet je storytelling en content marketing in. In essentie laat je het verhaal dat je wilt vertellen voor je werken. Dat doe je door de boodschap aantrekkelijk te vertellen, te presenteren en te delen met de hele wereld.