Van print krimpt naar print wint

Print krimpt, maar er zijn genoeg redenen om papier niet definitief af te schrijven. Veel merken begrijpen dat. Zij geven magazines nog altijd een prominente plek in hun, steeds meer, digital en data gedreven mediamix. Print wint!

Print wint?

Volgens de Media & Entertainment Outlook van PwC ziet het er somber uit voor print. De groep consumenten die zo’n beetje alle media- en entertainment content consumeert op devices blijft maar groeien. Print wint? Hoezo dan?

Plaat blijft hangen

De online groei stopt niet. Misschien wel nooit. En vooral de publieksbladen hebben daar last van. Dalende oplages, teruglopende advertentie-inkomsten, krimpende abonneebestanden; het is een langspeelplaat die al jaren blijft hangen. Toch is enige nuance wel op zijn plaats. De klappen vallen vooral in de good old kiosk. Op de B2B– en B2C-markt zijn knisperende magazines nog altijd een geliefd middel om doelgroepen te bereiken, boeien, binden en activeren.

Een ongeluk zoeken

Begin dit jaar voorspelden content marketing experts al een hernieuwde belangstelling voor print. De reden daarvoor zochten ze in het enorme aantal uren per dag dat mensen tegenwoordig online bezig zijn met media: 8 uur and counting. Ook het gigantische aanbod van digitale content zou print in de kaart spelen. Die online overload zorgt ervoor dat consumenten verdwalen en zich een ongeluk zoeken naar wat ze willen zien en gebruiken, aldus het eerder gememoreerde onderzoek.

Content op maat

Ook het Magazine Innovation Center van de Universiteit van Mississippi signaleert nieuwe kansen voor papier in het digitale tijdperk. Zoals: “de sterke content-op-maat rol van print” en “het feit dat offline verdieping voor meer betrokkenheid van de doelgroep zorgt”. “Sterke merken moeten op meerdere kanalen leven om succesvol en conversatie-waardig te zijn”, schreef professor Samir Husni. “Web levert een hoge mate van interactiviteit en bruikbaarheid, mobile gaat over constante connectiviteit en print is waar de lezer content op maat krijgt.”

Meer betrokken

Husni: “Door online goed te monitoren welke onderwerpen het meest gedeeld, gelezen (en gekocht) worden, kunnen merken offline verdiepende verhalen brengen die aansluiten op de interesses van de consument. Zodat ze zich nog meer betrokken voelen bij je merk en erbij willen horen. Dit maakt blog en magazine — met social media als traffic- en conversatiekanalen — tot een sterk koppel in contentmarketing”

Toegevoegde waarde

Dat online en offline elkaar versterken is genoegzaam bekend. En dat print nog steeds toegevoegde waarde blijkt uit diverse onderzoeken die de afgelopen jaren naar de staat van papier zijn gedaan. Enkele conclusies:

  1. Relatiemagazines, met content van een duidelijke afzender, zijn niet irritant zolang de content inspirerend, informatief en entertaining is. Toegevoegde waarde bieden is key.
  2. Papier — of dat nou relatiemagazines, personeelsbladen, folders, boekjes of brochures zijn — voorzien in de grote van lezers om me-time te claimen. In print kunnen ze heerlijk verdwijnen.
  3. Lezers zoeken een coach of mentor die advies, richting, tips en oplossingen geeft. Een goed relatiemagazine vervult deze rol, zonder opdringerig te worden.
  4. Lezers willen dat hun aankoopbeslissingen worden vergemakkelijkt. Goed geschreven content in relatiemagazines doet dat. En dat leidt weer tot conversie. 62% van de lezers van een relatiemagazine of folder koopt daardoor een product.
  5. Lezers willen zich belangrijk voelen. Door een kijkje in de keuken te bieden in het relatiemagazine krijgt hij die impressie. Behind the scenes biedt een exclusiviteitsgevoel.
  6. Online consumenten zijn gewend geraakt aan gratis lezen. Sponsored magazines voorzien ook in die behoefte.

Dwingend op de deurmat

Mede door dit soort onderzoeksfeiten zien veel merken nog steeds de urgentie van print. Niets is immers zo dwingend als een medewerkersmagazine dat op de deurmat ploft. Of een relatiemagazine dat kan worden achtergelaten bij een klant. Bladen hebben stuk voor stuk verschillende doelen en worden gemaakt voor totaal uiteenlopende doelgroepen. Maar ze hebben ook enkele belangrijke intenties en overeenkomsten. Ze bieden toegevoegde waarde en ze willen betrokkenheid creëren. Daarnaast zijn ze natuurlijk gratis voor de lezer. En ze zijn krakend vers en ruiken lekker.

Meer weten over de rol van magazines in een middelenmix? Neem dan contact met ons op.

Bronnen: PwC, Inct, Graficus, Franknews, McKinsey, Gallup