Zo helpt ‘accountability’ je afdeling communicatie

Hoe bewijs je dat je effectief communiceert? Vaak is dat de olifant in de kamer. Want voor je het weet heb je het over accountability. Maar dat is nu precies wat je gaat helpen. Tenminste, als jij met communicatie je strategische doelen wilt bereiken.

Wat is accountability in communicatie?

Met accountability in communicatie kun je feitelijk aantonen wat een communicatieactiviteit oplevert. De resultaten moeten dan ook meetbaar zijn. Accountability wordt vaak gezien als rekenschap afleggen. Dat is het niet! 

Inzicht krijgen zodat je kunt verbeteren

Accountability in communicatie doe je omdat je waarde hecht aan je 5 rollen, je taken, je team en je resultaten. Dus niet om af te rekenen. Maar juist om te kijken waar je kunt verbeteren. Om inzicht te krijgen. 

Welke inzichten krijg je dan?

Met accountability krijg je namelijk inzicht in hoe je de tijd, mensen, middelen en budgetten besteedt. Je krijgt inzichten in wat je doet, maar ook hoe je dat doet. Je ziet precies waar de energie van het team naartoe gaat. Zo krijg je knoppen waaraan je kunt draaien om te verbeteren. 

Waarom is accountability in communicatie belangrijk voor jou?

Effectieve communicatie helpt een organisatie met het bereiken van haar (strategische) doelen. Om dit te bewijzen, zijn cijfers nodig. Data. Communicatie heeft het lang gered zonder die data. En juist daarop werd de afdeling keer op keer afgerekend. 

Ik wil een effectiviteitsscan van onze communicatie

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zonder bewijs ben je snel het haasje

Bij bezuinigingen was communicatie vaak als eerste aan de beurt. Dat kwam juist omdat ze – in tegenstelling tot andere stafonderdelen – hun waarde niet konden bewijzen met harde cijfers. Met data kun je dat wel. Die bewijsvoering maakt de afdeling communicatie ook sterker in een gesprek. Het gaat niet meer om het buikgevoel, maar bewijzen.

Er zijn twee soorten accountability in communicatie

Accountability in communicatie levert je verschillende inzichten (data) om effectief te kunnen beslissen én te bewijzen. 

1. Decisional accountability → je gebruikt data vooraf om je beslissingen te onderbouwen.

2. Performative accountability → je gebruikt data achteraf om te zien wat je werk oplevert. 

Hoe begin je aan accountability in communicatie?

Dit vinden veel managers in communicatie vaak moeilijk. Waar begin je? Hoe pak je dit aan? Je moet het simpel benaderen. Je wilt verbeteren, dan heb je knoppen nodig waaraan je kunt draaien. Uiteindelijk kom je zo tot het maken van Smart Content. Je begint met de volgende basisvragen:

  1. Waar is de afdeling verantwoordelijk voor? 
  2. Wie is verantwoordelijk voor welk resultaat?
  3. Welke KPI’s & targets zijn er?  
  4. Met welke kanalen en middelen bereik ik mijn stakeholders?
  5. Welke acties dragen bij aan het resultaat?
  6. Welke kennis draagt bij aan het resultaat?

Zo ga je doelen objectief vaststellen

Als je iedere vraag grondig uitwerkt, baken je als eerste de doelen en taken met je team af. Daarnaast krijg je ook focus op wie wat gaat doen. Door vervolgens heldere en haalbare KPI’s aan je taken te hangen, kun je werkzaamheden meetbaar maken. Alleen zo ga je objectief vaststellen hoe je kunt verbeteren. 

Accountability in de praktijk

Als je start met accountability, ga je achterhalen hoe effectief je communicatie is. Dan wil je niet alleen weten welke KPI’s er zijn, maar ook welke targets. En hoe scoor je dan daarop? Om dit kunnen doen, kijk je naar de data. Er zijn verschillende soorten data die je dan kunt raadplegen.

Hoe komt je aan die data?

Alle data die je nodig hebt, zijn er al. Daar hoef je echt niet aan te twijfelen. Zo zijn er data over je content, je middelen en je kanalen. Maar ook over je doelgroepen. En zelfs over je concurrenten. En vaak zijn er zelfs data over je team. De uitdaging is: hoe haal je de juiste informatie uit die data?

Dit zorgt voor datagedreven communicatie

Om goed van start te gaan, heb je in het begin misschien wat hulp nodig van een partner. Zoals bij de analyse: ‘welke data vertellen iets over onze specifieke doelgroep?’ En: ‘met welke middelen en kanalen bereiken we die doelgroep?’ Na die analyses heb je de juiste inzichten en kun je zelf aan de slag met datagedreven communicatie. 

-> CASES uit de praktijk

1. DE CASE ---> RIVM
2. DE CASE ---> SER
3. DE CASE ---> MOVEMOVE
4. DE CASE ---> DELA

Accountability is onmisbaar in de managementcyclus

Door de prestaties te meten en te duiden zorg je voor steeds betere besluiten en resultaten. Want alleen door meten kun je zinvol bijsturen en verbeteren. Als onderdeel van de aloude managementcyclus:

 1) plannen → 2) uitvoeren → 3) meten & evalueren → 4) bijsturen → ↩️

En zo haal je maximaal rendement uit je budget

Nu je weet wat werkt, kun je de beschikbare middelen beter inzetten. Door vooraf te weten wat je moet doen, maak je slimmere keuzes. Dit voorkomt niet alleen verspilling van tijd en geld. Het zorgt dat je echt impact hebt met communicatie.

Advies nodig bij accountability in communicatie?
✅ We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil contact. Kunnen we even iets plannen?