AI in Google = minder clicks op je site > zo bereik je toch je doelgroep

Google gaat de manier waarop we zoeken flink veranderen. Met Search Generative Experience (SGE) krijg je direct een antwoord op je zoekvraag. Wat betekent dit voor jouw website? En hoe zorg je ervoor dat je als organisatie zichtbaar blijft in Google?

Search Generative Experience in het kort

  • SGE is Google’s nieuwe AI-gedreven zoekfunctie die direct antwoorden geeft.
  • In de VS vinden al experimenten met deze nieuwe vorm van zoeken plaats.
  • Dit leidt waarschijnlijk tot minder klikken naar websites.
  • Om relevant te blijven, moeten bedrijven:
    1. Meerdere kanalen inzetten om relevante informatie te delen
    2. Een goed werkende, snelle website behouden
    3. Content maken die vragen van de doelgroep beantwoordt
    4. Gestructureerde data en samenvattingen toevoegen aan webpagina’s

Wat is Search Generative Experience?

SGE is de nieuwe manier van Google om direct antwoorden te geven op zoekvragen. In plaats van een lijst met links zie je straks bovenaan de zoekresultaten een overzicht met de belangrijkste informatie.

SGE werkt in een paar stappen:

  1. De AI probeert te begrijpen wat je zoekt.
  2. Het systeem zoekt naar informatie op het internet.
  3. De AI maakt een kort, maar duidelijk antwoord.
  4. Je ziet bij het antwoord waar de informatie vandaan komt.
  5. Je kunt vervolgvragen stellen, net als in een gesprek.

Verschil tussen SGE-antwoord en featured snippet

Een SGE-antwoord lijkt op een ‘featured snippet’ die Google ook wel eens als antwoord boven de zoekresultaten toont. Het grote verschil is dat een featured snippet een letterlijke tekst is die afkomstig is van een website. Een SGE-antwoord is door een AI geformuleerd.

Deze nieuwe manier van antwoorden is handig voor de gebruiker, maar wat betekent dit voor jouw website?

Wanneer is Search Generative Experience beschikbaar?

Google test SGE momenteel in de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft aangegeven dat SGE wereldwijd uitgerold gaat worden. Een specifieke datum voor Europa is nog niet genoemd. Vermoedelijk heeft dat te maken met de Europese regelgeving rondom de verwerking van data waardoor Google meer tijd nodig heeft om aan de regels te voldoen.

Wat verandert er voor de zoekresultaten?

  1. SGE zorgt voor een aantal grote veranderingen in hoe we zoekresultaten zien en gebruiken: de bekende lijst met blauwe links wordt minder belangrijk, omdat mensen vaker genoeg hebben aan het directe antwoord van SGE. Dit betekent dat mensen minder vaak zullen doorklikken naar websites.
  2. Betrouwbare websites hebben wel een voordeel: zij worden vaker genoemd in de SGE-antwoorden.
  3. Ook worden lange, specifieke zoektermen belangrijker. Mensen gaan waarschijnlijk anders zoeken, omdat ze weten dat ze direct antwoord krijgen op hun vragen. Zoekvragen zullen vaker als vraag worden geformuleerd, zeker wanneer spraakgestuurd zoeken populairder gaat worden.

Wat betekent dit voor het klikgedrag?

De komst van SGE heeft grote gevolgen voor hoe mensen op zoekresultaten klikken:

  • De links naar websites komen onder het antwoord te staan, waardoor er minder geklikt zal worden.
  • Mensen die alleen informatie zoeken, klikken minder vaak door. Zij zullen tevreden zijn met het SGE-antwoord.
  • Er is meer concurrentie om de overgebleven kliks binnen te halen.
  • Het is belangrijk om op jouw website te werken met featured snippets en gestructureerde data. Google zal deze informatie waarschijnlijk gebruiken om een antwoord te formuleren.
  • De CTR (Click-Through Rate) doet er binnenkort misschien minder toe als metric. In plaats daarvan is het relevanter als een SGE-antwoord een link naar jouw website bevat.

