Diensten

Menukaart: impact met communicatie

Wil je met communicatie je strategische doelen bereiken? Wij kunnen je helpen in 3 logische stappen: analyse, strategie en content. Deze menukaart geeft je een overzicht van onze diensten. Iedere dienst kun je los afnemen. We doen namelijk dat wat past bij jouw organisatie.

Analyse

Een blind spot-analyse legt de kwetsbaarheden van je organisatie bloot en is een spiegel voor het bestuur en management. Het maakt duidelijk welke discussies in de buitenwereld worden gevoerd rondom jouw producten en diensten en door wie, en welke onverwachte gevoeligheden er spelen. Op basis van de bevindingen doen we voorstellen tot verbetering op strategisch en operationeel niveau.

Je denkt te weten wie je concurrenten zijn, maar deze analyse levert altijd verrassingen op. Bijvoorbeeld omdat nieuwe online spelers handig een deel van jouw markt bedienen. We geven je inzicht in het ‘umfeld’ van je doelgroepen. Welke real life en online concurrenten en andere spelers zijn actief binnen jouw werkveld en wat kun je van hen leren? Je ontdekt de kansen en uitdagingen in jouw markt om een voorsprong te nemen.

Onderzoek wijst uit dat gemiddeld 80% van de content die organisaties de wereld insturen niet wordt gelezen. Dat zijn heel wat landingspagina’s, persberichten en whitepapers. En uren van communicatieadviseurs en webredacteuren. Onze contentanalyse levert een heldere meting op van het effect van jouw content, inclusief adviezen voor verbetering.

Nieuwe collega’s vinden lukt tegenwoordig niet meer zo snel met een standaard advertentie. Hoe zorg je er dan toch voor dat je de beste mensen binnenhaalt? Door slim te communiceren over de waarden die je toevoegt als organisatie. Daar kan Contenture je bij helpen. Met deze analyse brengen we in kaart hoe je het talent van morgen bereikt. Via welke kanalen en met welke relevante content over jouw organisatie.

Zo’n 65 tot 90% van je bezoekers komt je website binnen via zoekmachines. Belangrijk dus om te begrijpen wat hun vragen zijn, wat ze nodig hebben en waarmee jij hen écht verder helpt. Met onze informatiebehoefte-analyse brengen we het zoekgedrag in kaart van jouw doelgroepen in de afgelopen vier jaar. Op basis van deze inzichten geven we advies hoe je je propositie hierop laat aansluiten.

Je krijgt inzicht in hoe effectief jouw communicatiekanalen – van nieuwsbrief tot socials – zijn. Waar is ruimte voor verbetering, en hoe pak je dat aan? Welke kansen laat je liggen en waar hoeft geen energie meer naartoe?

Je bent communicatieprofessional en geen webmaster. Toch is het slim om te weten hoe de website van je organisatie technisch presteert. Zoekmachines belonen websites met betere online vindbaarheid als de techniek in orde is. Met een site audit brengen we het in kaart. We kijken bijvoorbeeld naar laadsnelheid, metateksten, backlinks en canonicals. Zo wordt duidelijk hoe je de site kunt optimaliseren.

Je krijgt ieder kwartaal inzicht in je communicatie. De Q-update geeft antwoord op vragen als: welke content deed het goed en op welk kanaal? Hoe verhouden de prestaties zich tot het vorige kwartaal? Waar moet de komende drie maanden de focus op liggen? Waar liggen kansen? De Q-updates zijn bedoeld om samen de strategie regelmatig tegen het licht te houden.

Strategie

Wil je impact met je verhaal? Dan ontwikkelen we een slimme campagne met pull & push content. Daarmee kom je in beeld bij de door jouw gewenste doelgroep. In de strategie bepalen we de kanalen, middelen, content en aanvliegroute. We kunnen je helpen van strategie tot uitvoering. Benieuwd naar meer uitleg over de uitvoering? Kijk dan bij ‘Content’.

De meeste communicatieafdelingen hebben er een, maar maken er niet optimaal gebruik van. Dat is jammer, want een goede contentkalender geeft inzicht, overzicht, duidelijkheid en rust. Door niet de waan van de dag, maar de contentkalender te volgen, houd je tijd over om consequent te bouwen aan de relatie met je doelgroep. Jouw contentkalender wordt – op basis van inzichten uit data – ingericht om impact te waarborgen.

Je wilt content maken die impact heeft op je doelgroep. Dat bereik je met onze contentstrategie. We geven je inzichten met data en maken strategische keuzes. Die leggen we vast in een contentstrategie, inclusief plan van aanpak met een praktische uitvoering per kanaal. Een contentstrategie geeft inzicht in wat je concreet moet doen om je doelen te bereiken. En het maakt duidelijk wat je niét meer hoeft te doen. Dat zorgt voor rust, overzicht, minder werkdruk en meetbaar resultaat.

Mensen naar je site trekken is één, maar uiteindelijk gaat het erom dat ze de gewenste actie ondernemen. Of dat nou een nieuwsbriefinschrijving is of een offerteaanvraag. Vaak berust de conversie-aanpak op aannames, maar data-onderzoek is vele malen effectiever om de conversie te verhogen. We zetten Analytics in, heatmaps-onderzoek, online enquêtes en A/B testing. De resultaten vormen de basis voor een effectieve conversiestrategie.

