SER haalt met smart content buitenwereld naar binnen

De Sociaal-Economische Raad is de belangrijkste adviseur van de regering en het parlement over het sociaal-economisch beleid. Om beter te laten zien wat haar maatschappelijke belang is, wilde de SER meer doelgroepen informeren. Maar het had moeite deze te bereiken. Contenture ontwikkelde hiervoor een data-gedreven communicatieadvies en voert deze uit in samenwerking met het team van de SER.

De case in het kort:
  • De SER krijgt communicatieadvies met inzichten uit data-analyse 
  • Hiermee wordt slimme content gemaakt die aansluit op de informatiebehoefte van de doelgroep
  • SERmagazine kreeg een nieuwe redactionele formule en creatief concept
  • Via workshops wordt de kennis overgedragen aan het SER-team
Wat doet de SER?

De SER is de belangrijkste adviseur van de regering en het parlement over het sociaal-economisch beleid. In de raad werken ondernemers, werknemers en onafhankelijke deskundigen (kroonleden) samen om overeenstemming te bereiken over sociaal-economische onderwerpen. 

Van zender-gedreven naar ontvanger-gericht

De SER is autoriteit op sociaal-economische thema’s maar te weinig mensen weten dat. Met een ontvanger-gerichte aanpak en deze doelen wordt die positie bekender gemaakt in de samenleving:

  • Vergroten van de zichtbaarheid van de SER
  • Geven van inzicht in activiteiten van de SER
  • Inspireren en betrekken van doelgroepen

Dankzij uitgebreid data-onderzoek naar de informatiebehoefte van doelgroepen en concurrerende websites kreeg de SER een fact-based advies met plan van aanpak. Daarnaast worden vertegenwoordigers uit de doelgroepen betrokken via een klankbordgroep.

Thema’s als Gezond en veilig werken, Duurzame inzetbaarheid en Vrouwen aan de top worden effectief onder de aandacht gebracht door artikelen v inhoudelijk aan te laten sluiten op het zoekgedrag van de lezer.

Het contentplatform bestaat uit de SER website, het multimediale SERmagazine en social media kanalen. Op basis van de inzichten uit data-analyse en de communicatiedoelen van SER werden een nieuw creatief concept en een redactionele formule bedacht voor SERmagazine. Contenture coördineert de productie van het on- en offline magazine, produceert inhoudelijke longreads voor de website en draagt kennis over aan het SER-team in workshops. 

SER haalt met smart content de buitenwereld naar binnen

Met smart content gebruikt de SER data om te zien wat de informatiebehoefte is van de doelgroep. Waar zijn ze naar op zoek, wat willen ze weten en welke onderwerpen vinden ze niet interessant? Dat inzicht helpt om het verhaal van de SER goed aan te laten sluiten op die informatiebehoefte. Daarmee wordt content gemaakt die voor de doelgroep relevant is en dat maakt de communicatiestrategie veel effectiever.

Resultaat: thought leadership

Door steeds op een betekenisvolle manier het SER-verhaal aan te laten sluiten op de behoefte van de doelgroep en dit via aantrekkelijke formats te verspreiden in relevante kanalen, groeit SER uit tot dé kennisleider in het sociaal-economisch domein. Het resultaat hiervan is meer maatschappelijke relevantie.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.