Met een goed journalistiek ingestoken verhaal de reputatie van een merk versterken. Dat is de essentie van sponsored content en brand journalism. Vooral voor merken in de b2b-markt is dit een interessante manier om autoriteit op te bouwen bij klanten. Maar er zijn ook risico’s. De vier valkuilen van sponsored content en brand journalism.
Wat is brand journalism?
Bij brand journalism of sponsored content maak en deel je als bedrijf of organisatie geloofwaardige en betrouwbare verhalen over een industrie, branche of maatschappelijk relevant thema. Gemaakt volgens journalistieke principes, bedoeld om discussies aan te jagen en geënt op het claimen van thought leadership binnen een specifiek domein.
Valkuilen voorkomen
Dat klinkt mooi en als je het goed doet, dan werkt het ook hartstikke goed. Alleen, nog te vaak zien wij het misgaan. Vandaar een overzicht van de vier grootste valkuilen en manieren waarop je die kunt voorkomen.
1. Wij van WC-eend…
Sponsored content is geen reclame. Als je als merk echte autoriteit wilt opbouwen, dan moet je met een relevant en geloofwaardig verhaal komen. Een verhaal waar je doelgroep echt iets aan heeft. Die verhalen kun je prachtig vertellen zonder jezelf op de borst te kloppen. En zo moet je dat ook doen. Zodra je in dat verhaal een te duidelijke link legt naar een product of dienst, gaan mensen afhaken. Hoe zorg je dan toch voor conversie? Door jezelf subtiel als afzender te profileren.
2. Geen vertrouwen in de specialist
De kern van werken met brand journalism is dat je als marketingafdeling de scherpe blik van een tekstschrijver met een journalistieke achtergrond leert vertrouwen. Bij marketing gaat het om het verkondigen van je eigen boodschap. Iemand met een journalistieke achtergrond kijkt heel anders naar je bedrijf: die ziet als buitenstaander wat jou als merk of bedrijf interessant maakt voor een brede doelgroep. En gebruikt dat als uitgangspunt voor echt aansprekende en deelbare content.
3. Obligate verhalen
Brand journalism en sponsored content maak je niet zomaar. Je wilt dat mensen iets doen met je verhaal. Dat ze het delen met anderen of dat ze geïnspireerd raken of actie ondernemen. Dat kan alleen als de content goed is, maar vooral doordat het verhaal echt meerwaarde biedt. Pas dus op met obligate verhalen. Kijk naar je verhaal vanuit de ogen van de klant en vraag je af: what’s in it for me?
4. Blijf bij de feiten
Bij reclame weet iedereen waar-ie aan toe is. Dit is de afspraak die we als als samenleving hebben gemaakt: als merk mag je jezelf mooier en leuker voordoen dan je bent. En als consumenten hebben wij de keuze dat te geloven. Hoe zit dat dan met brand journalism, waar journalistieke methoden worden gebruikt om de reputatie van een merk te versterken? Echte regels zijn er niet, maar als je geloofwaardig wilt blijven overkomen en echt geeft om je autoriteit, dan hou je feiten en meningen strikt gescheiden in je verhaal. Laat de feiten spreken en laat meningen over aan experts die je opvoert. Een kritisch tegengeluid laten doorklinken maakt jouw positie juist sterker.