Hoe kun je je voorbereiden als organisatie?

Je kunt SGE niet tegenhouden. Maar je kunt je wel voorbereiden:

1. Zet meer kanalen in

Het is verstandig om je aanwezigheid over meerdere kanalen te spreiden. Zo ben je minder afhankelijk van Google. Hier zijn enkele opties:

  • Versterk je aanwezigheid op social media.
  • Bouw een e-maillijst op en ga nieuwsbrieven versturen.
  • Maak video’s voor YouTube of TikTok.
  • Begin een podcast.
  • Zet ook in op PR, voor je reputatie en positionering.

2. Zorg voor een goed werkende website

Google kijkt straks nog meer naar de technische kant van je website. Slecht werkende websites worden niet gebruikt als bron voor de SGE-antwoorden. Een snelle, gebruiksvriendelijke site is belangrijker dan ooit. Hier moet je op letten:

  • Zorg voor een gebruiksvriendelijk ontwerp dat ook geschikt is voor mobiel gebruik.
  • Let op de technische werking van de website, zorg dat alle elementen snel laden en de site geen dode linkjes bevat.

3. Geef antwoord op de vragen van je doelgroep

Om relevant te blijven in het SGE-tijdperk, is het belangrijk om je content af te stemmen op wat je doelgroep wil weten. Doe grondig onderzoek naar de informatiebehoefte van de doelgroep. Kijk daarvoor niet alleen naar de zoekwoorden die de doelgroep gebruikt, maar vooral naar de intentie achter de zoekvraag van de doelgroep. Die vind je pas wanneer je een grondige analyse maakt van de antwoorden die Google bovenaan de zoekresultaten zet.

Maak FAQ’s

Maak uitgebreide FAQ-pagina’s die direct antwoord geven op veelgestelde vragen.

Schrijf artikelen die onderwerpen volledig behandelen en alle vragen behandelen die de doelgroep over dat onderwerp heeft. Gebruik duidelijke koppen die de vragen bevatten die je beantwoordt. Vergeet ook niet te optimaliseren voor voice search door natuurlijke taal te gebruiken.

4. Voeg samenvattingen toe aan je pagina’s

Maak het Google makkelijk om je informatie te gebruiken in SGE-antwoorden. Hier zijn enkele tips:

  • Gebruik gestructureerde data.
  • Begin artikelen met een korte samenvatting.
  • Gebruik opsommingstekens en lijstjes.
  • Zet informatie in overzichtelijke tabellen.
  • Gebruik meta descriptions.

 Let hier op:

Daarnaast zijn er nog een paar dingen waar je op kunt letten:

  • Laat zien dat je expert bent in je vakgebied door een antwoord te geven op de vragen van de doelgroep.
  • Optimaliseer voor featured snippets door kort en bondig te schrijven.
  • Gebruik plaatjes, infographics en video’s in je content als die relevante informatie kunnen toevoegen aan de boodschap.
  • Blijf werken aan goede backlinks.

Klaar voor SGE: zet meer kanalen in, maak een goed werkende site en relevante content

SGE gaat veel veranderen in hoe we zoeken. Zorg dat je niet alleen afhankelijk bent van Google, maak een goed werkende website, geef antwoord op de vragen van je doelgroep en maak het Google makkelijk om je informatie te gebruiken. Zo blijf je ook met SGE maximaal vindbaar.

Meer lezen over AI? We schreven eerder over het formuleren van de beste prompt, hoe je AI in jouw organisatie een plek kunt geven en hebben zelfs een AI-cursus voor communicatieprofessionals ontwikkeld.

Wil je weten hoe je AI kunt effectief kunt inzetten voor de communicatie van jouw organisatie? Om analyses te doen, een contentstrategie te ontwikkelen of om thought leadership te bereiken?  

✅ We helpen je graag 👉 tjalling.van.dijk@contenture.nl  👈  Of vul dit in ↓.

Ik wil contact. Kunnen we even iets plannen?