Bij afdelingen communicatie kom je het af en toe tegen: organisaties die werken met persona’s. Voor iedere persona is dan specifieke content. Op basis van die persona’s beleven bezoekers dan een meer persoonlijke ervaring. Prachtig als theorie, maar in de praktijk blijken persona’s zich anders te gedragen en zijn ze niet geschikt in een communicatiestrategie.
Persona’s zijn clichés
Mensen zijn veel kleurrijker, diverser en wispelturiger dan de cliché van een persona. Dus passen ze soms in de ene persona, dan weer in de andere. En daar gaat het dus mis. Als een deel van jouw doelgroep zich niet thuis voelt in het keurslijf van de persona, sla je de plank volledig mis.
Mensen kunnen dezelfde demographics hebben en dag en nacht verschillen van elkaar
Maak content op interesseniveau
Wij geloven daarom dat het effectiever is om smart content te maken op basis van informatiebehoefte. Zet data in om content te genereren die louter is gebaseerd op dezelfde interesse. Mensen kunnen volstrekt andere persona’s hebben, maar wel dezelfde interesse voor een onderwerp. Die doelgroep overstijgt het hokjes-niveau van een persona.
Content kent verdiepingslagen
Ja, er is vaak veel kennisverschil binnen doelgroepen met dezelfde interesse. Dat los je echter niet op met persona’s, maar door smart content in verdiepingslagen aan te bieden. We bedoelen daarmee dat de content voor iedereen toegankelijk is. Ongeacht het kennisniveau. Dat betekent dat je makkelijk kunt instappen en steeds dieper – in lagen – de materie in kunt.
Wil je weten welke informatiebehoefte jouw doelgroep echt heeft?