Social: goed voor grappen, geen serieuze impact

Veel organisaties geven een vermogen uit aan sociale media. Betaalde campagnes, dure filmpjes en zelfs ‘social redacties’ zijn onderdeel van de strategie. Maar wat levert dat op? Het antwoord: vrij weinig. Voor de meeste bedrijven is een uitgebreide social-strategie daarom ook zonde van de tijd, geld en inspanning.

Social is een kleine speler

Sociale media zijn verantwoordelijk voor 8% van websitebezoeken, minder dan het bezoek via e-mail of direct verkeer (Bron: Wolfgang Digital). Alarmerende cijfers, zeker als socials een groot onderdeel van jouw online strategie zijn.

Organisch verkeer heerst

De grote jongen? Verkeer via zoekmachines (en dus vooral Google). 65% van het verkeer op je website komt binnen via zoekmachines. En dat zorgt voor een mooie stap van de customer journey.

Cijfers social media 2020

De cijfers uit het rapport van Wolfgang Digital

We vertrouwen zoekmachines

Want 80% van alle oriëntaties voor een product of dienst begint met een zoekopdracht via zoekmachines. We vertrouwen op zoekmachines voor antwoord op al onze specifieke vragen. Het beste antwoord ‘wint het internet’ en zorgt voor een constante stroom aan bezoekers. Terwijl je voor verkeer via je socials constant moet blijven vernieuwen.

Succes met social, het kán wel

Toegegeven, voor sommige bedrijven zijn de social-kanalen onmisbaar. Bol.com, Albert Heijn, Netflix, ze krijgen de lastig te bereiken jongere doelgroepen te pakken met gevatte socialposts. Dit soort bedrijven hebben echter wel gemeen dat ze in de wereld van de FMCG’s zitten. Fast Moving Consumer Goods. Maar wat als je niet met voedsel, kleding of entertainment werkt, maar relevante, geloofwaardige content moet verzorgen voor topics als zorg, de energietransitie, duurzaamheid of digitalisering?

Kenniswebsites leunen nog meer op search

Dan is een sterke focus op organisch verkeer de slimste weg. Een onderzoek onder kennisintensieve partners van Contenture leert dat de bijdrage van hun socials aan het websitebezoek nog lager is dan gemiddeld: zo’n 2%. Het aandeel organisch verkeer? Oplopend tot wel 93%.

Search zorgt voor impact

Een beetje organisatie geeft aan manuren, inkoop en budget op jaarbasis al snel meer dan 100.000 euro uit. En voor bepaalde bedrijven is dat best gerechtvaardigd. Maar voor kennisintensieve ondernemingen richt het weinig uit. Echt impact maken? Ontwikkel dan een strategie met een focus op organisch verkeer.

Ik wil contact met een expert van Contenture