Zo zorgt communicatie voor conversie

Communicatie heeft altijd een doel. En als je impact wilt, is conversie dé manier om te meten hoe effectief je bent. Maar hoe pak je dat nu goed aan? En waar begin je? Zo werkt conversie in communicatie. 

Wat is conversie in communicatie?

Elke keer dat iemand uit je doelgroep een gewenste actie onderneemt, spreek je van conversie. Of dat nu het aanmelden voor een nieuwsbrief is, het downloaden van een whitepaper of het inschrijven op een event. 

Er zijn twee soorten conversie in communicatie:

  1. Harde conversie
    Dit is het einddoel van je activatie –> iemand uit de doelgroep wordt bijvoorbeeld klant.  
  2. Zachte conversie
    Dit zijn de tussenstappen die je nodig hebt om bij je einddoel te komen –> iemand uit je doelgroep ziet je post op LinkedIn, leest het artikel of downloadt de whitepaper.

Er zijn heel veel factoren die beïnvloeden of iemand converteert, maar communicatie is daarbij veruit de belangrijkste. 

Succesvolle organisaties communiceren effectief

Ga maar na: de meest succesvolle bedrijven zijn de organisatie die weten hoe ze effectief moeten communiceren. Of het nu gaat om communicatie met klanten, werknemers of investeerders, het is belangrijker dan ooit om je punt duidelijk over te brengen. 

Je conversie verhogen

Het zal je verbazen hoe matig organisaties zich richten op het verhogen van de conversie. Maar liefst 80% van de online berichten bereikt de doelgroep nooit. Communicatie zonder doel is een van de belangrijkste redenen waarom doelgroepen niet converteren. Door de communicatie met je stakeholders te verbeteren, kun je de conversies verhogen.

Er is een duidelijk stappenplan

De eerste stap in effectieve communicatie is het begrijpen van je publiek. Wie probeer je te bereiken? Wat zijn hun behoeften en wensen? Wat motiveert hen? Als je eenmaal een goed begrip hebt van wie je doelgroep is, kun je beginnen met het opstellen van een boodschap die bij hen aanslaat.

Dit doe je met een contentstrategie

De manier waarop je met je publiek communiceert, kan je conversiepercentage maken of breken. Daarom is het zo belangrijk om vanaf het begin een duidelijke contentstrategie te hebben. 

Een goede contentstrategie biedt je 10 heldere uitgangspunten. Het vertelt:

  1. Wat je doel is
  2. Wie je doelgroep is
  3. Wat hun informatiebehoefte is
  4. Wanneer ze dat willen weten
  5. Welke middelen je moet inzetten
  6. Via welke kanalen
    → Maar ook:
  7. Wat je verhaal is
  8. Wie wat doet
  9. Wanneer je dat doet
  10. En hoe je dat moet doen 

Niet beslissen op basis van de onderbuik

Voor de cruciale beslissingen in een contentstrategie, gebruik je feiten. Nee, geen onderbuik, geen good old ‘geloof mij, ik doe dit al vijf jaar’, maar inzichten uit cijfers. Alleen zo maak je fact based beslissingen. 

Die feitelijke informatie heb je nodig om:

  •  op basis van cijfers te beslissen wat nu de juiste keuze is (decisional data).
  •  te bepalen hoe je content kunt verbeteren (performative data).

Zo kun je aan de knoppen draaien

Met die data kun je de conversie van communicatie meten. Maar je kunt met die cijfers ook in de toekomst je content blijven verbeteren. De cijfers waarmee je begint, zijn je dan ook je 0-meting. En met de resultaten die volgen, heb je knoppen om aan te draaien. 

🚦 Voorbeeld → insteek vs inhoud

Welke knoppen dan? Data geeft er duizenden! Simpel voorbeeld: als nu blijkt dat een onderwerp in je nieuwsbrief voor heel veel clicks zorgt, maar je ziet het niet terug in de leesduur op je website. Dan klopt de insteek van je verhaal wel, maar de ‘knop’ inhoud niet. 

Conversie = leren van je resultaten

Je moet dus niet alleen kijken naar de click-cijfers van je nieuwsbrief. Maar ook naar de cijfers van de leesduur op je site. Stel, de doelgroep is er geland, maar vertrok meteen. Dan kun je twee dingen doen. Denken: dit is een probleem. Of, je ziet de oplossing. De knop om aan te draaien.

Waarom werken wij met conversie?

Bij Contenture werken communicatieprofessionals. En die vinden conversie heel belangrijk. Dat komt omdat je met conversie inzicht in je communicatie krijgt. Wij willen conversie meten omdat :

  • We zelf willen weten hoe succesvol we zijn.
  • We ons werk willen kunnen verantwoorden aan opdrachtgevers 
  • We willen leren en blijven verbeteren

Dit alles samen maakt conversie een wezenlijk onderdeel van accountability in communicatie.

👉 En de instinker is…

Let op: als je conversie wilt verbeteren, kijk je naar percentages. En dus niet naar absolute aantallen. Want meer conversie bereik je óók al door – bijvoorbeeld – meer verkeer op je website. Dat is leuk, maar zegt niets over het succes van je activatiestrategie. De bedoeling is juist dat je beter snapt hoe je jouw doelgroep kunt activeren. 

Weten waar je kunt verbeteren

Zonder data heb je hier helaas geen zicht op. Die knoppen zijn dus je oplossing. Want, hoe goed je jouw doelgroep ook begrijpt en hoe zorgvuldig je jouw verhaal ook maakt, de kunst van conversie blijft vallen en opstaan. Dat is helemaal niet erg, zolang je maar weet waar je kunt blijven verbeteren. 

Strategie → Verhaal → Conversie

Conclusie: als je conversie wilt bereiken met communicatie, begin dan met een goed fundament. Start met een contentstrategie. Eentje die is gevoed door feiten (data). En die je constant kunt verbeteren met nieuwe feiten. Alleen zo bereik je met communicatie ook echt conversie.  

Advies nodig bij conversie in communicatie? We helpen je graag!

Neem dan contact op met maarten.ros@contenture.nl
Of vul het contactformulier in ↓↓↓.

Ik wil contact met een expert van Contenture