Hoe komt de doelgroep op je website terecht? Via welk kanaal? Welke content zorgt daarvoor? En wat doet die doelgroep daarna? Voor veel organisaties is dit een black box. Dat is jammer, want een customer journey-strategie biedt veel inzichten: over de waarde van je content, maar ook hoe je jouw doelgroep beter kunt bedienen, je verhaal slimmer kunt vertellen en meer impact hebt.

Linkbuilding is een effectieve manier om de autoriteit van je site te verhogen. Want daarmee trek je meer relevante bezoekers. Backlinks van externe, betrouwbare websites zijn voor zoekmachines een belangrijke reden om jouw content hoger te ranken. Deze strategie is essentieel voor organisaties die de ambitie hebben kennisleider te worden.

Het meest onderschatte middel in communicatie? De nieuwsbrief. Na meer dan 350 analyses weten we: een goede nieuwsbrief is goud waard. De doelgroep heeft zich hiervoor bewust ingeschreven. Nieuwsbrieven hebben van alle middelen veruit de hoogste CTR. Maar hoe zorg je nou dat je de juiste content maakt en de juiste doelgroep bereikt? Daar richt deze strategie zich op. Een kleine investering met grote impact.

Via social media kun je jouw publiek organisch bereiken. Maar je kunt ook met een push-campagne heel gericht je boodschap bij een specifieke doelgroep krijgen. Met deze strategie bepalen we de meest effectieve aanpak om impact te maken op jouw doelgroep.

Heb je behoefte aan een uurtje sparren, twijfel je over een tekst, of wil je dat we even meekijken naar een campagne? Daarvoor is Communicatie as a Service. Dit is een strippenkaartsysteem waarbij je op afroep en per uur gebruikmaakt van onze kennis en kunde. Van advies over AI, data, campagnes tot eindredactie van content, scriptontwikkeling voor video’s en aanscherpen van whitepapers.

Content

Het opstellen, runnen en targeten van socialmedia-campagnes kan veel tijd en inspanning kosten. Contenture staat je met plezier bij. We geven advies over de beste aanpak, ontwerpen desgewenst de benodigde templates, voeren A/B testen uit en sturen waar nodig bij. Alles om jouw verhaal bij de juiste doelgroep te krijgen.

Voor sommige organisaties nog altijd een moetje, en dat is zonde. Want jaarverslagen zijn bij uitstek geschikt om je boodschap uit te dragen en je prestaties in de schijnwerpers te zetten. Contenture kan de productie van jaarverslagen van A tot Z verzorgen.

Dit zijn artikelen die je thematische content versterken. Ze geven antwoord op de informatiebehoeften van je doelgroep. Samen met je thematische content zorgen ze dat je online een autoriteit bent.

Nieuwsbrieven zijn een eenvoudige en effectieve manier om jouw publiek op de hoogte en betrokken te houden. Contenture helpt bij het ontwikkelen en kan ook adviseren hoe je méér uit een bestaande nieuwsbrief haalt. Daarbij baseren we ons op gebruikersdata, voor maximaal effect.

Je kunt bij ons terecht voor uiteenlopende redactionele content: van blogs en interviews tot persberichten en uitleganimaties. We stellen altijd de ontvanger centraal en zorgen er tegelijkertijd voor dat dat de boodschap de waarden van jouw merk weerspiegelt.

Je wilt natuurlijk dat je belangrijkste content SEO-proof is. Alle content die wij maken wordt geoptimaliseerd om beter zichtbaar te zijn in zoekmachines. SEO is wat ons betreft geen doel op zich, maar een vanzelfsprekend onderdeel van smart content. En hoewel iedereen tegenwoordig gebruikmaakt van SEO, staan we toch niet met z’n allen in de top 3. Het is een specialisme.

Of je content op je socialmediakanalen aanslaat bij je volgers, hangt af van heel veel factoren. Wij weten uit ervaring op welke manieren je engagement substantieel kunt verhogen.

Je wilt dat de belangrijkste inhoudelijke content van jouw organisatie, over strategische onderwerpen, zichtbaar is. Als je doelgroep naar deze informatie zoekt, moeten ze bij jou terechtkomen. Dat regelen wij met thematische content.

Kunnen jij en je collega’s wel wat extra kennis en vaardigheden gebruiken op een bepaald communicatievlak? Bijvoorbeeld over data driven content, online schrijven of AI in communicatie? Contenture-teamleden kunnen uiteenlopende interactieve trainingen verzorgen, afgestemd op jouw wensen.

Een aantrekkelijke en laagdrempelige video of animatie kan jouw verhaal versterken en specifieke doelgroepen bereiken. Wij maken redactionele en uitlegvideo’s en animaties voor uiteenlopende opdrachtgevers, van conceptontwikkeling tot verspreiding.

Whitepapers zijn een ideaal middel om je expertise te delen met je doelgroepen. Door oplossingen te bieden voor dilemma’s waar zij mee worstelen, creëer je bovendien goodwill en potentiële leads. Wij kunnen de productie van whitepapers volledig uit handen nemen, maar ook ondersteuning bieden – van advies en eindredactie tot vormgeving.